Autostrăzile…


Categorie: Comentariu
|
17-02-2018
Nr: 32
|
Autor: IOAN HUSAR
|

„România, singura țară din lume în care lucrările la autostrăzi dau înapoi", este titlul articolului dat de Alexe Chirilă, în revista „Capital", în care analizează mersul lucrărilor la autostrăzile începute cu ani în urmă și e imposibil să se prevadă o dată când vor fi terminate și date în exploatare. Exemplul care demonstrează, din păcate, neputința și haosul de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este autostrada Transilvania (care trece și prin județul Mureș), la care lucrările au început pe vremea Guvernului Năstase, de către Firma Americană Bektel, autostradă din care s-a realizat 50 de km, când va fi terminată? Nu se știe.

CNAIR spera ca până la sfârșitul anului trecut să inaugureze cei 3,3 km de la intrare în București dinspre autostrada București-Ploiești.

La această dată „lucrările la cele cinci secțiuni de autostradă, anunțate a se deschide traficului în acest an, arată sub orice critică. Dacă la două tronsoane lucrările au avansat cu 2%, respectiv cu 1%, pe altă secțiune, paradoxal, stadiul fizic a scăzut cu aproximativ 5%", se arată în analiza din revista „Capital".

Miniștrii Transporturilor și-au făcut un obicei de laudă să inaugureze, cu mult fast, cu oficialități și posturi de televiziune, tronsoane sau câțiva kilometri de șosea, porțiuni nefinalizate pentru a fi puse în exploatare. Exemplu poate fi dată șoseaua de centură a Bucureștiului, unde ministrul Cuc a inaugurat o porțiune de 7,5 kilometrii în mod festiv, cu felicitări și strângeri de mâini ale constructorului, șoseaua pe care încă se mai lucrează, blocându-se circulația mai mult ca înainte de inaugurare.

Șefii Ministerului Transporturilor sperau că și lotul 4 din autostrada Lugoj-Deva va fi deschis traficului la sfârșitul anului trecut. În realitate, s-au executat doar jumătate din lucrări. Lucrările au început în urmă cu șase ani. Lucrările lotului 4 din autostrada Lugoj-Deva au fost stopate pentru că nu exista autorizație de construcție, din cauză că pe traseu constructorul a dat peste un cimitir, un maldăr de steril și o peșteră cu lilieci și de un stâlp de înaltă tensiune. Așa motivă CNAIR de ce, până la sfârșitul anului trecut, s-au executat doar 55,5% din lucrări. Întrebarea pentru oficialii Ministerului Transporturilor și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere este: cum s-a făcut alegerea traseului și proiectarea? De ce nu s-a descoperit (văzut) obstacolele întâlnite pe aliniamentul autostrăzii de către proiectant, ci numai de către constructor în timpul lucrărilor? Nici un răspuns.

Concluzia e clară. Dacă lucrările vor continua în acest ritm (de melc), autostrăzile și șoselele rapide anunțate în planurile guvernelor și miniștrilor de resort, a partidelor care s-au aflat la guvernare în cei 27 de ani, nu vor fi terminate nici peste 20 de ani. Motivul principal: tăierea investițiilor alocate, an de an, în bugetul pentru infrastructură, de către fiecare guvern, dar mai ales în ultimii 10 ani.

Rezultatul. România va rămâne izolată de Vestul Europei (cum este și în prezent), afectându-se grav dezvoltarea turismului, care nu atrage vizitatorii străini (eventual vin o singură dată și se lecuiesc chiar dacă sunt încântați de peisajele noastre, de frumusețile naturale de excepție), în condițiile în care șoselele arată ca după bombardament. Și mai grav e faptul că nici investitorii mari și serioși (excepție fac cei din bănci și marile lanțuri de magazine și telefonie mobilă, care au venit în România pentru profitul mare pe care îl obțin din vânzarea mărfurilor -70% aduse din afară și serviciile oferite românilor), pentru că nu avem autostrăzi pe care să-și poată transporta rapid mărfurile produse în România, cu mâna de lucru ieftină și bine calificată. De asemenea, marii investitori serioși (nu mafioți, avem și noi destui) ocolesc România din cauza legislației fiscale și economice, care se schimbă de la o lună la alta, neputând să-și facă un plan de afaceri, măcar pe o perioadă de 2-3 ani.

Instabilitate politică, fiscală, legislativă, să nu mai vorbim de birocrație și de corupție, de șpăgile pretinse de mulți funcționari din administrația centrală și locală, pentru aprobarea numeroaselor hârtii până să poate deschide o afacere, influențează negativ nivelul de trai al populației. Ca urmare, creșterea salariilor și pensiilor prea puțin se simte într-o viață mai bună a majorității populației, deoarece banii primiți în plus se duc în taxe și impozite, în serviciile oferite de firmele străine (carburanți, gaze naturale, energie electrică etc., tot mai scumpe) și produsele aduse din import (70%) de multinaționale la prețuri ca în Vest (calitatea nu). De ce, pentru că la noi s-au vândut, la fier vechi, fabricile, tot la străini, astfel nu putem realiza în România, măcar 50% din produsele cerute de piață, încât banii cheltuiți de populație și de turiști străini să rămână în țară, să se investească în infrastructură, care asigură locuri de muncă, încât românii (peste 4 milioane) să nu mai plece să muncească și să producă bunăstare pentru alte țări mai bogate.

 

 

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval