Un sistem vulcanic de zeci de mii de ani poate deveni activ, frustrându-ne de lumina soarelui!

Cercetătorii japonezi de la Universitatea Kobe, citați de descopera.ro, susțin că o caldeiră (depresiune în formă de căldare de origine vulcanică) de lângă coasta Japoniei, din insulele Osumi, conține un dom de magmă cu o cantitate de 30 de trilioane de litri, un diametru de 10 kilometri și o înălțime de 600 de metri, a dus la o depresiune uriașă, numită Kikai, formată în timpul unei erupții gigantice de acum 6.300 de ani.

„Întrucât caldeira este sub apă, este foarte greu de cercetat. În studiul nostru, am întreprins o serie de operațiuni cu vehicule controlate de la distanță, colectând mostre de apă pentru a analiza compoziția chimică și culegând eșantioane de rocă din domul din centrul caldeirei.

Astfel, am dovedit că domul a fost, de fapt, realizat din lavă, și anume din riolit, cu un volum de 32 de kilometri cubi și o greutate de 30 de trilioane de litri. Domul s-a putut forma oricând de la ultima sa erupție, așadar nu se știe exact cât de nou este. Totuși, am descoperit că, din punct de vedere chimic, aceasta este diferită de lava eliberată de caldeiră în ultima super-erupție.

Nu putem spune dacă o erupție de proporții mari este iminentă, dar sistemul vulcanic din caldeiră s-a schimbat și a evoluat în ultimul mileniu.

Este interesant de observat că domul de lavă provine dintr-o altă regiune a sistemului magmatic decât ultima mare erupție. Calea cea mai sigură de a afla dacă într-adevăr are o altă origine (și care ar fi aceasta) este reprezentată de analizarea mineralelor din lavă pentru a afla când s-a format, respectiv înainte de super-erupția care a dus la formarea caldeirei, în același timp sau după.

Sistemul este încă activ și este un loc cu risc ridicat de erupție. Vulcanul a mai erupt în două alte situații cunoscute, acum 95.000 de ani și acum 140.000 de ani. Ocazional, mai eliberează cenușă și abur, ultima erupție înregistrată având loc între anii 2013 și 2014.

Dacă domul de lavă din Kikai Caldera ar erupe, acest fenomen ar bloca lumina soarelui, ceea ce ar duce de la sine la o iarnă vulcanică, la exterminarea unor civilizații și la propagarea unor tsunamiuri în zona de nord a Oceanului Pacific.

Chiar dacă probabilitatea ca erupția uriașă să aibă loc este de 1% în următorii 100 de ani (fiind descoperite câteva eroziuni pe suprafața domului și faptul că lava se formează în interior), aceasta ar genera cel puțin 100 milioane de morți", cred specialiștii japonezi.