Carburanții și prețul lor!


Categorie: Editorial
|
11-09-2018
Nr: 172
|
Autor: IOAN HUSAR
|

În acest an, prețurile produselor și serviciilor, în general, au crescut. Cauzele sunt multiple, principalele fiind: majorarea nivelului accizelor și reintroducerea supraaccizei la carburanți, scumpirea carburanților, energiei electrice și a gazelor naturale, dar mai ales creșterea inflației ce a pus capac la toate. Este adevărat că și veniturile românilor au crescut în ultimul an, însă carburanții care se regăsesc în costurile tuturor produselor și serviciilor au urcat continuu. Acum, un plin de carburant făcut la autovehicule este cu 24% mai scump, pentru care plătim, în plus, 50 de lei comparativ cu a doua jumătate a lunii august 2017. În țările din Uniunea Europeană, la finele lunii iulie a.c., prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat cu 6,1%. Dacă în țări precum Italia, Spania, Polonia, prețul benzinei s-a majorat cu media UE, România are cel mai mare ritm de creștere, în primele șapte luni din 2018, conform datelor centralizate de Oil Bulletin.

“În doar două state membre, benzina s-a scumpit cu peste 10%: Letonia (10%) și România (10,38%). Dacă la 1 ianuarie, un litru de benzină costa 1,1 euro, la 30 iulie, același sortiment avea un preț de 1,22 euro. În cazul motorinei, prețul mediu în UE a avut o evoluție de +7%, cea mai mare scumpire fiind înregistrată în Franța, cu 11,5%. România se află pe locul cinci în clasamentul scumpirilor, cu o creștere de 9,3%, încât, la începutul anului, un litru de motorină costa 1,13 euro, iar la sfârșitul lunii iulie, cu 10 eurocenți mai mult”, se arată în analiza făcută de revista Capital.

De ce au crescut prețurile la carburanți? Cea mai mare creștere a avut loc în toamna anului 2017, după reintroducerea supraaccizei la carburanți. Anul trecut, guvernul a hotărât să majoreze accizele în două etape, fapt care a determinat și creșterea prețului cu 0,32 de bani/litru. Majorările la pompă s-au operat începând cu 15 septembrie și, respectiv, 1 octombrie 2017, majorări care s-au suprapus și cu creșterea prețului țițeiului, ceea ce a făcut ca prețul carburanților să urce la peste 5 lei/litru. Ca urmare a urcării prețului internațional al barilului de țiței, în două rate, prima la începutul acestui an și a doua în luna mai, au făcut ca la începutul lunii iunie a.c., prețul carburanților (benzină și motorină) să se apropie de 6 lei/litru.

“Companiile petroliere susțin că majorările prețurilor carburanților la pompă au fost cauzate de creșterea prețului țițeiului la nivel mondial, ceea ce a generat și scumpirea produselor finite. De asemenea, o contribuție importantă la scumpirea carburanților au avut și taxele aplicate de guvernul român, precum și creșterea accizelor cu 0,32 bani/litru - cu aproximativ 19% la benzină și 21% la motorină.”

Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, arăta că majorarea “cotației internaționale a țițeiului are influențe majore și asupra creșterii inflației. Pragul de 80 de dolari/baril, care a făcut ca, variația anuală a prețului bariului să fie 24%, comparativ cu 47%, față de perioada anterioară”, se arată în raportul despre inflație întocmit de BNR, ceea ce susține și grupul austriac OMV, acționar majoritar OMV Petrom, și anume că, prețul mediu al petrolului Brent, în prima jumătate a anului acesta, a fost de 70,58 dolari pe baril, în creștere cu 24% față de prețul mediu din primul semestru al anului trecut. Cu toate acestea, compania petrolieră OMV Petrom a vândut, până la jumătatea anului 2018, prin benzinăriile proprii, un milion de tone de carburanți, în creștere cu 2% față de primele șase luni ale anului trecut.

România se află pe locul întâi, între statele UE, cu cele mai mari scumpiri la benzină (euro), cu o creștere de 10,38%, în primele șase luni din acest an, iar la motorină (euro), ocupă locul 5 cu o creștere de 9,28%.

Consiliul Concurenței a anunțat, încă la începutul acestui an, că analizează de ce la noi prețurile sunt mai mari decât media din Uniunea Europeană, însă nu a anunțat nimic concret în acest sens. “Prețurile sunt asemănătoare în toată Europa și este ceea ce ne așteptăm, iar faptul că avem resurse este mai puțin important. Problema nu cred că se pune la modul: avem resurse, de ce nu avem prețul mai mic? Întrebarea este de ce, de un an de zile, este mai mare decât media UE? Aici căutăm o explicație, pentru că, tradițional, prețul în România este un pic sub medie. De undeva, de la începutul anului trecut, suntem peste medie, vorbim de prețul fără taxe. Cu taxe, suntem mai jos. Statul român taxează mai puțin decât alte state. Unde intervin complicațiile, este partea fără taxe. Este o evoluție relativ nouă, pe care nu o înțelegem pe de-a-ntregul, așa că am lăsat o serie de întrebări la care sunt obligați să răspundă legal. Vrem să înțelegem exact care sunt schimbările care au dus la această evoluție, pentru noi surprinzătoare”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, pentru revista “Capital”.

De ce nu se reduc taxele încasate din accize, așa cum a promis ministrul Finanțelor, de mai multe ori? Pentru că sumele colectate din accize reprezintă un venit important la încasările la buget, care nu pot fi acoperite din altă parte. Așa că, în concluzie, e greu de apreciat când va fi redus nivelul accizelor actuale la carburanți (sau eliminată supraacciza), chiar dacă guvernanți au promis. Deci, românii vor plăti carburanți la actualele prețuri, sau mai scump, în funcție de variația prețului țițeiului pe plan mondial.

 

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval