Troparul zilei (I)

Distribuie pe:

Motto: “Muzica e o lege morală. Ea dă suflet universului, aripi gândului, farmec tristeții și tuturor lucrurilor, veselie și viață. Ea este temelia ordinii, ea înalță pe om spre tot ce e bun, drept și frumos”. (Platon)

Am făcut cunoștință cu Mariana Lelia Albu prin anii '70, când domnia sa făcea practică în timpul vacanței studențești, fiind repartizată la Consiliul Județean al Pionierilor. După terminarea studiilor a fost repartizată ca profesor de muzică la Școala Generală Grebenișu de Câmpie, unde era comandant de unitate, și președinte Nelu Moldovan - profesor de biologie - care îndruma printre altele și activitățile cultural-artistice cu rezultate meritorii ca și celălalt președinte activ și eficient de la Zau de Câmpie, Remus Muntean. Doamna Felicia Moldovan - soția președintelui, era o învățătoare cu deosebite calități care au impus-o în anii ce au urmat - după studii de specialitate, profesor de psihologie și director timp de zece ani, cinci la Grebenișul de Câmpie și alți cinci la Bandul de Câmpie, ca director coordonator.

În anii '67 profesor de muzică la Școala Generală Grebenișu de Câmpie era un absolvent de la Liceul “Al. Papiu Ilarian” din Târgu-Mureș, Aurel Cormoș, care a obținut rezultate foarte bune la faza județeană a corurilor de adulți și copii, drept pentru care, dl. Vasile Conțiu și conferențiar universitar Valeria Covătaru, l-au sprijinit în a se perfecționa la specialitatea dirijat.

Mariana Lelia Manolache i-a luat locul dlui Aurel Cormoș – care din motive de sănătate a decedat. După puțin timp, Mariana Lelia Manolache a fost transferată la Târgu-Mureș. Această “rampă de lansare” în dirijoratul mureșean a fost urmată de Aslai Margareta, de Daciana Dragoș, de Minodora Buzoianu și numele pot continua. Respectând proporțiile - care sunt uriașe - am putea spune că această comună din Podișul Transilvaniei a lansat pentru orașul școlilor din Târgu-Mureș dirijori buni, la fel, Școala din Milano, promovând cu mare interes cântăreți de operă, oferindu-le interpretarea unui rol important dintr-o lucrare clasică sau romantică, iar reușita acestuia avea drept urmare impunerea respectivului solist pe plan european și mondial. Deci, dirijori buni pentru Târgu-Mureș s-au lansat din sfera de influență instructiv-educativă, muzicală a “moldovenilor” care și-au pus amprenta pe tot sistemul coral din zona Podișului Transilvaniei, prin munca serioasă, permanentă, având la bază un calendar artistic bine chibzuit, iar când era nevoie se reprogramau eficient și la timp manifestările.

Dar să revenim la dna Mariana Lelia Manolache, care înainte de a fi profesoară la Școala Populară de Artă și apoi director - la aceeași universitate - a făcut parte din Corul Filarmonicii din Târgu-Mureș, perioadă determinant pentru tânăra frumoasă și deșteaptă - bănățeană - să se specializeze în arta dirijoratului.

Revoluția din '89 ne-a prins pe amândoi la Catedrala Mare Ortodoxă din Târgu-Mureș unde era părinte protopop Aurel Sămărghițan, care sprijinea cu toată ființa mișcarea corală care se întrema în protopopiat.

Dar pentru a vedea și simți spiritul foștilor coriști față de corul pe care l-am iubit și încă îl adorăm, să o lăsăm pe doamna Laura-Angela Pop - educatoare deosebită - să se destăinuie. Trebuie să menționăm faptul că suntem de acord cu ce afirmă domnia sa, dar adăugăm că pe lângă dirijor erau oameni deosebiți cu responsabilii de voci - la sopran - Mihaela Țâru - cu o voce excepțională, dna Ana Diaconaș, Maria Cornea, Aurelia Sbanca, la alt. Olga Firișceu, Daciana Dragoș, Maria Moldovan, Silvia Ducigu; la tenor Mircea Boariu, Mircea Uifălean și dl. Măiereanu, iar la bari Ionel Buta, Ion Ladoși; casierul Ioan Coroș, secretarul corului și dirijorul secund. De fapt, cei enumerați formau nucleul de forță artistică, iubirea pentru Dumnezeu - ca și ceilalți - și sensibilitatea artistică rafinată a acestui cor cu tradiții românești și implicații sociale.

(va urma)

Lasă un comentariu