SE MODERNIZEAZĂ CALEA FERATĂ!


Categorie: Editorial
|
22-01-2019
Nr: 13 (7.474)
|
Autor: IOAN HUSAR
|

Problemele existente în structura Căii Ferate din România sunt arhicunoscute de Ministerul de Resort, precum și de către guvern, de persoanele care, de voie de nevoie, mai călătoresc cu trenul. Cele mai mari și numeroase necazuri sunt în structura căilor de rulare, a parcului de vagoane și locomotive, încât pun în pericol siguranța pasagerilor și a trenurilor. Pentru a preîntâmpina evenimentele și riscurile ce se întâmplă pe calea ferată, precum deraierea trenurilor, viteza acestora este restricționată, în multe zone, până la 20-30 de kilometri pe oră, viteză care era mai mare când s-au pus în circulație primele trenuri în România. Despre condițiile existente în vagoanele aflate în circulație, ce să mai spunem? Că multe dintre ele sunt mai proaste decât în secolul trecut. Compartimente degradate, neîncălzite iarna și sufocante vara, fără aer condiționat, apă pe pardoseala cabinelor-toaletă, wc-uri înfundate nefuncționale.

În cei 30 de ani, trecuți de la schimbarea regimului politic în România, toate guvernele perindate la putere au promis, în campaniile electorale, investiții de miliarde de euro pentru modernizarea liniilor ferate, a parcului de locomotive și vagoane, creșterea vitezei de circulație a trenurilor, condiții civilizate de transport, ca în țările din Vest etc. Rezultatul: nu s-a făcut aproape nimic. Și acum, la început de secol XXI, trenurile noastre (în multe zone) circulă cu viteză mai redusă decât la sfârșitul secolului XVIII și în secolul XIX, din cauza șinelor și traverselor șubrede, încât călătorii din extremitățile țării ajung la București, în cele mai fericite cazuri, după 16-20 de ore. Despre condițiile de călătorie, ce să mai spunem, sunt cunoscute de cei care nu au de ales decât trenul. Situația este la fel de “performantă” și pe șoselele degradate de pe întreg cuprinsul țării, pentru că autostrăzile s-au tot proiectat, însă cu atât am rămas. Cu cei câțiva zeci de kilometri inaugurați, cu fast, în 2018, abia am ajuns să avem 700 de kilometri de autostradă.

Guvernul țării vecine - Ungaria - a tot intervenit la Guvernul României să demareze construcția de autostrăzi și să modernizeze căile ferate care să facă legătura cu Centrul și Vestul Europei, în folosul comerțului și al turismului, care sunt benefice pentru toți, însă, deocamdată nu s-a făcut aproape nimic.

Totuși, spre sfârșitul anului trecut, vecinii noștri au pus în circulație trenul de mare viteză “Transilvania” Cluj-Napoca-Oradea-Budapesta-Viena, care parcurge distanța de 671 km dintre Cluj-Napoca și Viena, în 10 ore, iar trenul rapid București-Timișoara parcurge distanța de 562 km în 14 ore. Totuși, în ultimul timp, a început să se miște și Ministerul Transporturilor din România în privința demarării proiectelor de infrastructură din Vestul țării.

Revista Capital s-a ocupat de situația șantierelor de cale ferată din vestul țării, de fapt, de cele mai importante proiecte de infrastructură din România. Astfel, am aflat că în 2021 “trenurile de călători vor putea circula cu o viteză de 160 de kilometri/oră între Sighișoara și granița cu Ungaria. Ministerul Transporturilor, prin CFR SA, derulează în prezent proiecte pentru modernizarea Coridorului IV feroviar, între Simeria și frontiera cu Ungaria, lucrări în valoare de circa 1,65 miliarde de euro. Sfârșitul acestui an înseamnă și finalizarea lucrărilor de modernizare a căii ferate între Sighișoara și Simeria.”

De asemenea, între Simeria și Arad, pe lângă construirea unor porțiuni de tronsoane de cale ferată, cele mai complexe lucrări pe cele patru secțiuni, în lungime de 144 kilometri, sunt în construcție nouă poduri peste râul Mureș. Pe secțiunea 2b Bârzava - Ilteu se reabilitează și modernizează calea ferată pe circa 70 de kilometri, se lucrează și la stații-peroane.

În primăvară vor începe lucrările la tuneluri. Pe toate traseele noi, constructorii au început lucrările de umplere, totul este decopertat de la frontiera cu Ungaria spre interior. Se lucrează și la șantierele arheologice, precum situl Castrul Roman - Micia, din comuna Vețel. Un alt sit se află între satul Mintia și Termocentrală, aproape de calea ferată.

“Lucrări de reabilitare: “Lotul 1- Reabilitarea liniei de cale ferată Frontiera Curtici - Simeria, parte componentă a Coridorului IV Paneuropean pentru circulația trenurilor cu viteza maximă de 160 kilometri/h. Tronsonul 2: Kilometrul 614 - Gurasada, subtronsonul 2a: km. 614 - Cap y Bârzaba - 1.68 miliarde lei. Lotul 2 - Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră Curtici - Simeria, parte componentă a Coridorului IV Paneuropean pentru circulația trenurilor cu viteză maximă de 160 km/h. Tronsonul 2: km 614 - Gurasada, subtronsonul 2b: Cap y Bârzaba - Cap Mureș Ilieu - 1.76 miliarde de lei.”

Din informațiile CFR SA, linia Simeria - Sighișoara se va da în exploatare în acest an. “Lucrările de reabilitare și modernizarea celor cinci loturi, între Simeria și Sighișoara (175 km) sunt finalizate în proporție de 95%. Cele mai avansate proiecte sunt pe tronsonul Coșlariu-Sighișoara, unde stadiul de execuție a ajuns la aproape 100%.”

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval