DE CE NU SE CONSTRUIESC AUTOSTRĂZI ÎN ROMÂNIA?

Distribuie pe:

Miniștrii Transporturilor, vreo 23 în perioada celor 30 de ani trecuți din 1990 și până în prezent, și-au făcut un obicei să se laude la inaugurarea, cu mult fast, cu oficialități și posturi de televiziune, tronsonului sau câțiva kilometri de autostradă sau șosea, în multe cazuri nefinalizate, pentru a fi date în exploatare. Obiceiul continuă și în prezent, în a doua descălecare a ministrului Răzvan Cuc la Ministerul Transporturilor. În aceeași notă se înscriu și promisiunile prim-ministrului Viorica Vasilica Dăncilă de la sfârșitul anului 2018, că: “În următorii ani (care) vom finaliza 350 de kilometri de autostradă și 250 de kilometri de cale ferată.” Acești kilometri de autostradă promiși ar urma să fie construiți și deschiși traficului până în 2020, iar în privința inaugurării, peste 100 de kilometri de drum de mare viteză, imposibil de crezut că se va întâmpla în 2019. Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt al CNAIR, tot în decembrie 2018, o contrazicea pe doamna prim-ministru, spunând: “La un calcul sumar, vorbim de 116 kilometri de autostradă, două loturi pe Sebeș-Turda și cele două loturi pe Lugoj-Deva și de alte sectoare de autostradă, care sunt în lucru.”

Concret, în 2019 ar trebui să se deschidă traficului, conform programului anunțat: A1, Lugoj - Deva Lotul 2, între Coșevița și Marginea - 4,39 km, A1, Lugoj - Deva Lotul 3, între Ilia și Coșevița - 21,14 km, Lotul 4, între Șoimuș și Ilia - 22,14 km, Târgu-Mureș - Ogra, Lotul 1, între Târgu-Mureș și Ungheni - 4,5 km, A3, Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 2, între Iernut și Chețani - 17,9 km, Ogra - Câmpia Turzii, Lotul 3, între Chețani și Câmpia Turzii - 15,69 km, A3, Comarnic - Brașov, Lotul 5, între Râșnov și Cristian - 6,3 km, A10, Sebeș - Turda, Lotul 1 - 17 km, A10, Sebeș - Turda, Lotul 2 - 24,25 km.

Pentru unele dintre aceste segmente de autostradă, termenul a fost amânat deja și nu este exclus ca acest lucru să se întâmple din nou. Exemplu, în cazul Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, care are puțin peste 20 de kilometri, lucrările de construcție au început în toamna lui 2013, în timp ce avem nevoie de vreo 3.000 de kilometri de autostradă și drumuri expres în România.

Tot în același decembrie 2018, Liviu Dragnea, pe atunci președinte PSD, îi spunea prim-ministrului, Viorica Vasilica Dăncilă: “Unul dintre obiectivele uriașe pe care le aveți, doamnă prim-ministru, este ca două autostrăzi să plece din București și să ajungă deja în Vest, prin Borș și prin Nădlag. Autostrada Moldovei de care s-a vorbit aici, Autostrada Unirii, Autostrada Sudului, Autostrada Bechtel, Craiova - Pitești, Sibiu -Pitești.” Ca răspuns la sarcinile date de șeful suprem, Viorica Vasilica Dăncilă spunea: “Sper să realizăm marile proiecte de infrastructură prin parteneriat privat.” Deci, înseamnă că fondurile sunt asigurate de constructor, care își recuperează banii investiți prin introducerea unei taxe.

În schimb, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, este de altă părere și că ne va face o evaluare a activității șefului CNAIR, Narcis Neaga, dar și a situației privind numărul de kilometri de autostradă care pot fi dați în folosință în acest an. “Domnul Neaga a avansat un număr de 180 de kilometri, dar trecând ieri pe șantiere (...) am constatat că estimarea este un pic greșită.” Dar, Viorica Vasilica Dăncilă a replicat: ar fi mai bine ca angajații CNAIR (Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere) să meargă pe șantierul fiecărei investiții și să supravegheze lucrările de acolo.

Chiar are România nevoie de autostrăzi? - se întreba cineva. Răspunsul e clar. “O țară normală, civilizată, în care politicienii fură 5%, și nu 95%, din buget îl investesc în oameni și în țara lor, nu invers cum sunt procentele în România, au construit autostrăzi încă din anii '50, imediat după război. Iar cei care au ieșit din comunism, le-au construit după '90, dar le-au construit. Vezi Bulgaria, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovenia etc. Pentru că avantajele sunt clare, mai ales pentru economie și siguranța rutieră”, în primul rând pentru creșterea nivelului de trai, instruirea tinerilor și a unui sistem de sănătate modern, care să asigure tratarea bolnavilor ca în Vest. Numai așa se vor apropia românii de civilizație și nivelul de trai din țările dezvoltate.

Lipsa autostrăzilor și a șoselelor rapide în România influențează direct creșterea numărului accidentelor grave cu urmări tragice - decese. 20 de accidente rutiere grave au loc, în fiecare zi, în România. Sute de morți și mii de răniți sunt înregistrați în statisticile Poliției, în lunile care au trecut din acest an. Cauzele sunt multe: lipsa autostrăzilor, a șoselelor rapide, a degradării acestora, viteza, neatenția la depășiri, a pietonilor care sunt neatenți pe unde traversează sau vorbesc la telefonul mobil, cu urmări tragice care au loc pe drumurile din România. Peste 1.900 au fost provocate de șoferițe, 193 din vina conducătorilor de autovehicule, rezultă din datele oficiale ale IGPR, urmate de morți, de 2.316 persoane rănite grav, iar 1.916 au fost rănite ușor, în primele cinci luni ale anului trecut. România stă cel mai prost la decese cauzate în accidentele rutiere raportate la un milion de locuitori din țările UE. Într-un raport al Uniunii Europene se arată că: “Accidentele rutiere mortale și vătămările cauzate de accidente rutiere afectează nu doar pe victime și întreaga societate, ci și costurile socio-economice estimate ridicându-se la 120 de miliarde de euro pe an”, la nivelul UE.

În concluzie, acestea sunt motivele pentru care nu avem autostrăzi în România, mai exact spus pentru că: guvernanții și politicienii ne mint în față, cu zâmbetul pe buze, în campaniile electorale, promițând că se vor construi autostrăzi dacă le dăm votul, că sunt bani, după care, când ajung la putere uită tot, că promisiunile sunt înregistrările video de posturile TV. Cazul cel mai doveditor de semnalat este al fostului președinte PSD, Liviu Dragnea, care s-a întâmplat nu cu multe luni în urmă, când îl asigura pe Rareș Bogdan, la emisiunea “Jocuri de putere” de la Realitatea TV, că dacă în mandatul său nu se vor realiza întocmai promisiunile din programul de guvernare, inclusiv 1.000 de km de autostradă, își dă demisia împreună cu guvernul (care guvern, că au fost trei), “că el este născut la țară, sănătos, nu în eprubetă ca alții.” Ce s-a ales din cuvântul lui? Nimic, doar faptul că a ajuns unde nici nu s-a gândit vreodată, iar de programul lui s-a ales praful, urmașa lui “credincioasă” la conducerea partidului a schimbat unele lucruri (bine a făcut), motivând că ea nu are nimic cu bugetul, că nu a luat parte la întocmirea lui, inclusiv pe Darius Vâlcov, ministrul din umbră al Ministerului Finanțelor. (Sursa: adev.ro/pbecus)

În cuvântul ținut la recentul Congres extraordinar PSD, Viorica Vasilica Dăncilă s-a declarat proeuropeană și că nu va da nicio ordonanță de urgență cu privire la justiție, subiect încheiat pentru guvernul pe care-l conduce. A mai precizat că se va ocupa de înfăptuirea programului cu care PSD a câștigat alegerile din toamna anului 2016, care vizează creșterea bunăstării românilor. De asemenea, s-a angajat în fața delegațiilor la congres și a românilor că va acționa pentru construirea unei autostrăzi de la “cap la coadă”, cu bani de la buget, neprecizând în ce zonă a țării. Să sperăm că va fi cea de la Târgu-Mureș la Iași.

Lasă un comentariu