PROBLEMELE CU CARE SE CONFRUNTĂ MEDIUL DE AFACERI DIN ROMÂNIA

Distribuie pe:

Potrivit unui sondaj publicat de Comisia Europeană cu ocazia Zilei Internaționale Anticorupție (marcată în fiecare an la data de 9 decembrie), în ultimii ani s-a înregistrat o tendință descendentă în ceea ce privește corupția în Uniunea Europeană, însă mai există un număr semnificativ (63%) de întreprinderi care consideră corupția ca fiind larg răspândită (față de 75% în 2013).

Oamenii de afaceri din România consideră că problema cea mai mare pentru companii este generată de “politici și legislație care se schimbă rapid”, nu mai puțin de 96% din companii pronunțându-se în acest sens.

Pe locul doi (93%), oamenii de afaceri români indică infrastructura nepotrivită, în timp ce top 3 este completat de complexitatea procedurilor administrative (89%). Corupția vine pe locul 4 (89%, mult peste media europeană), iar 97% dintre reprezentanții mediului de afaceri susțin că problema corupției este răspândită la nivel național.

În plus, 88% dintre aceștia văd corupția ca pe un impediment în desfășurarea normală a activității firmelor, comparativ cu o medie europeană de 37%. Cea mai răspândită practică din țara noastră este mita, sunt de părere 51% de companii din România, comparativ cu numai 23% la nivelul UE, unde cea mai mare problemă este avantajarea prietenilor și a membrilor familiei în afaceri (45%, comparativ cu 22% în România). Pe locul doi vin fraudele fiscale sau neplata TVA, în timp ce top 3 este completat de comisioanele ilicite.

În ceea ce privește experiențele privind corupția, 4% din companiile din România au susținut că cineva a cerut ori s-a așteptat ca firma lor să facă un cadou, o favoare sau să dea bani suplimentari pentru autorizații sau servicii, precum autorizații de construire, comerciale sau de mediu. De asemenea, 23% din mediul de afaceri susține că în ultimii ani corupția i-a împiedicat să câștige o licitație publică sau un contract de achiziții publice.

La nivel european, mediul de afaceri este sceptic cu privire la modul în care este abordată corupția, 51% dintre respondenți considerând că este puțin probabil ca persoanele corupte sau întreprinderile cu astfel de tendințe să fie raportate poliției sau procurorilor.

“Corupția subminează democrația și statul de drept, fundamentul societăților noastre. În timp, influența sa crește inegalitățile și subminează coeziunea socială. Ca Uniune (UE), am făcut progrese importante de-a lungul anilor, dar mai sunt încă multe de făcut. Vom continua să colaborăm cu autoritățile naționale, cu organizațiile internaționale, cu societatea civilă și cu sectorul privat pentru a eradica corupția”, concluzionează reprezentanții UE. 

Potrivit unui sondaj publicat de Comisia Europeană cu ocazia Zilei Internaționale Anticorupție (marcată în fiecare an la data de 9 decembrie), în ultimii ani s-a înregistrat o tendință descendentă în ceea ce privește corupția în Uniunea Europeană, însă mai există un număr semnificativ (63%) de întreprinderi care consideră corupția ca fiind larg răspândită (față de 75% în 2013).

Oamenii de afaceri din România consideră că problema cea mai mare pentru companii este generată de “politici și legislație care se schimbă rapid”, nu mai puțin de 96% din companii pronunțându-se în acest sens.

Pe locul doi (93%), oamenii de afaceri români indică infrastructura nepotrivită, în timp ce top 3 este completat de complexitatea procedurilor administrative (89%). Corupția vine pe locul 4 (89%, mult peste media europeană), iar 97% dintre reprezentanții mediului de afaceri susțin că problema corupției este răspândită la nivel național.

În plus, 88% dintre aceștia văd corupția ca pe un impediment în desfășurarea normală a activității firmelor, comparativ cu o medie europeană de 37%. Cea mai răspândită practică din țara noastră este mita, sunt de părere 51% de companii din România, comparativ cu numai 23% la nivelul UE, unde cea mai mare problemă este avantajarea prietenilor și a membrilor familiei în afaceri (45%, comparativ cu 22% în România). Pe locul doi vin fraudele fiscale sau neplata TVA, în timp ce top 3 este completat de comisioanele ilicite.

În ceea ce privește experiențele privind corupția, 4% din companiile din România au susținut că cineva a cerut ori s-a așteptat ca firma lor să facă un cadou, o favoare sau să dea bani suplimentari pentru autorizații sau servicii, precum autorizații de construire, comerciale sau de mediu. De asemenea, 23% din mediul de afaceri susține că în ultimii ani corupția i-a împiedicat să câștige o licitație publică sau un contract de achiziții publice.

La nivel european, mediul de afaceri este sceptic cu privire la modul în care este abordată corupția, 51% dintre respondenți considerând că este puțin probabil ca persoanele corupte sau întreprinderile cu astfel de tendințe să fie raportate poliției sau procurorilor.

“Corupția subminează democrația și statul de drept, fundamentul societăților noastre. În timp, influența sa crește inegalitățile și subminează coeziunea socială. Ca Uniune (UE), am făcut progrese importante de-a lungul anilor, dar mai sunt încă multe de făcut. Vom continua să colaborăm cu autoritățile naționale, cu organizațiile internaționale, cu societatea civilă și cu sectorul privat pentru a eradica corupția”, concluzionează reprezentanții UE. 

Lasă un comentariu