TRIODUL

Distribuie pe:

În anul bisericesc în care ne aflăm, începând cu 1 Septembrie 2019, o perioadă deosebit de importantă din punct de vedere al urcușului nostru duhovnicesc, este perioada Triodului, perioadă care începe cu 10 săptămâni înainte de Marele Praznic al Învierii Domnului nostru Iisus Hristos. În acest an, această perioadă începe în data de 9 februarie. Putem să înțelegem de aici că perioada Triodului variază în funcție de data Sf. Paști.

Perioada Triodului este cuprinsă între celelalte două perioade ale unui an liturgic: perioada Octoihului și a Penticostarului. Toate aceste perioade corespund celor 3 slujiri ale Mântuitorului: slujirea arhierească, împărătească și învățătorească. Triodului îi corespunde, așadar, slujirea arhierească.

Cartea Triodului a fost compusă de Sf. Teodor și Iosif de la Mănăstirea Studion, ajutați pe parcurs de Sf. Cosma de Maiuma și Sf. Andrei Criteanul.

Spuneam că această perioadă cuprinde 10 săptămâni, 3 pregătitoare pentru Postul Mare, 6 ale Postului Mare și Săptămâna Patimilor, încheindu-se în noaptea mare a Învierii.

Primele 4 duminici pregătitoare pentru Postul Mare sunt: duminica Vameșului și a Fariseului, a Întoarcerii Fiului risipitor, a Înfricoșătoarei Judecăți și a Izgonirii lui Adam din Rai. Fiecare dintre aceste duminici ne aduce în față lucrurile care îl ajută pe om să urce din punct de vedere duhovnicesc. Prima pune în față Biserica, ca și loc de legătură și comuniune cu dumnezeirea, a doua ne înlătură din suflete îndoiala că Dumnezeu nu ne-ar mai primi, odată ce am păcătuit. În a treia duminică, ne pregătim de înfricoșătoarea judecată a lui Dumnezeu, aducând alături de noi, prin sâmbăta ce precede această duminică, când facem pomenirea de obște a celor adormiți, pe cei cei ce au trecut din această lume spre veșnicie. Ultima duminică, mai denumită și albă sau a lăsatului secului de brânză, ne pune în față episodul din cartea Facerii care cuprinde zidirea omului și așezarea lui în Rai, dar și izgonirea lui din Rai, după neascultare și intrarea păcatului în lume.

Urmează apoi urcușul duhovnicesc al Postului Mare, cele 6 săptămâni, fiecare săptămână fiind o treaptă de înălțare a fiecăruia, de aceea concentrarea noastră trebuie să fie una deplină. La mijlocul acestui urcuș, ca și un loc de odihnă pentru “reîncărcarea bateriilor duhovnicești”, Biserica scoate la propriu în mijlocul nostru Sf. Cruce.

Să nu cădem în greșeala prin care dacă reușim să nu mâncăm din alimentele de origine animală, să credem că am făcut totul. Postul alimentar este doar primul pas spre postul cel desăvârșit. Trebuie să fim atenți la cuvintele pe care le rostim, la faptele pe care le facem, la gândurile care vizitează mintea, la priveliștile oferite de ochii trupești, la cei de lângă noi care ne cer ajutorul, la stadiul rugăciunii noastre, la curățenia sufletului nostru prin Taina Spovedaniei și apoi la unirea cu Hristos prin Sf. Taină a Împărtășaniei.

Frumoasa perioadă se încheie cu Săptămâna Patimilor, cu o rânduială liturgică aparte, de care ar trebui să profităm cu toții.

Vă îndemn cu toată dragostea părintească și frățească să profităm cu toții de această perioadă pe care Biserica noastră ne-o pune la dispoziție fiecăruia, să participăm la slujbele oficiate în bisericile noastre în această perioadă, să încercăm calea postului celui desăvârșit sub toate aspectele lui, alimentar, duhovnicesc, să învățăm să iertăm mai mult și mai ușor, să nu mai judecăm pe cei de lângă noi, ca și când noi am fi judecători, să ajutăm pe cei ce au nevoie de ajutorul nostru, să cercetăm pe cei bolnavi oriunde s-ar afla ei, să ne spovedim cât de des putem și mai ales să ne pregătim cât putem de bine de Împărtășirea cu Trupul și Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos.

Un post binecuvântat și cu mult folos duhovnicesc vă doresc tuturor.

Lasă un comentariu