UN LEAC „MAGIC" - USTUROIUL

Utilizat din timpuri străvechi, în diverse ritualuri și alte practici magice, usturoiul rămâne totuși unul dintre condimentele fără rival, care fac deliciul bucătăriei noastre, chiar dacă mirosul său generează un soi de „indispoziție" celor din jur.

Pe lângă calitățile culinare, el este însă și un redutabil remediu natural, de mare folos în numeroase afecțiuni. De pildă, este un aliat al inimii. Usturoiul conține substanța numită alicină, responsabilă atât de proprietățile antibiotice ale legumei, cât și de beneficiile pentru buna funcționare a „motorului" vieții. Se știe, de exemplu, că în zonele în care populația consumă mult usturoi se înregistrează rate foarte scăzute ale bolilor cardiovasculare. În cadrul cercetărilor ce au dus la asemenea concluzii s-au avut în vedere efectele usturoiului asupra trombocitelor („plachetele" sangvine), structuri din sânge asemănătoare celulelor, care au tendința de a se uni și forma cheaguri în arterele coronare.

În cadrul unui studiu, s-a observat că ritmul agregării plachetelor, în cazul bărbaților care au consumat zilnic echivalentul a șase căței de usturoi, a scăzut de la 10% până la 58%! Se pare că anumite substanțe chimice din acesta sunt tot atât de eficiente ca și aspirina, în ceea ce privește împiedicarea formării cheagurilor de sânge. O privire de ansamblu asupra zecilor de studii privind efectele usturoiului arată că un consum zilnic poate reduce cu 9 până la 12% nivelul colesterolului. De altfel, el îmbunătățește circulația sangvină în tot organismul, nu numai în arterele coronare. Spre exemplu, este vasodilatator, ducând în felul acesta la scăderea tensiunii arteriale.

Se pare, de asemenea, că îmbunătățește elasticitatea arterelor.

Mai mult decât atât, zeci de studii sugerează că usturoiul împiedică transformările la nivel celular, în urma cărora poate să apară cancerul, precum și faptul că acesta distruge celulele canceroase care s-au format deja (totuși, încă nu se știe cu exactitate în ce fel acționează împotriva apariției cumplitei boli). Se pare că alicina și ceilalți compuși acționează direct asupra tumorii. Usturoiul neutralizează moleculele periculoase, numite radicali liberi, reziduuri ale proceselor de oxidare care determină îmbătrânirea celulelor și deteriorarea ADN-ului, inițiind modificările celulare carcinogene.

Usturoiul inhibă formarea nitriților, substanțe chimice răspunzătoare de declanșarea cancerului gastric. De asemenea, determină întărirea sistemului imunitar. Proaspăt zdrobit și aplicat pe răni, usturoiul distruge microorganismele ce declanșează infecții, inclusiv fungii care provoacă „piciorul atletului", micozele vaginale și numeroase tipuri de infecții ale urechii. El distruge și multe varietăți de bacterii, inclusiv pe cea care provoacă tuberculoza, precum și periculoasa Escherichia Coli. De asemenea, consumul de usturoi ne ajută să protejăm stomacul de Helicobacter pylori. Consumul zilnic al unui cățel de usturoi sau doi, crud sau puțin preparat, este suficient pentru a obține majoritatea dintre efectele sale de vindecare sau profilactice. Atenție, însă: nu consumați usturoi dacă vă aflați sub tratament cu medicamente anticoagulante!