ALIMENTELE ULTRAPROCESATE FAVORIZEAZĂ ÎMBĂTRÂNIREA BIOLOGICĂ

Cercetătorii spanioli de la Universitatea din Navarra (Pamplona), citați de descopera.ro, susțin că alimentele industriale ultraprocesate (ieftine și ușor de consumat), precum biscuiți, băuturi răcoritoare sau burgeri, favorizează îmbătrânirea biologică a celor care le consumă în cantități mari.

“Studiul nostru a permis măsurarea unui marker al îmbătrânirii biologice (în acest caz, lungimea componentelor genetice numite telomeri) în rândul a 886 de spanioli, cu vârste de peste 55 de ani, și a ținut cont de consumul zilnic de alimente ultraprocesate, rezultatele sugerând că un regim alimentar greșit poate duce la îmbătrânirea mai rapidă a celulelor.

Participanții, împărțiți în patru grupuri, de la cei mai mari consumatori de alimente ultraprocesate (trei sau mai multe pe zi) la cei cu cel mai mic consum de astfel de produse (mai puțin de două), au oferit probe de salivă pentru analize genetice și au indicat consumul zilnic de astfel de produse.

Cercetările au asociat deja aceste alimente ultraprocesate, în mare parte prea grase, prea dulci și prea sărate, cu boli precum obezitatea, hipertensiunea arterială, diabetul și diferite tipuri de cancer.

Cei mai mari consumatori (mai mult de trei porții pe zi) de astfel de alimente extrem de modificate prin procedee industriale și-au dublat practic riscul de a avea telomeri scurți în comparație cu cei care au consumat cea mai mică cantitate de astfel de alimente.

Participanții care au consumat cel mai mult acest tip de hrană care conține puțin sau deloc alimente naturale întregi și este cel mai adesea bogată în arome, coloranți, emulgatori, produse procesate (uleiuri hidrogenate, amidon modificat), au fost mai predispuși să aibă cazuri în familie de boli cardiovasculare, diabet și valori anormale ale grăsimilor. Ei au consumat, de asemenea, mai multe grăsimi saturate, produse de tip fast food și carne procesată, și mai puține fructe și legume.

Telomerii sunt structuri de protecție care păstrează stabilitatea și integritatea moștenirii noastre genetice și, prin urmare, a ADN-ului necesar funcționării fiecărei celule din corp. Pe măsură ce îmbătrânim, telomerii noștri devin mai scurți, deoarece de fiecare dată când o celulă se divizează pierde o parte din telomer. Acest fenomen se repetă, rezultând îmbătrânirea biologică a celulelor care apoi încetează să se divizeze și să funcționeze normal.

Cu toate acestea, sunt necesare studii suplimentare pentru a se confirma aceste observații, înainte ca o legătură cauză-efect să poată fi stabilită”, recunosc oamenii de știință spanioli.