DRUMURILE NOASTRE, TOATE...


Categorie: Diverse
|
21-10-2020
Nr: 201 (7.910)
|
Autor: Text și foto: VIOREL CONȚIU
|

DRUMARII

Drumarii sunt unii dintre cei mai importanți componenți ai societății. Ei construiesc drumuri spre localități, spre zone ale țării, și datorită căilor de acces se dezvoltă localități și regiuni din țară. Toți vrem să avem autostrăzi, pentru a circula rapid și în siguranță, la distanțe mari, în timp scurt. Toți vrem ca să avem drumuri județene conform standardelor, la fel și drumuri bune, în localități. Dar la fel de bine știm cu toții că drumurile noastre, multe dintre ele, sunt sub așteptările noastre. Multe dintre aceste drumuri, mai ales din localități, la vremea în care au fost construite, au avut în vedere traficul rutier din acel timp. Pe parcurs s-au produs modificări în privința traficului rutier, a capacităților de transport rutier, în sens progresiv. Din acest motiv, multe administrații locale caută soluții pentru redirecționarea circulației rutiere pe centuri ocolitoare ale localităților, vizate fiind mașinile de tonaj mare. Din ce motiv se dorește acest lucru? Nu doar pentru a relaxa traficul rutier din localități, dar un trafic rutier intens, prin trepidații, transmit vibrațiile prin sol și acestea afectează clădirile de pe aliniament, producând în timp fisuri în zidării. Să facem și precizarea că șanțurile de pe ambele laturi ale drumurilor nu au doar rolul de a prelua apele meteorice de pe carosabil. Ele au și rolul de a atenua vibrațiile produse prin circulația rutieră.

CAZ CONCRET

În comuna Ogra, pe strada de la intrare spre satul Dileul Vechi, se află un indicator de circulație rutieră care limitează circulația vehiculelor rutiere la maxim 6,5 tone. Indicatorul rutier este montat la aproximativ 100 de metri de Poliția Comunală Ogra. Cu toate acestea, mașinile de mare tonaj circulă nestingherite pe strada aceea și nimeni n-a fost sancționat. Din ce motiv? Fiindcă la malul râului Mureș funcționează o balastieră care trebuie să-și livreze marfa. Nu doar atât. De la Vaidei, unde se află un siloz de cereale, marfa se livrează prin transportul rutier de mare tonaj, înspre Ogra. La ieșire din Ogra, asfaltul drumului se termină, făcând loc gropilor. Drumul de la Ogra spre Dileul Vechi trece pe un pod peste râul Mureș, care, datorită nerespectării tonajului limitat la 6,5 tone, cu toate că a fost construit recent, are deja două fisuri pe toată lățimea drumului, fapt ce poate compromite circulația rutieră și accesul în satul Dileul Vechi. Ar însemna izolarea satului de comună.

OPINII

Suciu Dalma, Ogra: Nu se respectă nici indicatorul de limitare a tonajului și nici viteza de circulație rutieră.            

După ora 22 pe aici se circulă cu viteze de 120 km la oră. Aici se circulă cu mașini grele, încărcate cu piatră și cereale. Faptul ne produce inconveniente în sensul că este mult praf, copiii nu pot ieși afară. Parc nu avem. Când trec mașinile grele, ni se scutură toate obiectele din vitrină. Au apărut și crăpături la casă din cauza trepidațiilor. Sunt și alte case învecinate afectate de acest fapt.

Stancu Ioan, Ogra: Pe aici umblă mașini de mare tonaj, cu pietriș și cu cereale, cu peste 20 de tone. Din cauza circulației rutiere, casa mea este afectată, în principal la fundația ei.

Gáspár József, Dileul Vechi: Am reclamat și la Primărie faptul că pe aici circulă mașini de mare tonaj. Mi se cutremură ușile și geamurile casei când trec mașinile. Pe lângă toate acestea, ridică praful în urma lor. Aș dori ca oficialitățile să ia măsuri de reducere a vitezei de circulație rutieră. Casele noastre care au fost construite nu au fost în așa fel construite ca să reziste la trepidațiile produse de transport rutier greu. Casele au fost construite cu fundație din beton și cărămidă. Vreau să se limiteze tonajul de circulație rutieră. În caz contrar, vom sesiza problema la București. Primarii de până acum n-au luat nicio măsură în acest sens.

Máthé Annamária: La noi în sat este problema că frecvent s-a furat cablul de telefonie fixă și am rămas fără semnal la telefon. Stâlpii de lemn au fost furați și apoi arși. În privința drumului, când nu plouă, este un praf de să te ferească Dumnezeu! Drumul este plin de gropi și pe acolo circulă mașini de mare tonaj. Unele sunt pline cu piatră. Faptul acesta afectează locuințele din sat, inclusiv locuința mea. Tatăl meu, care a lucrat în construcții, a construit casa pe o fundație solidă, dar multe alte case din sat sunt afectate.

Ștefan Budai, Dileul Vechi: Datorită drumului precar, plin de gropi, de la ieșirea din Ogra spre Dileul Vechi, mi-am schimbat de două ori telescoapele de la mașină și tot de atâtea ori roțile. Drumul de la Ogra spre Dileul Vechi este un dezastru.

ÎN CONCLUZIE: APEL CĂTRE TINERET!

Calificarea în meseria de drumar este de perspectivă în România, fiindcă sunt multe lucruri de pus la punct în acest sens. Desigur, totul depinde de măsura în care sunt conștiente administrațiile locale și centrale de importanța căilor rutiere. O infrastructură rutieră optimă poate dezvolta sub aspect economic o localitate sau o regiune, ori o poate limita.

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval