REPORTERII ÎNTREABĂ, OFICIALII PRIMĂRIEI RĂSPUND


Categorie: Politic
|
23-02-2021
Nr: 36 (7.993)
|
Autor: Text și foto: VIOREL CONȚIU
|

Continuăm cu cele discutate la conferința de presă de la primărie, de săptămâna trecută, cu întrebările puse de reporteri reprezentanților Primăriei Târgu-Mureș, respectiv domnului primar Soos Zoltan.

Primăria primește și acum bani ilegali de la asociațiile de proprietari, pentru lucrări, fără aprobare.

- O să-l întreb pe domnul Belean. El se ocupă de asociațiile de proprietari și de toate investițiile care se leagă de blocuri, de anvelopări, izolări și o să revin cu un răspuns, clar, care este situația legată de dl. Rus și în ce stare se află această problemă. Auditul intern al Primăriei se ocupă de asta. Până acum, am făcut cinci audituri interne în cadrul Primăriei, deoarece sunt foarte multe probleme care au fost moștenite. Poate că n-am ajuns la fiecare. O să fie încă multe alte direcții evaluate, auditate, să vedem care sunt problemele de funcționare, dar o să vă dau o informare exactă despre ce se întâmplă cu acest caz aparte. Am omis să zic o informație legată de Regulamentul de Urbanistică, care este deja votat, este vorba de zona istorică, zona centrală, în care s-a prevăzut interzicerea, pe viitor, a folosirii termopanelor sau a elementelor din material plastic, care, efectiv, au dăunat și dăunează foarte mult aspectului arhitectural ambiental. Pe viitor, nu se vor putea amplasa ferestre sau uși de acest gen și o să vedem ce soluție vom putea găsi pentru a le schimba pe cele existente. Evident, acesta este un proces mai lung. În momentul de față, am ținut să eliminăm, pe viitor, apariția acestor elemente arhitecturale nedorite în zona centrală, cel puțin la clădirile de monument arhitectural. Clădirile moderne, care au fost construite după anii 1950-1960, nu sunt restricționate. Va trebui să ne gândim, ca pe viitor, să nu apară ancadramente de diferite culori pe aceeași clădire. Trebuie reglementat și urbanistic, ce se poate face, atât în zona protejată, centrală, dar și în cartiere, consider că este important să avem un regulament înțeles de toți, și urmărit.

- Legat la cozile interminabile de la Primărie, referitor la taxele pentru gunoi și plata impozitelor. S-au modificat toate taxele, comparativ cu anul trecut... Cine a decis aceste modificări de taxe și impozite? Și ce înseamnă “taxa de habitat”?

- Aceste taxe au fost propuse de ADP și aprobate de Consiliul Local. Nu eram într-o înțelegere întotdeauna între mine și taxele propuse, dar consider că, Consiliul Local decide legat de aceste taxe. Taxa de primăvară și toamnă, era, după cunoștințele mele, de 25 de lei, s-a majorat la 50 de lei, asta fiind în sarcina orașului, nefăcând parte din curățenia stradală, nici din curățenia menajeră. Este o taxă importantă, pentru că și primăvara și toamna se adună cantități enorme de gunoaie clandestine, pe care orașul trebuie să le curețe, nu numai de pe străzi, dar și din păduri, și din zone unde, din păcate, cetățenii de multe ori își lasă gunoiul, care este rezultatul unor construcții, transformări, e vorba de moloz. Pe viitor, probabil, va fi un regulament legat și de autorizația de construcție, prin care proprietarul va trebui să demonstreze închirierea unui container în care să depoziteze molozul, și autorizația de construcție va putea fi acordată doar dacă va prezenta dovada că acest container a fost golit conform legislației, într-un loc autorizat de depozitare, să nu ne trezim cu gunoaie aruncate, pentru că necesită foarte multă muncă și organizare, să curățăm după aceea spațiile verzi. Vă răspund și la taxa de habitat. Înainte, precizez asupra taxei de salubrizare. Prin faptul că până acum s-au depus 32.000 de declarații, într-adevăr, în acest an a fost un inconvenient în municipiul Târgu-Mureș. Anul viitor nu va mai trebui depusă această procedură, fiind în sistem, și, de acum încolo, avem o evidență clară. Problema noastră, la Târgu-Mureș, a fost că n-am avut o evidență clară, nu a fost o ordine făcută, fapt pentru care, salubrizarea, ori că era adunată sau nu, la oraș nu intrau nimic din acești bani, intrau la o firmă privată, care a folosit banii după cum a vrut. Este vorba de Salubriserv. Timp de 10 ani, ei ne-au declarat cât au dorit. În plus, ne-a declarat că n-au încasat bani de la o treime din populație, care și aceasta era plătită de la oraș. Este un haos total în legătură cu banii cheltuiți pentru salubrizare. Acest lucru trebuia reglementat, chiar dacă unii dintre locatari au simțit că au o povară în acest sens, eu înțeleg, dar trebuie să facem și un pas spre modernizare, să avem ordine în oraș. În anul viitor nu vor mai trebui depuse declarațiile. Cine a declarat în anul acesta, vine și plătește, direct, sau electronic. Din păcate, încă mulți nu folosesc online posibilitatea de a face declarația și de a plăti. Având în vedere solicitarea mare a populației pentru a plăti taxele la locurile de plată a Primăriei, am prelungit programul. Deci, sâmbătă este deschis între orele 8 și 12, iar ziua de marți s-a prelungit până la ora 18.30. Dacă va fi o mai mare solicitare, vom propune și ziua de joi pentru a deschide ghișeele. Din luna aprilie se pare că vor scădea semnificativ solicitările, fiindcă, din acea lună, nu vor mai fi valabile reducerile. Deci, acum este o perioadă mai intensă, dar ne adaptăm în mers și ne prelungim orarul de lucru pentru a ajuta populația. Vreau să mulțumesc târgumureșenilor pentru declarațiile depuse până acum. Înseamnă că lumea a înțeles importanța acestui serviciu, și, pentru noi, va fi de un mare ajutor să organizăm, în baza concursului, un prestator care va presta acest serviciu la standarde europene, având în vedere că, până în anul 2023, noi trebuie să avem 70% din gunoiul adunat în oraș, selectiv. Altfel, primim amenzi. Până în momentul de față am moștenit un serviciu de salubrizare cu zero la sută adunare selectivă.

 

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval