REVOLUTIA DIN 1848 DIN JUDETUL MURES SI ORASUL TARGU-MURES (II)


Categorie: Istoric
|
20-10-2008
Nr: 194
|
Autor: Vasile Butiu
|
Ziarul "unionist" K. Hirado profereaza stiri alarmiste

cu caracter antiromanesc, care se intetesc pe zi ce trece. Satele romanesti, conduse de intelectualitatea existenta, se organizeaza in garzi, conduse dupa modelul roman: tribuni, vicetribuni, capitani si caprari. Pentru aceste organizari si-au dat concursul toti preotii, teologii, invatatorii si fruntasii satului, in special cei care se distinsesera in diferitele lupte din trecutele razboaie. Organizarea era coordonata in spiritul insuflat de Marea Adunare de la Blaj. Astfel, Vasile Pop (viitorul martir al plaiurilor muresene), fiul preotului din Nazna, avea sarcina de-a organiza satele din jurul orasului Targu-Mures (fapt ce l-a costat apoi viata). Petre Bonta din Sausa avea rolul de a-i organiza pe toti romanii de pe Valea Nirajului (care au fost ulterior fie exterminati, fie asimilati). Un rol asemanator au avut si preotul Isaia Moldovan din Chirileu, cat si prefectul Oros din Vidrasau. Luand act despre toate aceste organizari, seful represiunilor antirevolutionare din Targu-Mures - Bathany - a dat o proclamatie prin care preciza ca, in termen de 3 zile dupa arestarea proiectata, Vasile Pop sa fie spanzurat. La cei 21 ani ai sai, Vasile Pop a raspuns: "D'apoi daca ma vor spanzura, stim pozitiv ca din mine se va incepe Revolutia".

Ideea sacrificiului personal pentru cauza nationala insufletea sufletul tanarului teolog imbracat in costum popular romanesc (camasa lunga alba, suman negru si opinci). Ingroziti de aceasta faradelege, la doua zile dupa arestare, in data de 12 octombrie 1848, se aduna la Nirasteu un numar de 6.000 de tarani romani si in numele lor se redacteaza un protest catre comandantul garzii politienesti din Targu-Mures, cu urmatorul continut: "Noi, subscrisii, in numele lui Dumnezeu, protestam in contra arestarii lui Vasile Pop din Nazna, pentru ca el n-a gresit nimic in contra legilor, ci tocmai, pe baza acestor legi, a voit sa inarmeze si invete deprinderea armelor pe romanii din tribunatul sau, pe baza caror legi s-a inarmat si organizat si natiunea maghiara. De aceea, provocam pe respectiva autoritate ca numaidecat sa lase liber pe Vasile Pop, caci in caz contrar va declaram, inaintea lumii, ca de se va intampla ceva lui Vasile Pop, fiestecare maghiar, unde va fi aflat, mort va fi". Acest protest a fost iscalit de toti participantii.

Cu toate acestea, tribunul Vasile Pop este condamnat la "moarte prin streang". Executia se indeplineste in data de 12 octombrie 1848. Tanarul in floarea varstei, ferecat, huiduit si ocarat, este dus la marginea orasului, locul de executie. Aici, preotul ortodox ii intinde crucea, pe care martirul o saruta in hohote de plans, apoi "trupul sau fraged spanzura intre pamant si cer" ca semn nemuritor al sacrificiului poporului roman pentru libertate.

Pe mormantul sau sarac, din satul Nazna, sta scris cu modestie: "Vasile Pop, cleric teolog din Nazna, in etate de 21 de ani, necasatorit, spanzurat de unguri, a fost inmormantat la 30 sept. 1848". Niciun monument deosebit, niciun bust, nicio marmura, niciun "tei sfant", niciun "gorun", niciun tricolor.

Abandonat dupa spanzuratoare pe camp, timp de 24 de ore, degetele de la maini si de la picioare i-au fost ciopartite, ca sa nu mai poata purta "drapelul libertatii" si sa nu mai poata umbla prin toate catunele, propovaduind "cauza nationala".

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval