Drepturile consumatorilor in calitate de clienti ai bancilor


Categorie: Economic
|
20-10-2008
Nr: 194
|
Autor: Letitia Bota
|
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a finalizat proiectul de modificare a actelor normative de protectia consumatorilor, privind drepturile acestora in calitate de clienti ai bancilor. Se reglementeaza astfel in mod clar obligatiile partilor, definind statutul consumatorului_client in contractul cu o institutie financiara bancara sau nebancara.

Propunerea legislativa a fost initiata pornind de la necesitatea impusa de numarul tot mai mare al romanilor care solicita imprumuturi institutiilor financiare, crestere care a determinat si inmultirea reclamatiilor pe acest segment al serviciilor.

ANPC va impune furnizorilor de servicii financiare sa nu majoreze comisioanele pe durata derularii unui contract si sa nu introduca altele noi, asigurand totodata si transparenta in calcularea dobanzii aferente unui credit. Noile modificari legislative precizeaza si faptul ca banca sau IFN-ul de la care consumatorul urmeaza sa se imprumute are obligatia de a oferi acestuia, in perioada precontractuala, toate informatiile despre costul total al creditului, punandu-i la dispozitie o simulare de costuri si un exemplar al contractului. De asemenea, orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit, unde sunt mentionate costuri, va cuprinde urmatoarele informatii standard: rata dobanzii aferente creditului, fixa si/sau variabila, impreuna cu informatii privind orice costuri incluse in costul total al creditului pentru consumator; valoarea totala a creditului; dobanda anuala efectiva (DAE), conform prevederilor legale specifice;durata contractului de credit; valoarea totala platibila de consumator; in cazurile in care, pentru acordarea creditului, consumatorul este obligat sa incheie un contract de asigurare, se va mentiona acest lucru in publicitate.

In acelasi timp, orice modificare a conditiilor contractuale se va face prin incheierea unui act aditional. In cazul in care consumatorul nu este de acord cu modificarile propuse de furnizorul de servicii financiare, are dreptul la rezilierea contractului, inclusiv prin refinantarea creditului, fara plata comisionului de rambursare anticipata. Notificarile cu privire la modificarea clauzelor contractuale vor fi transmise clientilor cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea acestora in vigoare.

Potrivit competentelor stabilite prin aceste acte normative, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor va supraveghea si controla activitatile creditorilor si intermediarilor de credite, iar amenzile pentru nerespectarea drepturilor consumatorilor_clienti vor fi cuprinse, ca valoare, intre 5.000 si 50.000 lei.

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval