ROMANII, REVOLTATI DE NOILE VALORI ALE TAXEI DE POLUARE


Categorie: Economic
|
09-12-2008
Nr: 219
|
Autor: Tarfin Todea
|
Decizia Guvernului de a tripla taxa de poluare in cazul autovehiculelor second-hand, la prima lor inmatriculare, afecteaza serios romanii care sperau sa intre in posesia unei masini, este adevarat, nu noua, dar, oricum, chiar daca are o oarecare vechime, este numai buna pentru un om sarac, mai ales daca este si achizitionata la un pret mic.

Asa se face ca, pana acum, multi romani si-au cumparat masini de mana a doua provenite mai ales din Germania, Franta si Olanda, masini care arata foarte bine, dar care, dupa cum sustin cei de la RAR, circa 20 la suta dintre ele nu corespund normelor tehnice, netrecand testul inspectiei tehnice.

De mentionat ca in acest an numarul autovehiculelor la mana a doua aduse din strainatate a cunoscut o crestere de 100 la suta fata de anul 2007, cand, dintr-un total de 391.336 de autoturisme vandute in Romania, 168.339 au fost de mana a doua, numar care a fost deja depasit, in acest an, inca in primele noua luni ale anului.

In paralel, odata cu cresterea numarului de masini second-hand aduse de afara, a scazut numarul celor noi care au fost inmatriculate in tara, doar grupul Renault-Dacia inregistrand o scadere a vanzarilor de masini noi cu circa 50-55 la suta, dupa cum afirma responsabili ai acestui grup, ceea ce, pe fondul crizei economico-financiare mondiale, a condus la intreruperea lucrului la uzinele Dacia, timp de mai multe zile, productia avand, fireste, de suferit.

De altfel, doar pentru producerea si comercializarea automobilelor acestui grup, in Romania, lucreaza circa 100.000 de angajati, ori, daca productia va fi drastic diminuata, atunci isi vor pierde locurile de munca circa 35.000 de persoane, situatie greu de acceptat chiar si de catre guvernul roman care a luat doua decizii importante pentru diminuarea impactului crizei economice.

In primul rand, este vorba de triplarea taxei de poluare, prevazuta sa se aplice de la 15 decembrie a.c., ceea ce ar insemna ca, de pilda, pentru o masina Euro 2, cu o capacitate cilindrica de 1.600 cc si o vechime de 10 ani, taxa de prima inmatriculare va creste de la 1.500 de euro la 4.500 de euro, o masina Euro 3, cu o capacitate de 2.000 cc, veche de 6 ani, sare, ca taxa de poluare, de la 1.100 de euro la 3.300 de euro, in timp ce pentru un autoturism cu indicele de poluare Euro 4, cu o vechime maxima de 3 ani si o capacitate cilindrica de 2.000 cc, taxa va creste de la 400 de euro la 1.200 de euro.

Cum se stie, autoturismele noi, cu o capacitate cilindrica pana in 2.000 cc, sunt scutite de taxa de prima inmatriculare pana la finele anului viitor.

A doua masura care vine in sprijinul producatorului autohton, si care ar incuraja achizitionarea de masini noi, este cresterea sumei alocate pentru un vehicul predat la Remat, in cadrul programului "Rabla", care va ajunge anul viitor, de la 800 de euro la 1.000 de euro, pentru a-i stimula pe romani sa achizitioneze masini noi.

Aceste masuri anuntate de guvern nu sunt pe placul romanilor, cei mai multi dintre cei care vor un autoturism apeland fie la dealeri, care aduc masini second-hand, fie ei insisi aduc din strainatate masini la mana a doua, la preturi mici.

Ori, in conditiile in care taxa de poluare va creste semnificativ, se va ajunge in situatia ca aceasta sa dubleze sau chiar sa tripleze valoarea de achizitie a unei masini, in consecinta, circa 200 de bucuresteni au protestat, la sfarsitul saptamanii, impotriva acestor noi decizii ale guvernului, in perspectiva anuntandu-se actiuni de protest in toata tara.

Cu sau fara aceste manifestari de nemultumire, romanii trebuie sa priveasca realitatea in fata si sa aleaga raul cel mai mic, cel dintre colapsul industriei auto romanesti, cu consecintele de rigoare in plan social, sau abandonarea gandului ca vor intra in posesia unei masini de mana a doua din strainatate.

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval