Cinci proiecte de peste 2o milioane de euro, pentru modernizarea infrastructurii orasului si statiunii Sovata


Categorie: Economic
|
29-07-2009
Nr: 343
|
Autor: IOAN CISMAS
|
De la un capat la altul al orasului, si indeosebi in statiunea balneoclimaterica, Sovata este un imens santier in care actioneaza forte concentrate umane si utilaje. Grosul acestuia a trecut, dar amploarea lui se poate vedea nu numai prin urmele specifice acestui gen de activitati, ci si prin suprafata de cuprindere: orasul, statiunea si zonele limitrofe.

Deruland firul intregului volum de lucrari, mai ales al celor de canalizare, care urmeaza, in general, traseele arterelor de circulatie, ne putem inchipui dificultatile pe care au trebuit sa le infrunte mai ales locuitorii, dar si turistii acestei perioade. Au indurat mult si multe, dar credem ca n-au facut-o degeaba, pentru ca toate aceste lucrari vor da roade in folosul general si al fiecaruia, ele schimband in bine nu numai imaginea de suprafata a localitatii, ci ii va aduce la cotele cele mai inalte si confortul citadin.

Acum, la Sovata, este relativ bine din acest punct de vedere. Lucrarile grele, de subteran, sunt aproape incheiate in zonele de mare interes, constructorii concentrandu-si fortele la asfaltarea strazilor si la modernizarea trotuarelor. Desi incomod inca pentru turistul pretentios, edilii incearca sa impace varful de sezon cu bunul mers al santierului, reusita la care ajuta foarte mult timpul favorabil si mai ales apa tocmai inca buna de baie din Lacul Ursu si celelalte din apropiere.

Va marturisesc ca, pana la vederea acestui santier, aveam convingerea ca oficialitatile postdecembriste sunt incapabile sa dea viata unor investitii de asemenea anvergura. Supozitia avea la baza tristul adevar, intrucat de doua decenii in judetul nostru nu s-a conturat aproape nimic consistent in domeniul edilitar-gospodaresc. De mai bine de un deceniu, Consiliul Judetean Mures "moseste" o groapa de gunoi moderna, departe de a fi pusa pe roate, iar Primaria Targu-Mures promite la nesfarsit o centura a orasului, fara a mai vorbi de parcari subterane, de noi retele de apa si canalizare atat de necesare. Sovata zilelor noastre dovedeste ca se poate. Pentru a vedea exact despre ce este vorba, ne-am adresat primarului orasului, domnul Peter Ferenc:

- Se preconizeaza o adevarata schimbare la fata a orasului Sovata si a statiunii. De unde atatea resurse ?

- Cine a vizitat Sovata anii trecuti nu putea sa nu remarce starea deplorabila a drumurilor interioare, dar si precaritatea celorlalte dotari edilitare de larga utilitate. O stare de fapt improprie pentru un oras si o statiune de interes national si international. Dovedind vointa in a schimba lucrurile, norocul a facut sa prindem un pachet de proiecte oferit localitatilor cu populatie de sub 50.000 de locuitori, pe care ne straduim sa-l ducem la bun sfarsit, pentru a schimba radical imaginea orasului si indeosebi a statiunii, ridicand substantial si gradul de dotare si de confort edilitar al intregii localitati.

- Despre ce anume fonduri este vorba?

- Prin Compania Nationala de Investitii derulam un proiect lansat acum trei ani pentru reabilitarea retelelor de apa si canalizare a localitatii. Aceasta inseamna modernizarea intregii retele de apa, de canalizare menajera si pluviala, reabilitarea statiei de epurare, a uzinelor de apa I si II, de filtrare a apei. Valoarea proiectului este de 8,3 milioane de euro. Al doilea proiect se deruleaza prin Programul PHARE 2004-2006 si are ca obiectiv modernizarea drumurilor urbane si a aleilor din statiune. Este vorba de circa 14 km de drumuri si cai de acces, de aleile de promenada din zona lacurilor, unde se executa lucrari de asfaltare si pavare, trotuare. Valoarea proiectului este de 5,8 milioane de euro.

Al treilea proiect ne-a parvenit prin Programul SAPARD si el se numeste "Reabilitarea drumului Sebes", cel care face legatura localitatii cu partia de schi, pe o lungime de 7 km. Lucrarea include si executarea a doua poduri. Costul acestei investitii este de un milion de euro. Cel de-al patrulea proiect este rodul Ordonantei de Guvern nr.7, care a prevazut fonduri pentru extinderea si reabilitarea retelei de apa si canalizare din zona periurbana a orasului Sovata, unde se include Stana de Vale, Ilies si Sacadat. Valoarea proiectului este de un milion de euro. Cel de-al cincilea si ultimul se refera la amenajarea parcului public din statiunea Sovata.

- Daca toate acestea se vor infaptui, la anul, Sovata, si mai ales statiunea, va fi de nerecunoscut.

- Va fi mult mai frumoasa si mai moderna. Cu aceste investitii se vor pune la punct circa 55 km de retele de apa si canalizare, 14 km de drumuri asfaltate, la care se adauga si amenajari de parcuri si alei.

- La cat se ridica costul acestor lucrari si care sunt sursele de finantare?

- Este vorba de peste 20 de milioane de euro. Banii vin din partea statului roman, din credite garantate guvernamental si din fonduri europene nerambursabile. Cotele de participare nu sunt cunoscute exact de catre noi, dat fiind faptul ca toate proiectele se deruleaza la nivelul ministerului de resort, noi fiind doar beneficiarii lucrarii.

- Cine sunt constructorii executanti si cand se vor finaliza aceste proiecte?

- Licitatia a fost castigata de Alpine GMBH Austria, una din cele mai mari firme de constructii de drumuri din Europa. La randul ei, aceasta a sublicitat lucrarea unor societati de constructii din tara. In privinta termenului de finalizare, proiectul PHARE ce vizeaza modernizarea statiunii este cel mai urgent. De aceea, constructorii

si-au concentrat fortele pe raza statiunii pentru executarea celor 14 km de drumuri asfaltate si 3 km de alei din jurul Lacului Ursu. Lunile septembrie, octombrie si noiembrie vor fi de varf in realizarea lucrarilor, ele beneficiind si de o prezenta mai slaba a turistilor in statiune.

Adaugă comentariu

Title:
Nume(*):
Email:
Reply Notify:
Website:
Comentariu(*):
Code in the picture:
 
Note: Your comment has been received and is awaiting approval