Hipermarketurile sunt pregătite să dea lovitura în vânzări de Paşti!

Distribuie pe:

De sărbătorile importante ale anului - de Paşti şi de Crăciun, românii nu renunţă la tradiţiile culinare. Lista de cumpărături este lungă, mai ales cu produsele tradiţionale, care creşte de trei-patru ori în săptămâna dinaintea Paştelui.

Andreea Mihai, director de Marketing şi Comunicare Carrefur România, susţine că: „Cu o săptămână înaintea acestei sărbători, vânzările cresc, în medie, cu aproximativ 25-30% faţă de perioada normală." Din datele emise de Asociaţia Naţională a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România rezultă că, în medie, consumul de alimente are un avans de 35%, în această perioadă. Dacă avem în vedere încasările din anii trecuţi de sărbători, numai la ouă, cozonaci şi băuturi s-au depăşit 100 de milioane de euro.

Andreea Mihai mai susţine că: „Românii păstrează mare parte din tradiţii când vine vorba despre produsele pe care le consumă de Paşti, iar această tendinţă se reflectă în coşul de cumpărături, unde găsim carne de miel, cozonac, pască, ouă şi vin. De asemenea, în această perioadă se mai cumpără fructe şi legume, produse de bază precum zahăr, făină, ulei, brânzeturi, unt şi ouă, dar şi figurine de ciocolată, îmbrăcăminte sau produse electrocasnice şi electronice."

În această perioadă, în general, se face risipă de alimente din care mari cantităţi se aruncă, nimeni nu ţine socoteala la cât se consumă şi cât se aruncă. De ce se întâmplă aceste lucruri? Pentru că la români nu există o cultură bine stabilită a consumului. Pentru cei îmbogăţiţi prin speculă şi acţiuni necinstite nu au importanţă sumele cheltuite pentru achiziţionarea de produse de lux din import sau cumpărarea lor direct din marile magazine aflate în capitalele din Vestul Europei, precum Paris, Londra, Berlin, Viena etc.

Însă, după cum ne informează Cora Muntean, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii (ANCMMR) „Există mulţi oameni care fac un efort foarte mare pentru a cumpăra mult, aruncă mult, apoi rabdă. Încărcatul excesiv al meselor este o aroganţă. Cine nu-şi permite (şi totuşi cheltuie prea mult) suportă ulterior lipsuri mari. Cei care-şi permit se laudă apoi că au aruncat. Nicio situaţie, nici alta nu e normală pentru o societate evoluată şi responsabilă. Coşul pentru sărbătoarea Paştelui conţine ouă, miel, cozonac, vin şi, în mod ciudat, sarmale, care sunt specifice sărbătorilor de iarnă.

Marile magazine precum Carrefour, Lidl, Mega Image sau Auchan triplează comenzile de produse tradiţionale, încât, anual, vând peste 150 de milioane de ouă, între 30 şi 40 de milioane de litri de băuturi alcoolice şi circa 8 milioane de cozonaci. La toate acestea se adaugă carnea de miel, anual sacrificându-se câteva milioane de miei, ceea ce este important e faptul că ei provin din fermele de oi din România.

„Din datele comercianţilor, suma medie pe care un român o alocă pentru masa de Paşti este de 300 de lei", bani care sunt încasaţi în totalitate de marile magazine, fapt care afectează serios vânzările din magazinele mici şi mijlocii încât multe din ele se închid pentru că nu au venituri încât să-şi achite chiria, consumul de gaz, curent electric şi restul obligaţiilor către stat, nemaivorbind de salarii şi profit.

„De dragul staniolului, suntem dispuşi să uităm ce înseamnă un hiper sau supermerket pentru economia noastră. Înseamnă bani scoşi din ţară, distrugerea afacerilor de familie, sărăcirea producătorilor români", mai susţine, pe bună-dreptate, Cora Muntean.

Ce se va întâmpla în viitor nu ştim. Cert este faptul că dezvoltarea economică se bazează pe creşterea consumului, chiar în exces, ceea ce va continua să sporească profitul marilor magazine şi societăţi multinaţionale, profit care se duce în afara ţării, contribuind la dezvoltarea şi îmbogăţirea proprietarilor firmelor străine şi nu a economiei româneşti, care stagnează, sporeşte doar în statistică.

Lasă un comentariu