Copiii şi tinerii din România merită, în şcoli şi licee, profesionişti în educaţie!

Distribuie pe:

Federaţia „Coaliţia pentru Educaţie" face apel către autorităţi, universităţi şi parteneri să-şi unească eforturile şi să mobilizeze resurse suplimentare pentru îmbunătăţirea programelor de formare iniţială şi continuă a profesorilor. Scrisoarea deschisă, transmisă marţi, 2 mai, este însoţită de documentul de poziţie al Federaţiei Coaliţia pentru Educaţie care argumentează nevoia de formare cât mai urgentă de profesionişti în educaţie.

Poziţia noastră completează procesul de Audiere Publică: Masterat didactic sau modul psihopedagogic: ce tip de formare iniţială va creşte calitatea în sistemul de învăţământ din România?, din 2016. 109 experţi români şi străini au înaintat depoziţii argumentate, din care a rezultat raportul cu recomandări pentru îmbunătăţirea formării iniţiale a profesorilor, susţinut de zece experţi în domeniu din România, Canada şi Olanda.

Federaţia „Coaliţia pentru Educaţie" face apel la toate instituţiile şi părţile interesate, dar mai ales la Ministerul Educaţiei Naţionale, în dubla sa calitate de angajator şi finanţator al programelor de formare, să prioritizeze patru acţiuni concrete care să conducă la îmbunătăţirea formării iniţiale a profesorilor pe termen scurt, mediu şi lung:

I. Construirea participativă a unui profil de competenţe al profesorilor, termen: 2017.

II. Alinierea actorilor cheie din educaţie în jurul unor principii de construcţie a programelor de formare iniţială şi continuă a profesorilor, termen: 2017.

III. Pilotarea unor modele îmbunătăţite de formare iniţială a profesorilor, termen: 2017-2022 (susţinere financiară din proiectele cu finanţare publică, naţională şi/sau europeană).

IV. Recunoaşterea şi finanţarea activităţii de cercetare în ştiinţele educaţiei a profesorilor, ca alternativă de evoluţie în carieră şi ca resursă de cunoaştere necesară schimbărilor din educaţie, termen: 2017-2027.

„Coaliţia pentru Educaţie" va considera că, la finalul anului 2017, există progres dacă sunt cunoscute şi agreate de toţi actorii din educaţie, răspunsurile la întrebările:

I. Cum arată profesorul care susţine învăţarea vizibilă?

Ce competenţe are? Ce este important în construcţia programelor de formare iniţială a profesorilor?

Au nevoie elevii din România de profesori debutanţi autonomi în învăţare şi capabili să deruleze cercetări empirice pentru ameliorarea rezultatelor la clasă (profesorul-reflexiv, profesorul-cercetător)? Dar preocupaţi şi capabili să-şi identifice şi depăşească propriile prejudecăţi care privesc orice fel de diferenţe între elevi şi între elevi şi propria persoană, inclusiv prejudecăţi pe bază de etnie, religie, orientare sexuală, statut socio-ecomonic etc.? Mai multe propuneri pentru profilul profesorilor debutanţi, propuse de participanţii la audierea publică, pot fi consultate în documentul de poziţie.

Au nevoie profesorii din România de pregătire diferenţiată (conţinut şi durată) până la nivelul de profesionalizare a cadrelor didactice, în funcţie de vârsta preşcolarului/elevului? Dar de specializare dublă? Dar de mai mulţi ani de studiu, un stagiu de practică plătit şi un echilibru mai bun între pregătirea psihopedagogică şi didactică în raport cu pregătirea de specialitate? Federaţia „Coaliţia pentru Educaţie" susţine că acestea sunt elemente cheie care ar trebui să se bucure de asumare şi adresare de către toate părţile interesate.

II. Cine şi ce responsabilităţi concrete îşi asumă pentru ca profesorul, cât mai bine pregătit, să fie prezent cât mai repede în sălile de clasă?

Federaţia „Coaliţia pentru Educaţie" propune instituţiilor din domeniul educaţiei să adapteze actualul cadru de reglementare astfel încât să poată fi pilotate legal programe îmbunătăţite de calificare şi de integrare a profesorilor din învăţământul obligatoriu, inclusiv cel preşcolar. Anul 2016 ne-a arătat că există un blocaj în domeniu, însă, consecvenţi mesajului de încredere transmis către universităţi, am aşteptat primăvara anului 2017 pentru acreditarea de programe îmbunătăţite de formare iniţială a profesorilor.

Considerăm că aceste acţiuni sunt aliniate, în perioada următoare, cu:

- reforma planificată de Guvernul României pentru salarizarea cadrelor didactice;

- susţinerea din fonduri europene a numeroase proiecte de formare continuă a cadrelor didactice, mai ales în contextul schimbărilor de curriculum, dar şi de formare iniţială a tinerilor profesionişti, prin programe de practică şi de acomodare cu piaţa muncii. Aceste proiecte pot fi acele proiecte de pilotare menţionate mai sus.

- efortul de profesionalizare al celor care ocupă poziţiile de directori de şcoli, ca urmare a concursurilor câştigate în toamna/iarna lui 2016.

Menţionăm că audierea publică a fost inclusă în calendarul de activităţi organizate sub egida Dezbaterii Naţionale pentru Educaţie şi Cercetare - România Educată şi va fi susţinut prin participarea noastră la consultările dedicate formulării Viziunii pentru educaţie şi a noii legi a educaţiei din România.

„Coaliţia pentru Educaţie" îşi concentrează eforturile de advocacy pe susţinerea celor mai potrivite măsuri de politici publice în următoarele direcţii strategice: 1) participare şi echitatea educaţiei; 2)calitatea resurselor umane; 3) descentralizare; 4) curriculum şi evaluare şi 5) finanţare şi bună guvernanţă.

Considerăm că şcolile performante depind de resurse umane performante care reuşesc să adauge valoare învăţării şi contribuie la formarea caracterului fiecărui elev, în contextul socio-economic în care funcţionează. De aceea am susţinut, în mod repetat, că resursele umane pot determina, într-o măsură mult mai mare decât cheltuielile materiale, creşterea rezultatelor elevilor din România. Poziţiile publice privind salarizarea profesorilor, concursul de directori de şcoală, formarea profesorilor - care încearcă să descrie cum este nevoie să fie formaţi, iniţial şi continuu, oamenii care susţin învăţarea copiilor şi tinerilor din şcolile româneşti.

Fondată în iunie 2015, Federaţia „Coaliţia pentru Educaţie" reuneşte organizaţii nonguvernamentale active în domeniu şi îşi propune să coaguleze energii şi resurse pentru a susţine dezvoltarea şcolii în care fiecare vrea şi poate să îşi împlinească potenţialul (www.coalitiaedu.ro).

 

Lasă un comentariu