Jonglerii cu cladirea Colegiului National "Unirea„ din Targu-Mures

� Convorbire cu lector universitar dr. OLIMPIU SABAU-POP, consilier municipal in resedinta judetului Mures �

Poporul roman din Transilvania a fost
dominat de nobilimea maghiara si bisericile
maghiare circa 700 de ani. Cand au fost
implantati pe acest teritoriu, n-au fost adusi
cu averile lor in rucsac. Romanii le-au dat
averile. Prin legea "restitutio in integrum�
le refacem averile, fiindca nu mai putem,
se pare, de dorul stapanirii maghiare si
a batjocurii fata de romani. In aceasta
idee, despre cele ce se intampla acum
cu o alta fosta proprietate feudala,
cladirea Colegiului National "Unirea�
din Targu-Mures, am aflat si din partea
lector universitar dr. Olimpiu Sabau-Pop,
consilier municipal, in convorbirea pe care
am avut-o, recent, si pe care o redam in
cele ce urmeaza.

- Stimate domnule consilier, cred ca
despre cele ce se intampla acum cu
cladirea Colegiului National "Unirea� este
bine sa punctati mai intai cateva aspecte
cu caracter istoric. Ce se stie despre
aceasta cladire?

- Aceasta cladire a fost construita in anul
1770, fiind in proprietatea Fondului de Studii
Catolic. Era un fond, practic, generat din
banii publici ai statului austro-ungar din
acel moment. Statul a construit acest imobil,
atunci, pentru a avea destinatia scoala.
Stim cu totii ca in acea perioada de timp, o
aplecare mai mare spre educatie, cultura,
scoli, o avea in general biserica. Scolile
functionau in cadrul bisericilor. Maria
Tereza a dat in administrare acest imobil
Statusului Romano-Catolic Ardelean, deci
in administrare, nu in proprietatea acestei
entitati, care se chema Statusul RomanoCatolic Ardelean. Ulterior, Transilvania
intrand sub jurisdictia sa, devenind suveran
pe aceasta zona, Statul Roman a dat-o spre
administrare Ordinariatului Catolic de Rit
Latin de Alba-Iulia, conform unui acord, De
Arova se cheama, intre Statul Roman si
Vatican, din anul 1932. La 1948, Statul Roman
revoca actul respectiv, denunta acordul
incheiat cu Vaticanul, moment in care
putem spune ca Statul Roman avea in
plenitudine atat proprietatea, pe care a
avut-o tot timpul, cat si folosinta acestui
imobil. Dupa evenimentele de la 1989,
Biserica Romano-Catolica a intervenit pe
cale judiciara pentru a dobandi in proprietate
imobilul in cauza, Guvernul
Romaniei prin Sectia Speciala de
Retrocedari decide prin articolul 1 ca "Se
retrocedeaza nuda proprietate a imobilului,
Parohiei Romano-Catolice Targu-Mures,
Arhiepiscopia Romano-Catolica Alba-Iulia�.
Practic, in acel moment din anul 2004, conform
actului emis de catre Guvernul
Romaniei prin Decizia 378/20.09.2004, a
retrocedat acest imobil, cu anticipatie, direct,
fara instanta de judecata. Din cate
cunosc eu, in acest moment, aceasta
decizie a fost atacata in instanta de
municipiul Targu-Mures. Dar nu am inscrisul
si nu pot demonstra acest lucru. Primaria
Targu-Mures a pierdut acest proces prin
hotarare definitiva si irevocabila a Inaltei
Curti de Casatie si Justitie. In acel moment,
Statul Roman a pierdut dreptul de proprietate
asupra imobilului. Tot decizia
instantei obliga proprietarul ca pe o
perioada de cinci ani de la momentul
retrocedarii, ilegale, sa dea in chirie acest
imobil, cu destinatia scoala. Drept urmare,
s-a incheiat un contract de inchiriere intre
Primaria Targu-Mures si Biserica RomanoCatolica. Astazi, acel contract de inchiriere
este denuntat unilateral de catre Biserica
Romano-Catolica, argumentand ca este
reziliat de drept acel contract, deoarece
Primaria Targu-Mures nu si-a indeplinit
obligatiile sale, respectiv, plata chiriei. In
schimb, Statusul Biserica Romano-Catolica nu
a facut nimic din ceea ce face un proprietar,
respectiv de a amenaja imobilul pentru a fi
folosit conform destinatiei sale de inchiriere.
Practic, conform contractului de inchiriere,
din cuantumul chiriei, care nu este deloc de
neglijat, 17.000 de lei pe luna, trebuia ca 85 la
suta din chirie proprietarul s-o investeasca in
imobil pentru a putea fi folosit in siguranta de
catre elevi. Nu a facut acest lucru. Colegiul
"Unirea� se afla in paragina la acest moment,
la fel ca si Liceul "Bolyai� si Liceul de Arte.
Cei doi proprietari ai acestor imobile nu au
facut decat sa incaseze banii si nimic mai
mult. Se mai intampla un lucru foarte interesant,
in acest interval de timp. Biserica RomanoCatolica incheie un contract
de comodat cu un
ONG care este denumit
Statusul Romano-Catolic,
iar astazi, Statusul RomanoCatolic este cel care
solicita ca inchirierea
imobilului sa se faca cu
dansii, cu organizatia
neguvernamentala. Practic,
nu cu biserica. De ce?
Biserica in acest mod si-a
pus un intermediar intre
Primarie si proprietate.
Nu stiu care sunt asociatii
Statusului RomanoCatolic, care sunt membrii
acestui ONG. Dar e
foarte interesant. Adica,
biserica da in comodat
unui ONG, asta insemnand
drept de folosinta gratuita pentru intreg
imobilul, pentru ca apoi acest ONG sa dea
imobilul in chirie Primariei Targu-Mures.

- Cum au evoluat demersurile?

- In ultimele doua luni au existat foarte multe
presiuni facute de catre Statusul RomanoCatolic, sub aspect juridic. Deci, acel ONG a
depus hartiile, nu Biserica Romano-Catolica,
prin care, practic, dansii, printr-o serie de
adrese pe care le-au inaintat Primariei TarguMures, sau Ministerului, Inspectoratului
Scolar Judetean si asa mai departe, au adus
la cunostinta ca nu mai exista intre cele doua
parti un contract de inchiriere valabil. Asa
considera dansii, conditioneaza semnarea
unui contract de inchiriere intre Primarie si
Statusul Romano-Catolic, de infiintarea
Liceului "Rakoczi Ferenc al II-lea�, care a fost
un principe al Ardealului la un anumit moment.
Ca sa facem o mica paranteza, in comunitatea
maghiara, marea reusita si marele lucru pe
care l-a facut pentru comunitatea maghiara
este ca ar fi inventat acest steag al asa-zisului
"tinut secuiesc�. Asa considera dansii. Dar
noi stim foarte bine ca steagul asa-zisului
"tinut� l-a inventat Mihai Viteazul, cand in
subordinea sa erau trupele secuiesti. Este
vorba despre acei circa 4.000 de secui care
luptau in subordinea lui, iar Mihai Viteazul
le-a dat un steag de lupta. Exact steagul
acesta, al asa-zisului "tinut secuiesc�, l-a
facut Mihai Viteazul, pentru ca ei sa poata sa
mearga la lupta in armata lui. Ce ti-e si istoria
si cum ti se poate intoarce impotriva ta, la un
anumit moment. Practic, de acolo a aparut
denumirea aceasta pentru Colegiul National
"Unirea�, de "Rakoczi Ferenc al II-lea�.
Practic, noi, Primaria Targu-Mures, suntem
pusi in fata unui santaj, ca sa fim de acord cu
liceul confesional "Rakoczi Ferenc al II-lea�,
deci cu infiintarea unui liceu confesional de
stat, adica tot Statul Roman sa intretina
financiar acea entitate. La solicitarea
Statusului Romano-catolic sunt o serie de
probleme. Prima problema: in timpul anului
scolar, nu se poate infiinta sau desfiinta un
liceu, nu se poate nimic, pentru ca reteaua
scolara nu permite acest lucru. Reteaua
scolara este valabila in municipiul TarguMures pe anul scolar 2014-2015. Deci, pana in
intai septembrie 2015, noi stim ce scoli avem,
cum se numesc ele, care sunt adresele lor. Va
dati, desigur, seama ca nu se poate face, sub
nicio forma, un liceu. Nicicum. Este imposibil.
De asemenea, pentru a infiinta un liceu, o
scoala, sunt o serie de conditionari. Profesorii.
Aceasta entitate nu are cum sa nu aiba
profesori. A doua problema, mult mai serioasa,
numarul elevilor. Conform Legii nr. 1 din 2011,
Legea Invatamantului, spune foarte clar:
pentru a putea functiona o scoala, indiferent
ca este liceu sau gimnaziu, este nevoie de
minim 300 de elevi. De ce? Pentru ca ratiunea
Legii 1/2011 este finantarea
pe elev. Si atunci, neavand
300 de elevi, n-ai cum sa
sustii financiar, practic,
acea edita. Ce se intampla
in aceasta situatie? Practic
este imposibil sa infiintezi
un colegiu confesional,
in care sa ai 300 de
elevi, care trebuie sa fie in
clasele a IX-a, dar si a X-a,
a XI-a si a XII-a. N-ai cum.
Este imposibil. Acest lucru
este recunoscut si de
Statusul Romano-catolic,
cand a depus hartia la
Primarie. Dar ei isi asuma
faptul ca se vor muta din
Liceul "Bolyai� o serie de
copii, la aceasta scoala,
dar fara a depune si un
document prin care sa-si asume acest lucru.
Nimic nu poate obliga un elev de la Liceul
"Bolyai� sa se mute la aceasta unitate. Ei spun
ca o sa transfere de la "Bolyai� si, pe locurile
care nu vor fi ocupate pana la 300, vor sa
sustina ei financiar aceasta scoala. Or, acest
lucru este ilegal. Nu se poate, pentru ca scoala
de stat este finantata de stat. Asta este
ratiunea. In schimb, legea nu-i impiedica sasi faca invatamant privat. Pot sa-si faca
invatamant privat. Nu trebuie sa vina statul si
sa plateasca invatamantul confesional in
limba maghiara. Deci, acestea sunt cele doua
aspecte de ilegalitate ale solicitarilor
Statusului. Statusul Romano-Catolic este
sustinut puternic in Consiliul Local TarguMures de catre formatiunea politica apropiata
sufletului lor, UDMR.

- Ce a intreprins UDMR pentru a-i fi simtita
prezenta in aceste demersuri?

- Ca sa ajungem mai aproape de zilele
noastre, UDMR a initiat un proiect de hotarare
de Consiliul Local prin care au solicitat
infiintarea Liceului "Rakoczi Ferenc al II-lea�
in cladirea in care astazi functioneaza Colegiul
National "Unirea�. Acel proiect de hotarare
nu a intrat inca pe ordinea de zi a Consiliului
Local. Noi am vazut proiectul de hotarare de
circa o luna si jumatate. Vreau sa va spun ca,
in comisii, a picat acest proiect. N-a intrat pe
ordinea de zi. Practic, pentru a putea fi votat
proiectul respectiv, pentru a putea trece
aceasta initiativa a UDMR, au nevoie de 12
voturi. In Consiliul Local Targu-Mures, UDMR
are 10 voturi. Mai au nevoie doar de doua
voturi de la consilierii municipali romani. Aici
vom vedea care sunt acei consilieri romani
care considera ca este in interesul cetatenilor,
votantilor, natiunii romane pentru ca in
conditiile aratate sa se infiinteze Liceul
"Rakoczi Ferenc al II-lea�. Dupa ce am stabilit
clar ilegalitatea acestui proiect de hotarare
in acest moment, avem o alta problema, foarte
serioasa: ce vor dansii, colegii de la UDMR, in
proiectul de hotarare? Ei vor asa: sa infiintam
Liceul confesional maghiar "Rakoczi Ferenc
al II-lea�, acel colegiu sa aiba contract de
comodat, adica sa aiba inchiriere gratuita
cu Statusul Romano-Catolic, si in limita
locurilor disponibile ale imobilului, a
disponibilitatii cladirii, sa functioneze
Colegiul National "Unirea�. Adica, ce
inseamna asta? Practic, noi nu avem niciun
fel de garantie ca vor incapea in acea
cladire clasele romanesti, respectiv ale
Colegiului "Unirea�. Ce se poate intampla,
spre exemplu, daca ei vor avea nevoie de
toata cladirea, mai putin doua sali? Un
Colegiu National nu poate functiona in doua
sali de clasa. Dar ma repet, imobilul este in
paragina. Parintii elevilor sunt cei care fac
eforturi sa sustina salile de curs la parametri
acceptabili.

- Competenta gestionarii unei situatii de
acest gen este a Ministerului, ISJ,
Consiliului Local sau este o interferenta
de responsabilitati?

- Este o interferenta. Ce ne cere legea?
Legea ne spune asa: "Decizia apartine
Consiliului Local�. Dar, prealabil hotararii
Consiliului Local, trebuie sa avem un aviz
conform din partea Inspectoratului Scolar
Judetean. Eu am vazut in documentatia
aceea, pe care am primit-o la Primarie, un
aviz nefavorabil al Inspectoratului Scolar
Judetean, prin care aduce o serie de
argumente. Atentie: juridice, in principal
juridice si in subsidiar de oportunitate, prin
care nu avizeaza infiintarea acestui liceu.
Ce vreau sa va mai spun: in Targu-Mures
exista o foarte mare framantare a consilierilor
locali, a ISJ, a profesorilor, sa
incercam sa eficientizam liceele, scolile in
general din Targu-Mures, pentru ca, din
pacate, numarul elevilor este tot mai mic.
Din acest considerent, nu se mai justifica
sa ai cladiri mari pentru elevi mai putini. Noi
incercam sa eficientizam. De fapt, suntem
obligati sa luam aceste masuri prin care
comasam. S-au comasat anul trecut o serie
de scoli, pentru ca, din pacate, nu mai erau
suficienti elevi. Nu mai puteam avea acea
cladire functionala pentru elevi. Noi, in
Targu-Mures, comasam unitati de invatamant:
gradinite cu scoli generale; scoli
generale cu licee, urmand ca noi sa
infiintam, din neant, o scoala de care nimeni
n-are neaparata nevoie?! Pe de o parte
comasezi scoli, pe de alta, infiintezi?!
Oricum, nu se indeplinesc conditiile prevazute
de lege vizavi de numarul de elevi,
profesori si asa mai departe. Prin urmare, la
ora actuala este ilegal sa se voteze acest
proiect in Consiliul Local. De asemenea, nu
este nici oportun, fiindca nu se poate, pe
de o parte, sa comasezi, din trei scoli sa
faci doua, sa cauti sa eficientizezi
costurile de intretinere, din cauza lipsei
elevilor, nu din alta ratiune, dar pe de alta
parte, sa dovedesti ca esti larg la buzunar
si sa-ti permiti sa infiintezi un liceu cu 50
de elevi, cati vor fi.

- Sa remarcam un aspect. Statul Roman a
fost si a ramas proprietarul de drept al
imobilului Colegiului National "Unirea�.
Dar ani de zile a platit chirie� in proprietatea
sa! Acum a ajuns sa-si piarda si
proprietatea, toate astea printr-o serie de
ilegalitati? Ce se poate face?

- Iata ce se poate face. Este foarte
simplu. Eu am sustinut, inca din momentul
in care a inceput aceasta tensiune: nu se
poate discuta izolat situatia de la "Unirea�.
Situatia de acolo trebuie discutata
impreuna, la pachet, spuneti-i cum vreti
dumneavoastra, dar impreuna cu Liceul
"Bolyai� si Liceul de Arta. Destinul pe
care-l are Colegiul "Unirea� trebuie sa fie
destinul comun cu al celorlalte doua licee.
De ce? Pentru ca in celelalte doua licee
avem o chirie care se plateste acelorasi
biserici. Practic, daca anul acesta cedam
la un santaj al unei biserici, deja am cedat
la unul, in anul 2002, santajul vine si revine
periodic. Mie imi este teama ca in cazul CN
"Unirea� sa nu se intample ca si la Liceul
"Bolyai�, respectiv sa avem parte de
segregare etnica. Cred ca daca acum le
acordam acest drept solicitat, in mod sigur
rezultatul va fi similar cu cel de la "Bolyai�.
Din aceste motive, imi sustin opinia ca
situatia trebuie discutata la pachet. Daca
se muta "Unirea� din cladire, automat se
muta Liceul "Bolyai� si Liceul de Arta,
practic, proprietar fiind aceeasi biserica, e
vorba de aceeasi etnie. Trebuie gasita o
solutie unica. Nu se poate doar romanii sa
nu fie agreati intr-un imobil al unei biserici,
insa maghiarii sa fie foarte agreati. Dar sa
avem in vedere ca in cele doua cladiri nu
se sta pe gratis. Se platesc foarte multi bani
de chirie pentru toate aceste licee. Anul
trecut, Liceul de Arta a avut o mare problema
de structura de rezistenta. Era o grinda in
tavanul unei clase care era aproape sa
cada peste elevi. Stam in chirie in acel imobil
doar pentru ca unii si altii isi doresc sa faca
ceva cu acele cladiri pe care le-au dobandit
ilegal dupa 1990 incoace.

- Sa remarcam un aspect. Descendentii
nobilimii maghiare din Transilvania, dar si
alte categorii de oameni, vin si isi revendica
drepturi de proprietati. Ungurii, care candva
au fost plantati aici, nu au venit in Transilvania
cu pamanturile si averile lor in rucsac.
Acum, le refacem domeniile, fiindu-ne
probabil dor de exploatarea lor economica
si sociala.

- Sa va spun ce se petrece. Acest lucru
este dirijat de statul ungar. Sa ne referim doar
la cartile funciare. Cand statalitatea maghiara
s-a retras din Ardeal, nu de bucurie, ci fiindca
n-au avut de ales, au plecat cu cartile
funciare, au plecat cu documente, cu dovezile
de proprietati. Acum, statul ungar lanseaza
pe piata documente stiute doar de ei. Daca
sunt sau nu originale, n-avem niciun control.
Sunt documente despre care ei considera ca
trebuie sa ajunga in procesele care au loc
astazi in Romania. Practic, cred, cele mai multe
retrocedari mostenitorilor unguri si bisericilor
unguresti li se fac pe baza unor documente
aduse din Ungaria, documente pe care
instantele judecatoresti din Romania, autoritatile
din Romania nu le-au emis. Ele provin
din Ungaria. Nu stim daca sunt originale.
N-avem niciun instrument sa le controlam.
Acest lucru se suprapune cu o neglijenta, rea
credinta, lipsa de pregatire, dezinteres din
partea reprezentantilor autoritatilor administrative
din Romania, sau a autoritatilor
judiciare, a lipsei, probabil, a pregatirii clasei
politice de pe pozitia de legislatie. Cele doua
elemente, actele care vin din Ungaria, dublate
de o lipsa de pregatire si de coerenta a Statului
Roman in aceasta zona, duc la aceste victorii
mici: un teren, o cladire, inca un teren, inca o
cladire, proprietati mici, punctuale, ale tot felul
de entitati aflate in simpatia ungara, iar in timp
se poate ajunge la o dominare patrimoniala
prin acordarea drepturilor de proprietate care
se incearca a fi reconstituita. As vrea sa dau
un exemplu din cele furnizate de istorie. Statul
Israel a fost infiintat prin conventie internationala.
Proprietatea asupra terenului, pe
care astazi se afla Israelul, se afla deja in mare
parte in patrimoniul reprezentantilor evreilor.
Ei au facut foarte bine. Si eu cred ca a trebuit
ca ei sa aiba o tara. Pana la urma, s-a infiintat
o tara pentru ei si o meritau, pentru ca sunt un
popor foarte mare si serios. Insa, s-ar putea
acest lucru sa-l fi invatat din istorie si
maghiarii. Revin pe ideea mea. Cele trei licee
din Targu-Mures trebuie sa aiba aceeasi
soarta. Au aceiasi proprietari, aceeasi
biserica, trebuie sa aiba aceeasi soarta.
Mutam CN "Unirea�, atunci mutam si Liceul
"Bolyai� si Liceul de Arta. Am ajuns sa ne
cramponam mult prea tare pe o cladire a carui
proprietar nu ne vrea. Ca sa nu mai fim
santajati, nu vad o problema ca Statul
Roman, Primaria, sa construim o cladire, de
data asta adecvata unui invatamant de
nivelul CN "Unirea�, care, la drept vorbind,
nu este o cladire adecvata. Este ca dupa
razboi. Nu vad nicio problema in a gasi un
amplasament, undeva, in centrul orasului,
care sa serveasca toate conditiile educative
la nivel de mileniu trei, nu de secol XVIII,
cand a fost construita cladirea. Va fi simplu:
mutam toate liceele din municipiul TarguMures intr-o cladire: Liceul "Bolyai�,
"Unirea� si Artele. Cred ca aceasta
propunere trebuie pusa pe tapet intr-o
oricare discutie viitoare pe aceasta tema.
Dar asta nu inseamna ca Statul Roman nu
trebuie sa verifice si sa constate caracterul
ilegal al retrocedarii, pentru a reveni in
patrimoniul Romaniei acel imobil, pentru ca
a fost dobandit prin declaratii si inscrisuri
false. Cele doua actiuni cred ca trebuie sa
mearga paralel. Statul Roman sa-si ia inapoi
cladirile care sunt ale lui, ca efect al legii,
iar elevii de toate etniile sa poata avea
acces in cladirile scolilor unde sa se poata invata
la un nivel de foarte inalta performanta.

- Domnule Olimpiu Sabau-Pop, va
multumesc!

- Si eu va multumesc!

Lasă un comentariu