INVATAMANTUL „ COBAIUL PENTRU EXPERIENTELE POLITICII ROMANESTI?!

Distribuie pe:

Prin stupida Ordonanta de Urgenta privind acele modificari aduse
Legii Educatiei Nationale, prin 97 de articole, Guvernul Ponta
si-a mai dat, inca o data, cu stangul in dreptul, autofaultandu-se
spectaculos! Dovada clara � reactiile vehemente din societatea
romaneasca, din invatamantul devenit, din pacate, din 1990 incoace,
cobaiul experimentelor periculoase, luarile de atitudine din massmedia
si din viata politica. O ordonanta cu 97 de articole, o spun
specialistii in domeniu, nu mai este ordonanta, ci, pur si simplu, o lege!
O incalcare grosolana a Constitutiei, obisnuinta in lumea politica
romaneasca din 1990 incoace, care duce la o penibila "manelizare a
educatiei, un atentat la fibra nationala a poporului roman!�.

O ordonanta, se stie, conform Constitutiei, nu poate modifica o lege,
organica, chiar daca, pe alocuri, din start aceasta Lege a Educatiei
Nationale, adoptata sub ministrul Daniel Funeriu, ministru cu 11 clase,
adus din Franta, ea s-a dovedit oarecum anacronica, neavand o
discutie publica, si un curs firesc parlamentar. Or, o lege organica,
cum este si cea a Educatiei Nationale, nu Ponta, nu Dragnea, nu
Iohannis, nu Blaga, nu Crin, nu vrabiuta parasutista Elena Udrea o pot
modifica, ci numai Parlamentul Romaniei! Numai ca,
la fel ca si celelalte guverne postdecembriste, si
premierul Ponta a ales momentul nefericit sa puna
carul inaintea boilor, sa recurga la o ciudatenie,
aceasta ordonanta plina de aberatii, intr-un context
atat de delicat pentru invatamantul romanesc, si asa
dat inapoi cu atat de multi ani, de catre toti
nepriceputii politicieni postdecembristi. Un
invatamant care se zbate sa respecte o traditie, dar
inotand in atatea neputinte si experimente cu urmari
cunoscute azi. Sa te mai miri ca 41% dintre elevi au
mai putin de 10 carti in casa, conform unor sondaje,
ca 15% dintre elevi au abandonat scoala, ca 40%
dintre ei citesc, cu mare greutate, un text tiparit, ca
Romania-i azi tara cu cei mai multi analfabeti din
Europa, in contextul in care Coreea de Sud, Turcia,
China si Polonia sunt exemple demn de urmat in lume,
la ora actuala, in urma unor reforme benefice,
aplicate in ultimii ani? Te mai si miri de pe unde rasar
acesti copii de exceptie, mintile luminate ale
viitorului, olimpicii romani, care, pe unde ajung, iau
cam totul: medalii de aur, de argint si de bronz, ei
reprezentand, chiar exceptii, o scoala romaneasca,
nu una din neant. La recent incheiatul BAC, 104 elevi
(14 din Iasi, 10 din Cluj, de prin alte judete, printre
care si Cristina Florea, Lorena Budulan, Dorina
Sandru, Liviu Neagu), in sesiunea de vara au obtinut
medii de 10 pe linie. Sunt copii ai Romaniei, elevi de
10! Oare mai conteaza ei in calculele ministrilor
Mihnea Costoiu si Remus Pricopie, ale politicienilor
romani, in colapsul spre care se indreapta
invatamantul romanesc? Oare sa mai aiba ei parte,
in viitor, elevii acestia care, intr-adevar, au carte?
Ce se vrea prin stupida Ordonanta de Urgenta cu
97 de articole, 97 de modificari, dintr-un foc, la Legea
Educatiei Nationale, intr-o Romanie astfel dorita de
unii, cu "un viitor de intuneric�? Domnul Victor Ponta
vrea si al treilea BAC pentru chiulangii, caz unic in
aceasta Europa, doctorate la FF(fara frecventa),
universitati infiintate de persoane fizice, un fel de
chioscuri, de SRI-uri pentru eliberat diplome. Adica,
bacalaureatul, conform unui loz in plic ("Mai trage
odata�!), doctorate cu frecventa redusa! Si fara
folos tarii!

Chiar, te intrebi: de ce este nevoie de a treia
sesiune pentru examenul de bacalaureat? Pentru
incurajarea lenei, a sfidarii din partea celor care nu
vor, in ruptul capului, sa invete carte? Unii, pur si
simplu, nu vor sa se prezinte la bacalaureat, oricate
sesiuni ar vrea domnul Ponta sa organizeze pentru
ei! Iar daca nu vor ei, ce poti sa le faci? Sa fie luati pe
sus si dusi, cu politia, la examen, mai ales ca unii,
certati cu cartea precum cainele cu sarea, s-au tarat,
caine � caineste, ca vai de lume si de ei, pana la
clasa a XII-a. Sa-i obligi sa aiba o diploma? De ce?
Nu vor fi, din anul urmator, scoli profesionale, de
meserii? Nu-i meseria "bratara de aur�? Daca pentru
ei bacalaureatul este un chin, sa fie lasati in plata
Domnului! In Anglia, daca nu ti-ai luat bacalaureatul,
doar in anul urmator poti sa te mai prezinti la examen.
La noi, si fara BAC poti merge la facultate?!

Si o precizare, intr-o intoarcere in timp, pentru o
necesara comparatie. In alte vremuri, cand se facea,
intr-adevar, scoala si se invata carte, prin anul 1957,
ma aflam in promotia absolventa de la celebrul Liceu
"Al. Papiu Ilarian�, o carte de vizita de renume a
timpului. "Examenul de maturitate�, asa se numea
atunci bacalaureatul de azi, a inceput la ora 9 si s-a
incheiat, tarziu, la ora 19. Toate examenele, la toate
materiile, intr-o singura zi! Trageai biletul cu subiectul
la limba romana, apoi la matematica, la istorie, la
limba straina, si asa mai departe. Sapte materii! Nu
s-a plans nimeni! Si n-a murit nimeni! Iar toti
absolventii Papiului au reusit, din prima incercare, la
examen la facultatile importante ale universitatilor
din Romania!

O alta precizare privind doctoratele: nu ar fi nimic
ca-i vorba despre o frecventa redusa! Alta-i problema.
Sa existe exigenta! Insa exista ea? Suntem
indreptatiti sa ne adresam aceasta intrebare, atata
timp cat, doar in doi-trei ani, au fost descoperite si
date in vileag, tentative de frauda, doctorate false,
plagiate, si asa mai departe. "Cazul Ponta� este pe
deplin edificator! Or, atata timp cat aceste doctorate
nu mai sunt validate prin Consiliul Profesoral, ne putem
astepta la orice! Ajunsi la acest capitol intr-o
intoarcere in memorie, ma gandeam cu cata
seriozitate, inainte de 1989, doi prieteni si colegi
universitari, Serafim Duicu si Alexandru Tosa, de la
fostul Institut Pedagogic de 3 ani (azi Universitatea
"Petru Maior�), filologi iesiti din Universitatea
clujeana, acest Heidelberg al Ardealului, isi
pregateau referatele pentru doctorat, pentru
sustinerea lui, cu teme dificile, la exigenti profesori
universitari ai timpului, cata munca puneau ei la
temelia unui viitor doctorat luat, numai si numai, prin
merite proprii. Or, azi este prea cunoscuta impostura
care domina unele doctorate!

In privinta infiintarii unor universitati de catre
persoane fizice, discutiile si disputele, cu argumente,
au fost si ele impartite. O precizare: nimeni nu are
nimic impotriva liberei initiative! Numai sa fie (ceea
ce-i greu de realizat, aproape imposibil!) universitati
adevarate, nu o afacere, precum un SRI, o fabrica de
diplome! Este o foarte mare deosebire, de la cer la
pamant. La ora actuala, Romania nu duce lipsa de
universitati, ca numar (unele inscriu candidati la anul I,
chiar inainte de BAC, fara diplomele necesare!),
ci de acei mari profesori, de pe vremuri, precum Blaga,
Calinescu, Ralea, Vianu, Moisil, Malita. Altfel, vom
asista la o catastrofala cadere a pregatirii
profesionale, intr-un context alarmant, exprimand
vointa de gasca politica, in care � o spunea acad.
Ioan Aurel Pop, rectorul Universitatii "Babes-Bolyai� �
"a coborat stacheta exigentelor�.

In Romania de azi, cu ordonante de urgenta care
modifica, des, ordonante de urgenta, cu cea amintita,
care da de pamant chiar cu o Lege a Educatiei
Nationale, adoptata, pe cai nu prea constitutionale,
e adevarat, dar, totusi, o lege organica, procedurile
trebuie sa fie cele legale, parlamentare. Din pacate,
se fac modificari, fara un minim si necesar consens
politic, fara consultarea specialistilor in domeniu. Iar
de aici si aberatii si ciudatenii privind concursul
pentru directorii de scoala, oameni ai Puterii in
consiliile de administratie, sindicate participante la
evaluarea calitatii invatamantului. Modificarile la o
lege organica nu se fac cu usurinta cu care se
schimba camasa si ciorapii! Infiintarea unei
universitati, de pilda, ajunge la indemana oricui; a
unor indivizi cu bani, fara niste minime cerinte, a unor
"baieti buni�, cum au ajuns petrolul, gazul, aurul,
padurile, insi necalificati in domeniu?! Incat nu poti
sa nu te intrebi: era asa ceva posibil, de pilda, pe
vremea ministrului acad. Mircea Malita? Continuand
asa, tot indreptatit esti sa te intrebi: mai este, oare,
educatia nationala pe primul plan? Este, oare,
prioritate nationala? Atata timp cat sa obtii azi o
diploma, cand ele se dau pe banda rulanta, nu-i mare
lucru, este vorba despre o clara deteriorare a unei
atat de necesare calificari!

Din pacate, Guvernul Ponta incalca nu doar
prevederile clare, constitutionale, ci si acea precizare
din Legea Educatiei Nationale, conform careia
invatamantului ii revine 6% din PIB! Atunci la ce sa te
mai astepti? Sa te mai mire, oare, calitatea slaba a
actului de educatie? Apoi, exista, oare, acele atat de
necesare modele curriculare?

Context in care trebuie sa aiba loc transformari
profunde! Dar nu asa! Nu cu o astfel de Ordonanta
de Urgenta! Ci cu modele educationale demne de
secolul 21, dublate de un set nou de valori! Iar pana
atunci, in aceasta harababura planificata, asa cum
se procedeaza intr-o tara civilizata, demisia,
neintarziata, a ministrului!

Lasă un comentariu