In ceea ce priveste Codul Silvic, inca de la
inceputul mandatului meu a fost unul dintre
obiectivele principale pe care mi le-am asumat. S-a
muncit mult pe acest Cod Silvic, si ca o istorie, cum
am ajuns pana in ziua de astazi, pe vremea cand
eram la guvernare in USL, impreuna cu doamna
ministru Lucia Varga, am declansat o serie de
intalniri la nivel national, cu diversi factori implicati
in gestionarea fondului forestier. Aici ma refer la
Asociatia Proprietarilor de Paduri, la ASFOR, la
Asociatia Administratorilor de Paduri, specialisti in
domeniu, academie, ICAS, universitati, avand intre
10 si 12 intalniri punctuale, pe diferite puncte. Am
participat la 10 dintre acestea. Acest proiect de Cod
Silvic, initial a fost introdus anul trecut, si depus de
catre Guvern, de doamna ministru Lucia Varga in
Parlamentul Romaniei, la Senat. A trecut de Senat,
urmand ca noi, ca for decizional, adica, Camera
Deputatilor, sa incercam sa ii dam o forma reala,
deci ultima forma. In urma cu o luna, el a fost depus
din nou pe ordinea de zi la Camera Deputatilor, adica
in Comisia de Agricultura, Silvicultura, Industria
Alimentara si Servicii Specifice, avand loc o noua
runda de intalniri cu toti factorii de decizie din
domeniul forestier. In urma consultarilor, noul Guvern
a venit cu alte modificari, modificari nu de substanta
de forma. S-a constituit la nivel de Comisie de
Agricultura o subcomisie formata din reprezentantii
tuturor partidelor politice, dar o subcomisie alcatuita
din specialisti, in special ingineri silvici. Trebuie sa
subliniez ca eu detin si calitatea de raportor, pe
aceasta lege, pe Codul Silvic. Am condus aceasta
subcomisie si iata in data de 17, in urma unor dezbateri
lungi in Comisia de Agricultura, am adoptat Raportul
final, care va pleca la Camera Deputatilor in plen pentru
vot. Din numeroasele modificari, as sublinia trei. Vom
sprijini micii proprietari care nu au bani sa isi faca
amenajamente, sa se foloseasca de proprietate, in
sensul ca Statul va plati amenajamente silvice pana la
10 hectare, indiferent daca proprietarul se afla intr-o
asociatie sau nu, ceea ce inseamna ca el va putea sa
beneficieze de proprietatea lui, de uzufructul
proprietatii. A doua modificare importanta este cea
legata de principiile dupa care se va exploata in
Romania. Se vor respecta cele sase principii, as
enumera doua importante: obligativitatea ca autoritatile
locale si Statul sa asigure, cu lemn de foc, in
primul rand populatia din zona respectiva, in al doilea
rand, ca principiu, vom stimula dezvoltarea locala, deci
posibilitatea ca autoritatea locala impreuna cu firme
din zona sa creeze mici clustere , iar al treilea principiu
este sprijinirea producatorilor de mobila; iata este un
principiu nou, in care producatorii de mobila vor avea
drept de preemtiune in conditii si preturi egale. Va fi
organizata o licitatie separata pe diverse sortimente,
pentru industria mobilei. Am mai introdus un principiu
mult discutat, un principiu antimonopol, aici ne referim
in special in domeniul rasinoaselor, nu dam numele
unor firme, dar piata romaneasca in domeniul rasinoaselor
se indreapta astazi, si speram ca vom stopa, spre un
monopol. Noi consideram ca vom salva foarte multe firme
mici, firme de exploatare. Acestea sunt marile
modificari, o sa revin ulterior, exact pe fiecare domeniu.