104 ANI DE LA PRIMUL ZBOR AL LUI AUREL VLAICU

In urma cu 104 ani, la data de 17 iunie 1910, Aurel Vlaicu realiza pe
Dealul Cotrocenilor primul mare zbor din istoria aviatiei romane, la
doar sase ani dupa reusita in premiera mondiala a fratilor Wright.
Evenimentul a fost cu atat mai marcant cu cat avionul care a fost
lansat, era construit in totalitate in Romania, fiind inregistrate o serie
de oferte pe plan international pentru a fi vandut. "Acum vreau sa ma
apuc de masina de zburat. Fabricantul e prieten cu mine, el mi-ar da
parale sa fac masina, dar mai bucuros as da inventia tarii romanesti�,
scria Vlaicu la momentul in care planuia zborul. El era constient ca o
inventie mai ideala si mai folositoare tarii ca masina de zburat nu era.
Chiar daca nu s-a ridicat de la sol mai mult de 4-5 metri si nu a zburat
o distanta mai mare de 50 de metri, la 17 iunie 1910 aceasta reusita
reprezenta un record. Tocmai de aceea, in "L�Independence
Roumaine�, a aparut un articol prin care se sublinia insemnatatea
unei astfel de reusite: "Zborul de aseara nu este una dintre acele
performante extraordinare cu care se bat recorduri stabilite, el
constituie totusi un record si mai scump patriei noastre caci este
vorba de o inventiune romaneasca si care inseamna un pas inainte
chiar pentru progresul intregii omeniri. Astfel, primul zbor al lui
Vlaicu a fost o victorie a intregului neam romanesc, care prin
aceasta s-a afirmat si in acest domeniu al tehnicii, din nou, dupa
zborul lui Vuia, alaturi de marile state din occident, care au luptat
pentru cucerirea aerului�.

Primul aeroplan pentru dotarea armatei l-a construit cu ajutorul lui
Traian Vuia. In 1910 obtine brevetul nr. 2258 pentru Masina de zburat
cu un corp in forma de sageata. Cu acest aparat a participat la
manevrele militare de toamna si a reusit sa duca un mesaj cifrat
(ordin de lupta) de la Slatina la Piatra Olt. Aceasta actiune a
situat Romania pe locul al doilea in lume, dupa Franta, pentru
utilizarea unui aparat de zbor cu destinatie militara, avionul Vlaicu I
(model 1910) fiind primul avion militar din dotarea Armatei Romane.
In 1913 proiecteaza un nou avion, de data aceasta in intregime
din metal, cunoscut sub numele de Vlaicu II. Este considerat primul
avion din lume construit in intregime din metal. In luna septembrie a
aceluiasi an, isi propune sa traverseze Carpatii, incursiune in care isi
pierde viata.

Inginer, inventator si pionier al aviatiei romane, Aurel Vlaicu a fost
incurajat in permanenta nu numai de prieteni (cel mai bun amic al sau
fiind Octavian Goga, care a fost si autorul moral al mutarii lui Vlaicu la
Bucuresti, unde a demarat constructia aparatului de zbor Vlaicu l),
dar si de factori de decizie ai acelor vremuri, printre care si ministrul
Instructiunii Publice, la data de 2 noiembrie 1909 fiindu-i puse la
dispozitie un atelier si o suma de 2.000 de lei pentru achizitionarea
materialelor necesare constructiei. Bucuria si mandria care i-au insotit
primul zbor au impartasit-o toti romanii contemporani cu Aurel Vlaicu,
dar ne motiveaza si pe noi, cateva generatii dupa, sa ne incredem in
geniile locale, sa le sprijinim si sa nu uitam lectia de patriotism pe
care a aratat-o la 17 iunie 1910 Icarul Carpatilor.

Lasă un comentariu