PASTI „ 2014
Trecerea pe sub masa, in Vinerea Mare

Distribuie pe:

In fiecare an, in Vinerea Mare, coboram in mormant, impreuna cu
Hristos, pentru ca, mai apoi, sa si inviem impreuna cu El. Aceasta
coborare si ridicare din groapa mortii se face in chip simbolic, prin
trecerea pe sub masa aflata in mijlocul bisericii, pe care sta intins
trupul mort al lui Iisus Hristos, intiparit pe Sfantul Epitaf.
Sfantul Epitaf este un obiect de cult confectionat din panza de in,
matase sau catifea, pe care se afla imprimata sau pictata icoana punerii
in mormant a Domnului Iisus Hristos. Epitaf este un nume compus din
doua cuvinte grecesti, "epi tafos�, care inseamna "pe mormant�.
El reprezinta un fel de pecete asezata pe Sfantul Mormant al Domnului.
Deci, trecerea pe sub el inchipuie chiar intrarea in Sfantul Mormant cel
datator de Viata.
In Sfanta si Marea Vineri
se face pomenirea "Sfintelor
si Mantuitoarelor si
infricosatoarelor Patimi ale
Domnului si Dumnezeului si
Mantuitorului nostru Iisus
Hristos�, adica: scuiparile,
lovirile peste fata, palmele,
insultele, batjocurile, haina
de porfira, trestia, buretele,
otetul, piroanele, sulita,
crucea si moartea.
Dupa slujba Ceasurilor Imparatesti, in Vinerea Mare, in toate
bisericile se savarseste "Vecernia scoaterii Sfantului Epitaf�. In cadrul
acestei slujbe speciale se scoate in mijlocul bisericii Sfantul Epitaf. El
este asezat pe o masa mai inalta, care inchipuie Mormantul Domnului.
La randul lui, Sfantul Epitaf aduce aminte de fapta de milostenie a
Dreptilor Iosif din Arimateea si Nicodim, care, coborand de pe Cruce
trupul Domnului Iisus, l-au pregatit pentru ingropare, mai inainte de
a-L aseza in mormant.
Credinciosii saruta Sfanta Evanghelie si Sfanta Cruce, care sunt
asezate pe Sfantul Epitaf, dupa care trec pe sub masa. De cealalta
parte a mesei se afla Sfanta Cruce, asezata sub policandru cu o zi in
urma, in cadrul Deniei din Joia Mare.
Unii credinciosi trec pe sub masa o singura data, inchipuind
unicitatea Jertfei Fiului lui Dumnezeu, iar altii trec pe sub masa de
trei ori, in amintirea celor trei zile in care trupul lui Hristos a sezut in
mormant. Nu am gasit vreun temei care sa intareasca mai mult o
parere sau alta. Fie o singura data, fie de trei ori, important este ca
atunci cand fac acest gest al smereniei si al credintei, credinciosii
sa stie ca, prin acest lucru, ei inchipuie in trupul si viata lor moartea
si punerea in mormant a lui Hristos.
Prezenta mormantului
Domnului si a Crucii Sale
in mijlocul bisericii ne
invata ca, pana sa ajunga
la Inviere, credinciosii
trebuie sa participe in
chip simbolic si la Patimile,
moartea si ingroparea
Mantuitorului. Coboram
impreuna cu El in
moarte, pentru ca in noaptea
Invierii sa si inviem
impreuna cu El, dupa cum
zice o cantare a slujbei: "Astazi ma ingrop impreuna cu Tine, Hristoase...�
Asa cum Hristos a trecut prin mormant, pentru a Se pogori in iad, cu
scopul de a-i invia pe toti Dreptii care asteptau inca implinirea fagaduintei
lui Dumnezeu, tot asa, credinciosii trebuie sa moara si sa treaca
prin mormant, pentru a putea invia impreuna cu Hristos si a dobandi
viata cea vesnica in Imparatia Sa.

Lasă un comentariu