LECTIA DE ISTORIE DE LA "IZVORUL LUI VASS ALBERT„

Imi amintesc cum, cu doi ani in urma, pe Valea Salardului fiind
(Lunca Bradului), un autoturism de Harghita, cu mai multi pasageri
la bord, a oprit in dreptul meu, intrebandu-ma, evident, pe ungureste,
unde este "izvorul lui Vass Albert�. Intrebarea m-a surprins pentru ca
nu stiam de asa ceva in zona si, in plus, il consideram pe Vass Albert
"groful de pe Campie�. Printr-o intamplare mai putin obisnuita, despre
existenta acestui izvor aveam sa aflu a doua zi dupa recentul mars din
10 martie al secuilor si maghiarilor, care a avut loc la Targu-Mures, si
care a constituit o noua demonstratie de forta a hungarismului aflat in
plina ofensiva pe teritoriul transilvan. Un preot reformat dintr-o comuna
mureseana, se vede, indoctrinat pana peste urechi, a tinut sa-i duca
pe cei doi musafiri din Ungaria, cu care a participat la marsul amintit,
sa-si revitalizeze iredentismul, sorbind din apa de izvor, revendicat, a
scriitorului criminal. Intamplarea este destul de hazlie, daca avem in
vedere ca, deasupra izvorului, pe o piatra sunt vopsite tricolorul
romanesc si inscriptia RO, dovada ca romanii au descoperit semnificatia
acestui izvoras anonim, care nu se deosebeste cu nimic de altele,
iar pentru a potoli entuziasmul peregrinilor au inlocuit initialul
rosu-alb-verde inscriptionat cu rosu, galben si albastru.
Asadar, coborand dinspre amonte, pe partea dreapta a vaii, la circa
3 km, pana la confluenta cu Muresul, la poalele padurii se afla acest
izvor, care ar fi trecut neobservat daca la fata locului nu s-ar fi aflat
acesti trei indivizi, in straie de sarbatoare, unul cantand din clarinet,
probabil din repertoriul preferat al "maestrului�, doinind a jale, iar altul
filmand de zor scena, si care, intuim, se vroia un souvenir pentru oaspeti
si un mijloc de propaganda in patria-mama. Daca am fi stiut despre ce
este vorba categoric nu i-am fi deranjat in demersul lor, dar nu ne-am
putut inchipui ca intr-un loc in care se afla Tricolorul romanesc sa se
produca un asemenea "eveniment cultural� maghiar. Din contra, ne-am
oprit din mers pentru a asista la un "eveniment cultural romanesc�.
Dandu-ne seama despre ce este vorba, l-am intrebat pe cel care filma
scena, cum se explica acest paradox, ca niste maghiari sa cante
Tricolorului romanesc. Interlocutorul nostru, cel care filma, ne-a spus
apoi intreaga poveste cum stau lucrurile cu "izvorul lui Vass Albert�, el
fiind locul in care scriitorul poposea adesea, isi privea imensitatea
padurii ce-i apartinea si isi creiona marele lui opere. Initial, pietrele de
aici au fost vopsite intr-un anumit fel, dar romanii au "profanat� locul,
conchide dansul. De altfel "sfintia sa� (intre timp am aflat ca este
preot reformat intr-o comuna preponderent maghiara, din nordul
judetului), a tinut sa sublinieze ca partidul lui Tokes, caruia ii apartine,
este in litigiu cu statul roman pentru recuperarea acestei proprietati.
Suficiente informatii si puneri in tema ca sa-l pot intreba cum a fost
la comemorarea din 10 martie de la Targu-Mures, despre care am
aflat doar de la radio. Stiind incotro bat, domnia sa m-a indemnat sa
nu cred in cele auzite, iar daca doresc o informare corecta despre acest
eveniment sa cercetez pagina lor de pe Facebook. Referitor la incidentul
cu jandarmii a spus ca a fost o nimica toata.
Cunoscand faptul ca secuii martiri comemorati la Targu-Mures au
fost condamnati la moarte de catre austrieci, l-am intrebat de ce nu isi
indreapta tirul acuzatiilor spre acestia si ce au cu romanii de-si varsa
naduful asupra lor? Intrebarea l-a iritat intr-atat pe omul de circa 50 de
ani incat l-a transfigurat. Cu o voce ca un tunet si deloc protocolara, ne
raspunde enervat: "Autonomie, dorim, domnule!�. "Dar nu aveti destula
autonomie? � ii replic eu � Acolo in secuime faceti ce vreti, pentru ca
nimeni nu va are baiul, din pacate!� "Vrem sa nu mai depindem de
Bucuresti, care ne ia toti banii, vrem sa ne gospodarim singuri�, imi
raspunde. "Daca veti scapa de Bucuresti credeti ca cu Budapesta va
va fi mai bine?� Intrebarea a ramas fara raspuns. "E dreptul nostru
istoric sa cerem autonomie � continua interlocutorul �, si nu numai
aici, ci in toata Transilvania�. Ascultandu-l pe preot cum tuna si fulgera,
parca vorbea gura lui T�kes L�szlo. Nu ne-a spus nicio noutate, pe
toate acestea le stiam dinainte. Desi am studiat cu atentie istoria
ungurilor, despre care am si scris detaliat, varianta oficiala recunoaste
venirea ungurilor in Europa la 896, dar contesta legatura romanilor cu
dacii. Varianta domniei sale, care s-ar baza pe documente autentice,
este putin pe dos. Recunoaste ca intre daci si romani ar fi ceva legatura,
doar ca ungurii au fost in Europa inaintea dacilor,
precizand: "Noi
suntem aici de 1500 de ani, iar dreptul nostru istoric curge�. O simpla
socoteala ne duce pe la anul 500 al erei noastre care nu ne spune
nimic. Vazand cum omul incepe sa puna problemele, ne-am dat seama
ca discutiile nu-si mai au rostul. Luandu-ne, politicos, ramas bun de la
toti cei trei (ce bine ca ceilalti doi nu stiau romaneste), i-am lasat in
voia sortii, gandindu-ne la efectul nociv al acestui crez si gen de
propaganda. Din pacate, pastorul cu care am stat de vorba nu este un
caz singular. El este doar o catime din tagma preoteasca reformata,
indoctrinata astfel si care la randul ei seamana otrava in sanul enoriasilor
lor. Daca preotul reformat dintr-o localitate preponderent maghiara isi
educa in acest spirit de ura profunda credinciosii, si daca, la randul ei,
sotia acestuia este educatoare, invatatoare sau profesoara, cum de
obicei se intampla in asemenea cupluri, ne putem imagina ce "educatie
patriotica�, antiromaneasca primeste intreaga suflare a satului, de la
cei de la gradinita pana la cei in varsta. Daca la aceasta mai adaugam
influentele venite din afara spatiului rural sau urban, prin intermediul si
aportul mijloacelor de comunicare in masa maghiare (care propaga la
vedere si cu nonsalanta aceeasi atitudine de dispret fata de tot ce-i
romanesc), cat si rodul comportamentului abuziv al liderilor tuturor
partidelor maghiare, in frunte cu T�kes L�szlo, Marko Bela, Kelemen
Hunor, Borbely Laszlo etc. avem conturat sinistrul tablou al amplorii urii
care s-a dezvoltat si se dezvolta in randul comunitatii maghiare la adresa
Romaniei si a romanilor. O stare de fapt care a dus si duce in continuare
la alterarea climatului de buna convietuire intre romani si maghiari.
Cu
asemenea "adevaruri istorice� infipte in mintea maghiarului de rand,
cum altfel ar putea percepe acesta pe vecinul roman, pe colegul roman,
pe romani in general, statul roman, altfel decat ca pe niste dusmani de
moarte, care se cer lichidati. Iar bisericile maghiare, reformate sau
catolice sunt adevarati "lideri de piata� intr-o astfel de propaganda.
Promovarea urii intre rase si etnii constituie crima impotriva umanitatii,
iar gravitatea actului este cu atat mai mare cu cat ea vine din randul
unor oameni si institutii care ar avea menirea cereasca sa propage
iubirea aproapelui si buna intelegere intre oameni. Pentru ca sloganuri
de genul: "Ardealul pamant unguresc!�, "Tinutul secuiesc nu-i
Romania!�, "Plecati acasa opincarilor!�, "Voi dormiti in patul nostru!�
si altele nu pot izvori decat dintr-o minciuna institutionalizata si o ura
extrema, din necunoasterea realitatilor istorice, stare de spirit anume
intretinuta pentru a-i indobitoci pe oameni. Pentru ca suntem siguri,
daca li s-ar prezenta cu sinceritate adevarul istoric, multi maghiari si-ar
vedea de ale lor. Niciodata nu vom intelege de ce istoriografia maghiara
tine cu tot dinadinsul sa-i plaseze pe unguri ca fiind europeni inca
dinaintea erei noastre, cand adevarul istoric spune cu totul altceva.
De altfel, aproape toti europenii de azi provin din migratorii de ieri. Fie
de pe continentul european (vezi germanii prin goti, francezii prin franci,
spaniolii prin iberici, rusii, cehii, slovacii, sarbii, croatii, prin slavi), sau
de pe cel asiatic, cum este cazul: bulgarilor, finlandezilor, turcilor. Iar
daca toti acestia isi recunosc originile si data venirii, de ce ungurii
doresc sa se plaseze cu tot dinadinsul in afara timpului si spatiului?
Revenind la ceea ce inseamna ura, care ar trebui stavilita cu tot
dinadinsul, apreciem remarca unui preot ortodox muresean, care,
ingrozit de propaganda antiromaneasca ce se practica cu atata
inversunare in cele doua biserici maghiare, de ce despre acest lucru
nu sunt sesizate Sfantul Scaun de la Vatican, in cazul bisericii romano-catolice
sau Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii, in cazul celei
reformate, daca nu chiar institutiile internationale de resort? De altfel,
credem ca asemenea demersuri catre forurile amintite ar putea fi initiate
chiar de catre capii bisericilor ortodoxe si greco-catolice din Ardeal,
cunoscatori ai acestei triste realitati. "Vom obtine autonomia cu orice
pret si cat mai repede�, avea sa conchida in final interlocutorul de
care vorbeam. Cam amenintator tonul, si avand in vedere evenimentele
intamplate atat la noi, dar si aiurea, ne putem imagina orice pentru ca
odata cuibarita in mintea si sufletul omului, ura unuia contra altuia,
netratata si lasata sa se extinda, poate distruge nu numai o comunitate,
o tara, ci chiar planeta.

Lasă un comentariu