MULT E DULCE SI FRUMOASA

Distribuie pe:

Stratul limbii romane (XXVI)

Numerele cardinale propriu-zise sau elemente
componente ale acestora au stat la baza formarii unor
termeni de specialitate in domeniul teoriei literare, al
muzicii, al fizicii si nu numai.
nona; sf. strofa alcatuita din noua versuri. (Din lat. nona)
"E martie-atunci la capataiul meu?/In miez de
noapte,/cand luna-si varsa peste mine aiurita ei
privire,/cand zbor de lilieci/pe fruntea-i de-ntuneric imi
saruta geamul,/simt cateodata un fior/din crestet
strabatandu-mi trupul, intocmai ca si cum mani reci/mi
s-ar juca in par cu degete de gheata.� (Lucian Blaga)
In teoria muzicii, termenul nona se foloseste
denumind intervalul cuprins intre doua sunete ale
gamei aflate la distanta de noua trepte, treapta a
noua de la o treapta data (Din lat. nona Cf. it. nono)
decima, decime, s.f. strofa alcatuita din zece versuri.
ex: "Mi-am dus mana la spranceana,/la tampla si
la barbie,/dar mana nu le mai stie,/Si-aluneca-n
nestire/pe-un desert de stralucire/peste care trecealene/
o leoaica aramie/cu miscarile viclene,/
inca-o vreme,/si-nca o vreme�� (Nichita Stanescu �
Leoaica tanara, iubirea)
Folosit in muzica, termenul denumeste intervalul
care cuprinde zece trepte. Treapta a zecea de la o
treapta data (Din it. decima).
undecima, undecime s.f. strofa care are in structura
ei unsprezece versuri.

ex: "Nu te-ai priceput!/Am fost rea si n-as fi vrut/Sa
te las, ca alta fata,/Sa ma strangi tu sarutata?/M-ai
intrebat vreodata?/ Ma-nvingea sa te sarut/Eu pe
tine! Pe-ntrecut/Chip catam cu viclenie/Sa te fac
sa-ntrebi, si mie/Mi-a fost luni intregi manie/Ca tu
nu te-ai priceput.� (George Cosbuc: Nu te-ai priceput)
duodecima, duodecime s.f. strofa in alcatuirea
careia sunt douasprezece versuri
ex. "Cat de frumoasa te-ai gatit/Natura, tu! Ca o
virgina/Cu umblet drag, cu chip iubit,/As vrea sa
plang de fericit/Ca simt suflarea ta divina,/Ca pot sa
vad ce-ai plasmuit/Mi-e inima de lacrimi plina./Ca-n
ea s-au ingropat mereu/Ai mei si-o sa ma-ngrop si
eu./O mare e, dar mare lina,/Natura, in mormantul
meu,/E totul cald ca e lumina.� (G. Cosbuc - Vara)
In studiul Frecventa tipurilor de rima in poezia lui
Cosbuc (aparuta in Limba si Literatura nr. 11 din 1996),
Alexandru Tosa constata ca poetul transilvanean a
manifestat predilectie pentru sextine � 30,61%,
octave: 21,01% si pentru cvintete: 14,58%.

Lasă un comentariu