Puncte de vedere
AVEM UN COD DE ETICA PENTRU PROFESORI, DAR UNDE ESTE CODUL PENTRU ELEVI?

Distribuie pe:

Oricare cadru didactic stie ca la baza succesului
in predare sta relatia dintre profesori si elevi. Dar,
inevitabil, apar problemele de disciplina, lipsa de
interes, teama de profesor sau lipsa de incredere a
elevilor in propriile forte. Profesorii sunt nevoiti sa
lupte in fiecare zi la clasa cu aceste obstacole, pentru
a-si duce la indeplinire scopurile.
Multe persoane pornesc de la o serie de "mituri�,
care definesc ce inseamna a fi un bun profesor. Un
profesor bun este intotdeauna calm, nu are prejudecati
si nu este partinitor, are acelasi grad de
acceptare fata de toti elevii, stie toate raspunsurile,
nu face greseli si creeaza un mediu de invatare stimulant,
dar in acelasi timp linistit si ordonat. Cu alte
cuvinte, un profesor trebuie sa fie un om perfect, mult
mai bun decat altii. Singurul invatator perfect a fost
Iisus, care i-a invatat pe discipoli. Cea mai simpla
definitie a profesorului eficient ar putea fi: "profesorul
care stabileste o relatie buna cu elevii sai�.
Nu de mult, Ministerul Educatiei Nationale a venit
cu o propunere noua, si anume: introducerea unui
cod de etica pentru cadrele didactice. Acest cod ar
putea fi eficient in stabilirea unei relatii bune cu elevii,
dar, totusi, vorbind la modul serios, sunt convins ca
un intelectual cu studii superioare ar trebui sa stie
cum sa se comporte. Alaturi de acest aspect sunt
descrise si relatiile colegiale dintre profesori,
profesori si directiune si, bineinteles, scoala-parinti.
Totusi lipseste un aspect foarte important, care
trebuie rezolvat. Nu este mentionat cum ar trebui sa
se comporte elevii in scoala. In acest caz, ar trebui
propus Ministerului Educatiei Nationale sa elaboreze
si un alt cod de etica pentru elevi. De ce? Deoarece
multi dintre ei nu au primit educatia celor "sapte ani
de acasa�. De cele mai multe ori obraznicia si nesimtirea
fata de cadrele didactice sunt la ordinea zilei. Elevii
nu mai au respect fata de profesori. Traim vremuri in
care baietii se joaca la ore cu telefonul, iar fetele se
machiaza. Se constata ca cele mai multe probleme
sunt create mai ales de "copiii de bani gata�, care
nu primesc acasa o educatie adecvata. Ei sunt
convinsi ca "totul se invarte in jurul banilor�, pentru
ce mai trebuie scoala?
Ne miram ca profesorii nu mai sunt respectati, ca nu
mai au acelasi statut de alta data. V-ati intrebat
vreodata cum este sa fi profesor in ziua de azi? V-ati
intrebat vreodata care e diferenta intre promisiunea
meseriei de profesor si realitatea ei, cu adevarat? V-ati
gandit vreodata ca pentru un copil care isi iubeste
profesorul si chiar reuseste sa ajunga ca el, rezultatul
e de cele mai multe ori nefericirea? V-ati gandit la cum
se simte un om caruia, in afara de tot mai putini dintre
elevii lui, aproape nimeni in restul societatii nu-i mai
acorda respect? V-ati intrebat cum pleaca acasa in
fiecare seara un intelectual al carui statut de profesor
e luat in ras de gloata, care nici macar nu mai are vreun
motiv sa-si aminteasca la ce e buna invatatura? Si toate
acestea pentru un salariu de nimic, care abia asigura
supravietuirea familiei? Daca e "musai� ca aceasta
persoana sa respecte un cod de etica, atunci sa se
elaboreze un cod de etica si pentru elevi, unde sa se
specifice clar care sunt sanctiunile in cazul abaterilor
disciplinare. Daca nu suntem in stare sa elaboram un
cod pentru elevi, atunci acestia sa respecte "Codul
samuraiului bushido�, bazat pe cinste si dreptate in
relatiile cu maestrul. Nu-i de mirare ca intotdeauna
societatea japoneza a fost dezvoltata.

Lasă un comentariu