MESAJUL INGINERULUI NICOLAE PERSU CU OCAZIA ZILELOR LICEULUI "AUREL PERSU„

(12-13 DECEMBRIE 2013)

Adoptarea numelui "Aurel Persu�
de catre un grup scolar din
Romania imi face o deosebita
placere din urmatoarele motive:
Reabiliteaza un inventator
roman, fiind un omagiu al memoriei
sale, reamintind tuturor studiile si
realizarile tatalui meu, facute acum
mai bine de peste 90 de ani, pentru
reducerea rezistentei aerului la
automobile si deci a puterii motoarelor,
a consumului de combustibil,
care devine din ce in ce mai scump,
precum si a poluarii planetei, cu
toate efectele ei daunatoare.

De asemenea, promoveaza ideile
romanesti, care intr-o anumita
perioada erau marginalizate, azi
onorand realizarile din trecut, fiind mandria tarii si
devenind un exemplu pentru tineretul din Romania.
Pentru dezvoltarea domeniului auto, fara a
cunoaste in detaliu situatia grupului scolar, as dori
sa recomand Liceului "Aurel Persu� introducerea
treptata la momentul si locul oportun a catorva
prelegeri, de mecanica tehnica (notiuni generale de
cinematica, statica si dinamica). Urmeaza alte patru
propuneri: a) aplicarea cunostintelor de mai sus
pentru identificarea tuturor fortelor exterioare, care
actioneaza asupra automobilului, inclusiv rezistenta
aerului, precum si studierea echilibrului lor pe cele
trei axe, in urmatoarele situatii: miscare liniara, in
curbe, pe orizontala, in panta, in coborare, cu viteza
constanta, in accelerare, in franare motor etc. Acest
studiu permite intelegerea comportarii in mers a
automobilului. Propunerea b) este urmatoarea:
studierea curbelor de tractiune prin analizarea
variatiei cuplurilor in functie de viteza automobilului,
in diverse situatii, de la volanul motor pana la roti.

Acest studiu permite detectarea zonelor de functionare
cu consum redus, precum si a celor de uzura
minima a angrenajelor, rulmentilor etc. Propunerea
urmatoare c), daca este necesar, pentru largirea
orizontului elevilor, studierea vehiculelor cu cinematica speciala, ca de exemplu,
vehicule cu punti multiple,
cu cutii de viteze automate sau
semiautomate si convertizoare
hidraulice de cuplu si cu transmisii
hidrostatice etc.

d) Amenajarea unui stand de
probe in scop educativ pentru uzul
elevilor, care sa permita functionarea
unui motor, cu sau fara
cutie de viteze, si sa antreneze o
frana hidraulica de banc, avand si
posibilitatea de a masura sau chiar
inregistra variatia cuplului si turatia
motorului. Aceasta, pentru a intelege
felul in care motorul se adapteaza
in functie de cerintele soselei
respective.

Mobilizarea automobilistilor pentru a cere industriei
automobile cu performante economice si
ecologice superioare poate fi foarte utila, insa
pentru aceasta este necesar ca publicul si in special
tineretul sa fie bine informat in aceasta directie si sa
nu se lase atras in mod excesiv de publicitate si
accesorii inutile.

Adresez Liceului "Aurel Persu� urmatoarele trei
mesaje: cel pe care tatal meu l-a mentionat ca moto
pe unele publicatii si care consider ca si azi este
valabil, "Cititi mai putin si judecati mai mult�, care
arata cat de important este sa judeci si sa intelegi
cat mai bine, si nu sa inveti pe dinafara. Alte mesaje
care pot fi utile: lucrul trebuie facut bine intotdeauna,
chiar daca uneori este necesar sa-l reluam.

Satisfactia noastra trebuie sa fie lucrul bine facut,
nicidecum o recompensa. Cand lucram trebuie sa
combinam cunostintele practice cu cele teoretice,
si in acest fel vom reusi mai bine si mai repede. Sunt
convins ca, in acest liceu din Romania, lucrul este
bine facut, fapt care va asigura o dezvoltare durabila
pentru instruirea tineretului in domeniul auto. Toate
cele bune intregului colectiv!

Bruxelles, decembrie 2013

Lasă un comentariu