S-a ajuns prea departe!
Politica "improscatului cu laturi„„

Distribuie pe:

Cu imaginea afectata dezastruos de scandalul declansat de
achizitia terenului de la Nana de catre Ioana Basescu, Traian
Basescu riposteaza in stilu-i alunecos printr-o diversiune: dizolvarea
Parlamentului. Mai mult, anunta (plusand catastrofic) ca Romania risca
sa-i fie suspendat dreptul de vot din Comisia Europeana, Consiliul
Europei si "probabil� din Parlamentul European. Situatia � ca si posibila
"suspendare a fondurilor europene�, cum zice politicianul de la
Cotroceni � ar fi, intr-adevar, extrem de alarmanta, dar in realitate nu
este decat o� demagogie ieftina. Traian Basescu � spunea un
comentator � "a intrat intr-o agitatie similara regiunii seismice Vrancea,
iar televiziunile intrerup, aproape zilnic, emisiunile pentru fiecare
zgaltaiala a faliilor de la� Cotroceni.� De ce? Din cauza scandalului
fermei de la Nana si pentru ca� a intrat in ultimul an de mandat.
Principalii adversari? Ponta, Antonescu, iar, mai nou, Parlamentul
(apropo de Comisia parlamentara de ancheta a fermei Nana).

� Or, in realitate, ca presedinte al Romaniei � si cu atat mai mult ca
se afla in ultimul an de mandat (si ultima impresie conteaza!) � in
atributiile constitutionale ale presedintelui "tuturor romanilor ar fi trebuit
sa intre, la loc de cinste, medierea conflictelor intre institutiile tarii,
nu� bagatul dihoniei intre ele. Numai ca aceasta presupune, in primul
rand, multa intelepciune, inalta constiinta patriotica, inzestrari
diplomatice de exceptie. Ca sa mediezi intre institutiile (personalitatile
politice) unei tari, sa aplanezi conflictele dintre partide, trebuie nu numai
sa ai o viziune istorica, dar si un ideal national. Adica, tocmai ceea ce
i-a cam lipsit presedintelui (caci, constitutional, nu este "sef de stat�!).

Sa ne amintim, insa: ce "mediere� ar putea face Traian Basescu intre
institutiile statului, intre politicieni, atat timp cat, pe postul public de
televiziune, presedintele compara, la o ora de maxima audienta, clasa
politica din Romania (al carei exponent de frunte este chiar Traian
Basescu) cu o "zoaie aruncata pe un geam�? Acelasi Basescu, in
acelasi context, declara, tot in preajma Sarbatorilor de iarna,
urmatoarele: "Slava Domnului ca nu mai e economie de stat, ca s-a
privatizat, ca avem multinationale care nu sunt dependente de
supararile mele cu Guvernul, de supararile Parlamentului cu mine, pentru
ele important este mediul de afaceri.� Care vasazica, Traian Basescu
este suparat pe Guvern si pe Parlament, cam in felul in care ne-am
supara noi (muritorii de rand) pe vecina care baga aspiratorul la ora
sase dimineata.

Cum isi permite, chiar presedintele tarii, sa declare public supararea
pe doua dintre institutiile principale ale democratiei, dar si sa bage
clasa politica in aceeasi oala... nespalata (ba chiar, plina de zoaie)?
Iata ca poate. Dar, atunci, cum mai mediaza? Pai, cum a facut-o pana
acum. Adica, deloc!

� Asa s-a ajuns ca scandalurile incepute in 2005 sa continue in
2006, in 2007� si sa se transforme intr-un razboi politic care afecteaza
tot mai mult Romania, in 2013! Din pacate, datorita acestui mod de a
face politica, si in 2014 � apreciaza analistii � lucrurile se indreapta
intr-o directie ingrijoratoare. Pentru ca efectele politicii conjuncturale,
haotice chiar, sunt ingrijoratoare si perspectivele deloc incurajatoare.
Iar clasa politica nu pare a mai detine raspunsuri viabile nici macar
pentru obisnuitele "carpeli� tipic romanesti. De ce? Intrucat cuvantul
de ordine a fost (este, inca si acum, cu USL-ul "la carma�) incompetenta.
Desi semnale bune dinspre economie exista. Bunaoara, in cel de-al 23-lea
an de cand, in Romania, a inceput sa fie pusa ordine in masurarea
inflatiei � declara Adrian Vasilescu, consilierul Guvernatorului BNR � la
unul dintre indicatorii la care stam bine, intr-o economie care nu merge
inca tot atat de bine, este inflatia. Totodata, somajul, chiar daca nu
scade semnificativ, nu creste.

De ce atunci sunt "ingrijoratoare� perspectivele lui 2014? Printre
altele, pentru ca declaratiile la care ne-am referit � venite dinspre
Cotroceni � dau nastere la interpretari si creeaza sentimentul ca
Romania este o tara instabila politic, fara cea mai elementara norma
democratica. In plus, 2014 este anul "europarlamentarelor� si
"prezidentialelor�, iar cele doua tabere � stanga-dreapta � vor continua
razboiul absurd pentru anihilarea celuilalt. Asta, daca nu luam in calcul
ca, pana si in interiorul USL, s-ar putea isca neintelegeri pe seama
"prezidentiabilului� desemnat, cata vreme, unii pesedisti si-ar dori un
candidat propriu la presedintie. Desi, initial, congresele partidelor
componente ale USL il desemnase ca unic candidat pe Crin Antonescu.

Dar, pe langa alegeri, alta ar trebui sa fie agenda politicienilor (a
USL-ului, in principal, aflat la guvernare) in 2014 si in viitorii ani: cresterea
economica. Caci, intr-o prezentare sustinuta la Academia Romana,
Guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, a declarat ca Romania are nevoie
de inca zece ani pentru a ajunge la 60% din media UE a PIB/locuitor. Pe
de alta parte, in cadrul dezbaterii "Romania investitiilor � Romania
Dezvoltarii�, premierul Victor Ponta a declarat ca "ar vrea ca la 1 iulie
2019, cand Romania va detine presedintia UE, strainii sa vina cu euro,
nu cu lei.� Ceea ce presupune � cum sustinea acelasi Victor Ponta � ca
"Romania trebuie sa adopte moneda unica europeana in anul 2018,
cand Romania va sarbatori 100 de ani de la Marea Unire.� Obiectiv
maret, insa, cam greu de realizat!

Sunt (exista), asadar, tinte mult mai importante de atins decat
"balacareala� de acum, de la varful politicii romanesti. Mai ales ca, din
�90 incoace, Romania a trecut prin sapte cicluri electorale (din 1990,
1992, 1996, 2000, 2004, 2008 si 2012), dar bunastarea mult promisa de mai
toate guvernele se lasa inca asteptata. In 2012, USL a venit la guvernare
cu 100 de solutii sub lozinca "Romania corecta, Romania sociala�. Dar,
inca � asa cum guvernele precedente ne-au demonstrat �, de la vorbe
(promisiuni) la fapte e o cale lunga. Or, pentru a nu dezamagi, precum
alte guverne, USL, sa se disocieze de "politica improscatului cu laturi�,
care, indiferent de cine o intretine, este si rusinoasa, si, mai ales,
paguboasa. Iar decizia lui Ponta de a nu mai raspunde provocarilor
pare inteleapta. Mai ales daca va fi si respectata.

NOTA: Din pacate, neintelegerile aparute, in ultimele zile, pe Codul
Penal (si nu numai), cat si unele declaratii ale lui Victor Ponta � cum ca
liderul PNL, Crin Antonescu, ar fi mintit in mai multe ocazii, in legatura
cu unele decizii luate de Guvern � au creat "fracturi� in sanul USL.
Drept care, unii comentatori pun chiar sub semnul intrebarii continuarea
guvernarii USL in actuala componenta. Ba unii declara ca, in culise,
s-ar discuta chiar si despre formarea unei viitoare noi "majoritati�
parlamentare in jurul PSD. Daca s-ar intampla asa, Victor Ponta � dar si
Crin Antonescu � ar trebui sa-si reaminteasca ca romanii i-au votat
pentru a conduce tara, pana in 2016, in actuala coalitie, ca romanii au
votat USL, si nu separat, PSD sau PNL! Ca, mai ales, electoratul USL ar
fi impotriva oricarei formule de "majoritati� � in jurul PSD, ori PNL � cu
partide, uniuni (aici, vizam UDMR) pe care electoratul fidel nu le-au
votat! Iar daca s-ar intampla asa, atunci presedintele Traian Basescu
si-a atins scopul: acela de a destrama USL (cea mai mare "majoritate�
parlamentara de dupa �89), ar mai demonstra ca partidele romanesti nu
pot ramane (mult) unite, in infaptuirea unui scop comun. Si ar produce,
nu este intaia data, o mare dezamagire in randul electoratului. Care,
pana la urma, ar putea sa-i sanctioneze la viitoarele alegeri! (G.G.)

Lasă un comentariu