AUREL PERSU - DOCUMENTE, CONSEMNARI

Distribuie pe:

Volumul "Aurel Persu - Documente, Consemnari�, aparut
la Editura EDU din Targu Mures, cu putine zile in urma, sub
ingrijirea profesorilor Constantin Bogosel, Petru Florin
Oproiescu si Ioan Ciprian Sotan, face parte din categoria
cartilor care incearca sa construiasca profilul unei
personalitati, combinand exprimarea de tip biografic cu
atasarea unor documente scrise sau iconografice care
sustin si completeaza pe deplin ideile exprimate.
Pentru o mai buna intelegere a domeniului in care a activat
si creat inginerul, inventatorul si profesorul Aurel Persu, in
primul capitol al cartii ni se prezinta o interesanta "Incursiune
in istoria industriei auto romanesti�. Unui cititor care nu a
avut lecturi specifice domeniului i se ofera posibilitatea sa-si
faca o idee despre modul in care automobilul a intrat in
viata societatii romanesti. Constatam, astfel, ca Romania se
plaseaza in primele zece tari din lume in care a aparut in
circulatie un automobil, in 1895 fiind in circulatie doua
automobile cu abur de fabricatie franceza Gardner Serpollet.
Primul autocamion a inceput sa circule in Romania in 1911,
la un an dupa aparitia primului autocamion din lume. Aflam,
astfel, ca la 10 ianuarie 1910 au inceput cursurile primei
scoli de soferi din Romania. Incepand cu anul 1935 la Uzinele
Ford Romania s-au montat automobile Ford echipate cu un
motor V8 de 60 CP. Nu-mi propun insa sa va rapesc placerea
de a descoperi prin lectura cartii o multitudine de elemente
mai putin cunoscute din lumea automobilului.
In contextul mentionat in anul 1923, inginerul roman Aurel
Persu construieste un automobil cu configuratie revolutionara
la acel moment si anume automobilul cu forma
aerodinamica, dupa ce, in 1922, obtinuse brevetarea ideii
sale in Gernania. Dupa probe de anduranta foarte serioase,
solutia propusa si testata este brevetata si in alte tari: USA,
Belgia, Elvetia, Franta, Austria s.a.
In lucrare se mentioneaza faptul ca in anul 1965 populatia
Romaniei dispunea de 9.216 automobile, fapt ce face
nepotrivita orice comparatie cu situatia din momentul actual.
In august 1968, pe poarta Fabricii de autoturisme de la
Colibasi a iesit primul automobil "Dacia 1100� sub licenta
Renault. Intr-o paranteza cu caracter personal trebuie sa
mentionez faptul ca fiind student in anul III al Facultatii de
Mecanica la Institutul Politehnic Cluj-Napoca, exact in acea
perioada ma aflam in practica la Fabrica din Colibasi, asa ca
am avut ocazia sa vad acel autoturism cu foarte putin inainte
de momentul iesirii oficiale de pe linia de montaj.
Urmatorul capitol al cartii intitulat "Destinul unui savant�
face o prezentare a biografiei inginerului Aurel Stefan Nicolae
Persu, nascut la 26 decembrie 1890. In cuprinsul capitolului
sunt mentionate detaliat studiile efectuate, functiile indeplinite,
titlurile obtinute, brevetele acordate, precum si o lista de 31 de
lucrari stiintifice, publicate in limbile romana, franceza si
germana, din domeniile in care acesta a activat.
O sectiune distincta si consistenta a lucrarii ne ofera
posibilitatea parcurgerii in extenso a textului unor lucrari
semnificative ale lui Aurel Persu: "Echilibrul general real nu
numai in statica, dar si in dinamica, rezistentele de inertie
fiind toate forte adevarate�, publicata pentru prima data in
Buletinul Institutului electrotehnic Universitar nr 1 din 15 iulie
1931; lucrarea "Rezistentele de inertie, inertia in invatamant�,
precum si "Unica solutie in constructia automobilelor viitoare.
Sectiunea urmatoare din volum se intituleaza "Documente,
Consemnari , Fotografii� si ne ofera posibilitatea sa vedem
corespondenta Liceului tehnologic "Aurel Persu� cu ing
Nicolae Persu, fiul inventatorului, documentele care atesta
acordarea calitatii de membru post-mortem al Academiei de
Stiinte Tehnice din Romania inginerului Aurel Persu. Sunt, de
asemenea, accesibile documente foarte interesante care
contin extrase din presa straina a vremii despre inventia
revolutionara a ing. Aurel Persu, precum si facsimilul brevetului
american acordat acestuia pentru automobilul aerodinamic.
Avem apoi posibilitatea sa vedem o serie de imagini
fotografice cu ing. Aurel Persu si membrii familiei sale, precum
si imagini ale prototipului automobilului sau. Foarte
edificatoare pentru a evidentia complexitatea personalitatii
celui care a fost Aurel Persu sunt imaginile care ne dovedesc
prezenta sa la diverse evenimente ale vremii, atat in calitatea sa
de specialist, dar si in aceea, mai putin cunoscuta generatiei
actuale, de muzician interpret la instrumentul violoncel pentru care,
de altfel, a facut, si studii de specialiatate in tara si strainatate.
Un capitol distinct din volum ne prezinta extrase dintr-o
lucrare de specialitate care ne familiarizeaza cu casa lui Aurel
Persu din Bucuresti, Calea Victoriei 139.
Prima parte a volumului se incheie cu prezentarea, in original,
in limba franceza si apoi in traducere, a documentului
"Testamentul meu stiintific�, in care Aurel Persu face o enuntare
a fundamentelor "Mecanicii�, pe care, in calitatea sa de profesor,
a predat-o studentilor de la Institutul Politehnic Bucuresti.
Partea a doua a volumului incepe cu o prezentare foarte
concentrata a istoriei Liceului Tehnologic "Aurel Persu� din
Targu-Mures, institutie fondata in anul 1965, care a avut si are
un profil bine definit legat de pregatirea tinerilor pentru profesii
specifice domeniului "Auto�. In continuare sunt mentionati
cei care constituie in momentul de fata Consiliul de
administratie, corpul didactic si administrativ al liceului.
Printr-un set de imagini sunt ilustrate, de asemenea, aspecte
din activitatea institutiei.
Lucrarea se incheie cu scurte biografii profesionale ale
initiatorilor si ingrijitorilor acestui volum: profesorii
Constantin Bogosel, Petru Florin Oproiescu si Ioan Ciprian
Sotan, al caror destin profesional este legat nemijlocit de
cel al Liceului Tehnologic "Aurel Persu� din Targu-Mures.
Ca orice volum de factura celui de fata este firesc sa fie
folosite o serie de surse bibliografice. Autorii au consemnat
zece surse bibliografice principale. Stiu insa ca foarte
importante au fost materialele puse la dispozitie de dl ing
Nicolae Persu, fiul ing Aurel Persu, aflat actualmente in
Belgia si fata de care autorii volumului si-au exprimat
multumirile ce i se cuvin in pagina de inceput a volumului.
Inchei citand un fragment din "Prefata� pe care am scris-o
la invitatia autorilor: "Omagierea meritelor celor care ne-au
precedat si care, prin munca si talentul lor, au asigurat
evolutia societatii noastre in varii domenii, se constituie
intr-o datorie morala. Acest lucru face parte din elementele
ce definesc "cultura recunostintei� care se poate manifesta
in multiple forme ce se cuvin sa le salutam si sa le sprijinim.
Un astfel de gest reprezinta demersul facut de autorii acestui
volum, Constantin Bogosel, Petru Florin Oproiescu si Ioan
Ciprian Sotan, care, in calitate de reprezentanti ai unei
institutii scolare cu un profil bine definit, Liceul Tehnologic
"Aurel Persu� din Targu-Mures, doresc sa aduca un omagiu
memoriei inginerului si profesorului Aurel Persu, patronul
spiritual al acestui asezamant de invatamant. Pentru tanara
generatie, aflata intr-o mare nevoie de modele umane, care
sa-i permita sa faca optiuni in comportamentul sau, omul
Aurel Persu este, poate, unul din reperele remarcabile.
Pentru comunitatea Liceului Tehnologic "Aurel Persu� din
Targu-Mures, formata din elevi, profesori si personal
administrativ, existenta acestui volum ii ofera posibilitatea
unei mai bune cunoasteri a personalitatii care a fost aleasa
ca spirit tutelar, in ideea asigurarii unei identitati spirituale.
Cred ca acest lucru se poate constitui intr-un motiv de mandrie
si sper sa aiba efecte benefice si in plan educational.
Felicit autorii volumului, imi exprim respectul fata de
sponsorii care au sustinut material tiparirea acestuia si
adresez in acest cadru urari de succes in activitate tuturor
celor care constituie comunitatea Liceului Tehnologic "Aurel
Persu� din Targu-Mures.

Prof. univ. dr. ing. VASILE BOLOS,
Facultatea de Inginerie,
Universitatea "Petru Maior� din Targu-Mures

Lasă un comentariu