COPII DE ELITA, COPII DE TARANI

Distribuie pe:

Inca nu s-au stins ecourile, pro
si contra, starnite de concursul de
la Scoala Generala nr. 81 din
Bucuresti, concurs care a avut ca
scop formarea unei clase de tanci
de elita la materia matematica.
Multi sunt de parere ca acest
experiment ar trebui sa se multiplice
in progresie geometrica, sa
se generalizeze! Ai crede ca tara
in care se intampla acest concurs
isi doreste sa devina o tara eminamente
de matematicieni, o tara de
finantisti, de prosperi oameni de
afaceri, sau, ma rog, o tara de
intelectuali rasati, carora doar
matematica, functionalitatea ei le
lipsea in stralucitele cariere
academice sau practice, pentru a
face conexiunile interdisciplinare,
judecatile complexe, evaluarile
corecte spre a mai urca o treapta
de propasire spirituala si materiala!
De fapt, in ce societate matura
se intampla acest concurs al
copiilor?
O societate in care oportunismul,
parvenitismul, incompetenta, inlocuiesc
meritocratia, expertiza,
excelenta in specialitate, iar
ignorarea, umilirea valorilor reale
inlocuiesc respectul, cultul pentru
valorile unei natiuni.
O societate in care "exista bani
si-atata tot�! Bani care acopera
anchiloze sufletesti, bani care
prefac marlania, nesimtirea,
tupeul, vidul de educatie, de civilizatie,
in criterii de promovare instant
in elitele de mucava ale vremii!
Ce semnificatie social-spirituala
mai are azi elita, intr-o societate
abrutizata, care s-a "despovarat�
de sensul moral al existentei?
Intr-o tara in care (pseudo)elitele
dispretuiesc valoarea, "cartea�,
caracterul, ce viitor il asteapta pe
micutul gimnazist, de (reala) elita?
Sa presupunem ca gimnazistul va
invinge contraselectia, ca va invinge
curentul potrivnic valorilor reale,
ca va rezista conspiratiilor (unele
fatise, altele ipocrit mascate in bune
intentii), si ca va promova pe rand
examenele de licean, student,
masterand, cadru universitar, prof
univ. dr. docent. Ce statut, ce recunoastere il asteapta aici, in Romania, ca
profesor in invatamantul preuniversitar
sau universitar, sau daca va
dori sa performeze in cercetare? Pai,
sa plece incotro vede cu ochii,
oriunde e mai apreciat, mai respectat!
Noi, romanii, "producem� parca la
comanda, in scolile-nalte, valori
"pentru export�, dar le descurajam
daca vor sa faca performanta la ele
acasa! Nu dezvolt. Mi-ar trebui sute
de pagini�!
Totusi, sa ne amintim, macar in
treacat, ca in tara Universitatilor de
elita mondiala Cambridge si Oxford,
analfabetismul functional produce
o paguba anuala de 81 miliarde de
lire sterline!
Un paradox este ca Anglia incearca
sa-si completeze deficitul de
specialisti, de "meseriasi� � de
exemplu in sanatate - cu cadre
medicale medii si superioare (40.000
de locuri vacante!), cu medicinisti
romani. Sigur, costurile cu formarea
specialistilor englezi sunt probabil
exorbitante, si atunci se apeleaza
la specialisti gata formati de altii si
care nu au "pretentiile� pecuniare
ale specialistilor autohtoni�
Stam prost la nivelul invatamantului
preuniversitar de la orase
si mai ales de la sate. Analfabetismul
functional este intr-o ingrijoratoare
crestere! Acesta sa fie idealul
urmarit cu experimentul de la Scoala
Generala nr. 81 din Bucuresti? Sa
avem o minoritate de copii elitisti si
un pluton masiv care sa piarda teren
si sa se indeparteze galopant de
fruntasi?
Normal ar fi ca accentul atentiei,
preocuparii, sa se puna pe "soarta�
copiilor "normali�, nu pe elitele
scoase cu forcepsul, prematur, in
primele clase de scoala generala,
cand copiii inca nu au activate
"programele� de procesare, de
interpretare a datelor stocate in
"banca de date� din memorie, ci
doar absorb informatiile, ca buretele
de sters tabla plina cu formule.
Elitele scolare au si ele nevoie
de timp, de o anume�gestatie,
pana se formeaza-dezvolta� organul
specializat in performante intelectuale
de varf! Trebuie ajutate,
stimulate sa se nasca�natural, la
vremea lor, fara a forta prin premature
concursuri�
Ideal ar fi ca germenii elitelor de
mai tarziu sa existe in orice scoala!
Si la orase, si la sate, sa existe
premise ca scoala poate�naste o
elita sanatoasa, care sa fie de nota
10!
Ar fi timpul, daca tot nu construim
autostrazi intre orasele tarii si spre
alte tari, macar drumurile de tara,
care duc la (drumurile spre) scolile
de la oras, sa le batatorim, sa le
pavam cu ganduri (urmate de fapte)
bune pentru copiii de tarani, care
se dovedesc "buni la carte�!
Un "comandament� al anilor �70,
valabil si azi, suna asa: "� Mai sunt
de-mplinit si la capat de dus/Dorinti
izvorand din nevoi sociale/Si una-i
aceea ca inca la sate/Nu-i scoala
facuta cum e la oras/Ca fiul taranului
totusi, nu poate/Intra-n facultati cu
acelasi curaj/Eu stiu cate lucruri in
tara sunt gata/Si cate vor fi, daca
suntem cuminti/Dar una e daca
director e tata/Si alta e daca-i taran
de la Vint(�)Sunt inca destule de
lucru in tara/Dar stiu ca-i urgent in
acest timp si loc/ Mai multi invatati
de prin sate s-apara/Si nu dupa
toane, sau dupa noroc/ Avem,
n-avem carne, cunoastem ce este/
Si stim ce-o sa fie, avem, n-avem
bani/Dar grabnic e astazi sa-i dam
tarii zestre/IN SCOLILE-NALTE,
COPII DE TARANI!�

P.S . Am avut proasta inspiratie
sa ma uit mai mult de 5 minute pe
un program TV transformat intr-o
fabrica unde se produce elita
show biz-ului de maine. Am vazut
copii "mutilati� de machiaj, fetite
la varsta primului buletin care
pareau de 20-25 de ani�!
Lasati copiii sa copilareasca!
Si-asa, li s-a taiat 14% (un an) din
primii 7 ai copilariei!
Nu-i mai aruncati de mici pe cai
mari, in inaltul seilor "elitiste� ale
show biz-ului, manati de funciare
orgolii, de contraproductive
vanitati parintesti (ehe�copilul
meu e talentat, e genial, de mic a
fost precoc-precoce!) Pai, da,
precoc daca e baiat si precoce
daca e fetita!
Nu-i mai faceti divi si dive, nu-i
mai machiati pe baietei ca pe
satanisti, nu le mai fardati pe fetite
ca pe fitoasele de pe Dorobanti,
nu le mai cocotati pe tocuri, nu-i
mai puneti pe copii sa se produca
(chipurile) artistic pe scenele
divertismentului de doi bani de la
TV!
Scena asa zisei lor afirmari este
o uriasa trapa�!

Lasă un comentariu