De ce se scumpesc carburantii si de ce cresc taxele?

Distribuie pe:

Pentru ca Ministerul Finantelor cand a intocmit
bugetul pe anul 2014 si-a dat seama ca incasarile la
bugetul din acest an sunt departe de estimarile
prevazute si ca nu are alta sursa sigura de venituri
decat majorarea impozitelor taxelor si accizelor la
carburanti cu 20%. In plus, a mai aplicat si o acciza
de7 eurocenti/litru, suma care va creste datorita
faptului ca la cei 7 eurocenti se va aplica si TVA de
25%, incat pretul carburantilor se va majora cu 8%.
Astfel, veste buna asteptata de romani ca de la
1 ianuarie 2014 se va reduce pretul la benzina si
motorina s-a dus pe apa sambetei, deoarece
guvernul, care marit nivelul accizei si a modificat
modul de calcul al acesteia, prin care se va incasa,
anul viitor, in plus, la bugetul statului 1,1 miliarde de
lei. De asemenea, inca 2,4 miliarde de lei vor intra la
buget si din cresterea accizelor la benzina si motorina.
Interesant de precizat e faptul ca responsabili de
la Ministerul Finantelor sustin ca inflatia nu va creste
vizibil si ca nu va genera efectul de "scumpiri in lant�,
cum apreciaza specialisti in domeniu. Insa, Liviu
Voinea, ministru delegat pentru buget, ii contrazice
pe colegii din minister, pe ministrul Finantelor, Daniel
Chitoiu, si pe primul-ministru, prin declaratia facuta,
si anume: "Acciza de 7 eurocenti am constituit-o ca
sa marim un pic inflatia, pentru ca altfel ne pandeste
pericolul deflatiei�. Cine are dreptate? Niciunul! Toti
fabuleaza, sa nu spunem ca mint, iar Liviu Voinea
sustine o aberatie de neadmis, precum ca ar trebui
marita inflatia ca altfel ajungem la deflatie. Insa,
deflatie inseamna sa se retraga din circulatie o
anumita suma de bani incat sa creasca puterea de
cumparare. Alte comentarii sunt de prisos la o asa
ineptie. Totusi, nu este exclusa surpriza ca in anul
viitor incasarile la buget sa fie mai mici decat
estimarile rezultate din calculele expertilor de la
finante, intrucat cererea de carburanti pe piata
interna scade continuu, ceea ce ar face ca incasarile
la buget din accize si TVA sa fie mai mici cu peste 300
de milioane de euro.

Uniunea Transportatorilor Rutieri din Romania are
o alta parere decat cea a primului-ministru, a
ministrului finantelor si ministrul delegat pentru buget,
Liviu Voinea, cu privire la folosirea sumelor respective
la dezvoltarea infrastructurii, si anume: "Precizam ca
orice suma care se doreste a fi colectata din pretul
carburantilor nu poate fi obtinuta decat ca acciza
direct in bugetul de stat. Fondurile speciale nu sunt
admise in Europa, astfel incat o eventuala alocare a
sumelor colectate din majorarea accizelor pentru
proiecte de infrastructura nu poate fi facuta decat
prin bugetul de stat. Acest fapt demonstreaza ca orice
enunt prin care se mentioneaza ca banii colectati
prin marirea accizei urmeaza sa fie atribuiti intr-un
special destinat investitiilor in infrastructura
rutiera este fals si nefondat�. Deci, cum pot fi
catalogate spusele primului-ministru si ale sefilor de
la finante ca din acesti bani se vor "construi autostrazi
mai bune�, asa cum vor transportatorii?

Guvernul, in loc de promisiuni politice si electorale,
de povesti cu asigurarea viitorului energetic al
Romaniei, care este in ceata, nimeni nu stie ce va fi si
cu ce pret va fi rezolvat. Necazul mare este ca: "Nici
jumatate din consumul de petrol nu este acoperit din
productia interna, iar rezervele sunt aproape de
epuizare. Fara investitii de ordinul miliardelor, peste
cativa ani, vom iesi de pe lista statelor producatoare
de titei�. Nivelul actual al productiei de titei este cel
mai mic din Europa. Altfel spus, producem putin si cu
costuri uriase, este vorba de OMV Petrom. Cum
Guvernul nu are bani pentru investitii in domeniu (de
fapt pentru nimic), in 2014, in primul semestru, se va
organiza o noua runda de concesionare, pentru 36 de
perimetre petroliere, la care spera sa participe si
investitori cu nume mari in domeniu.

"In concluzie, statul roman isi supune contribuabilii
uneia dintre cele mai mari poveri fiscale din Europa,
potrivit datelor bancii Mondiale si ale Comisiei
Europene, care contrazic situatia roz prezentata de
Victor Ponta. In cazul contributiilor sociale si al TVA,
Romania este chiar pe primele locuri in Europa, cu
cota de impunere extrem de ridicata. De altfel, potrivit
calculelor Bancii Mondiale, statul roman ia, in medie,
43% din profitul unei companii prin taxe pe munca,
impozit pe profit si alte impozite. O astfel de rata totala
de taxare, mai mare decat in multe state dezvoltate,
inclusiv cele nordice, nu ia in calcul nici TVA, nici
nivelul accizelor, care vor creste (din 2014) si nici noul
impozit de 1,5% pe constructiile speciale, care vor
afecta si mai mult situatia financiara a firmelor si
copetitivitatea economiei�, si asa extrem de subreda.

Lasă un comentariu