Concluziile recentei dezbateri publice organizate de IPP pe acest subiect

Distribuie pe:

"Sistemul romanesc de achizitii publice, cu o
valoare de peste 15 miliarde de euro, trebuie
reformat de o maniera radicala, mai ales la nivelul
institutiilor responsabile, respectiv al atributiilor
acestora�, au concluzionat participantii la seminarul
Achizitii publice sustenabile pentru eficientizarea
investitiilor in Romania, organizat de Institutul
pentru Politici Publice (IPP), in data de 28
octombrie a.c.

Cei prezenti - lideri ai actualei conduceri a ANRMAP,
a UCVAP, a CNSC, a ANI, fosti presedinti ai ANRMAP,
directori ai Agentiilor de Dezvoltare Regionala, dar si
experti olandezi in achizitii publice, au agreat asupra
urmatoarelor concluzii strategice pe care Guvernul
trebuie sa le aiba in vedere in continuare:

� Proiectul noii Directive Europene reprezinta o
oportunitate pentru evaluarea si amendarea cadrului
legal (actualul cadru institutional nu mai este
functional, fiind neadaptat evolutiilor inregistrare
de-a lungul anilor), dar acest proces trebuie facut
cu prudenta. Nu trebuie copiata Directiva ca atare,
ci gasite efectiv elementele menite sa modernizeze
profund achizitiile publice. Sistemul nu trebuie suprareglementat.

� Statul roman trebuie sa aseze noile politici publice
in domeniu pe premise corecte si sa admita ca actualul
sistem al achizitiilor publice nu reprezinta o piata
concurentiala, datele aratand ca in acest moment o
serie de operatori "domina� piata achizitiilor estimata
la peste 15 miliarde de euro in 2012.

� Politicile de pregatire a personalului trebuie
regandite, prin schimbarea opticii catre cooptarea
unor structuri asociative ale specialistilor in diferite
domenii in care se efectueaza achizitiile, avand in
vedere experienta limitata a angajatilor in sistemul
public si presiunea corespunzatoare de a fi facuti
responsabili pentru calitatea achizitiilor efectuate.

� Este necesara fixarea unor repere minimale de
calitate pentru efectuarea unor servicii sau lucrari
avand corespondente de preturi medii pentru diferite
categorii de produse, indreptand astfel sistemul catre
standardizare, fara insa a elimina posibilitatea ca,
peste aceste repere, fiecare autoritate contractanta
sa adauge elemente de particularitate.

� Intre institutiile de control trebuie sa existe o
coordonare, intreaga abordare a Autoritatii de Audit
urmand sa fie indreptata si catre prevenirea problemelor
din sistem, nu numai catre sanctionarea cu orice
pret a autoritatilor contractante. Cu referire la
activitatea organelor de control, una dintre cele mai
dificile aspecte se refera la practicile de evaluare
asupra oportunitatii investitiilor din fonduri publice.

� Pentru a spori credibilitatea sistemului de achizitii
publice, institutiile publice trebuie sa-si asume
responsabilitatea de a comunica informatii, inclusiv
copii ale contractelor, in relatie cu solicitarile
societatii civile (un clasament recent realizat de IPP
arata ca cele mai putin transparente autoritati
centrale sunt Ministerul Afacerilor Externe si
Ministerul Apararii Nationale[1]).

Dezbaterea de luni, 28 octombrie a.c. a fost
apreciata ca deosebit de oportuna in contextul in
care noua propunere de Directiva Europeana privind
achizitiile publice a fost lansata in dezbatere publica,
Romania confruntandu-se cu serioase probleme in
ce priveste functionarea sistemului de achizitii ca o
adevarata piata concurentiala. Cea mai recenta
analiza a IPP asupra intregului sistem de achizitii
publice (ale carei concluzii le atasam) arata ca:

- 97% dintre contracte au fost atribuite in anul 2012
pe criteriul pretului cel mai scazut;

- topul primelor 20 de companii private acopera
24% din valoarea totala a achizitiilor derulate in
2012, cele mai mari sume fiind atrase de catre FCC
Construccion SA, SC Expert Petroleum SRL, SC Alstom
Transport SA;

- autoritatile contractante cu cele mai mari
achizitii derulate au fost in anul 2012 Compania
Nationala de Cai Ferate CFR SA, OMV Petrom SA,
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri
Nationale SA;

- numai 25% din valoarea totala a achizitiilor
derulate in 2012 este reprezentat de contracte
finantate din fonduri europene;

- 93% dintre contracte au fost castigate de
operatori avand sediul in Romania.

La dezbatere s-a prezentat un amplu material
documentat privind preocuparea Statului Olandez
pentru eficienta, durabilitatea si transparenta
investitiilor publice, aceasta tara facandu-si un
obiectiv de politica publica prioritar din asigurarea
unor standarde de calitate durabile pentru achizitiile
de servicii sau bunuri. Au fost discutate, de
asemenea, modele relevante de achizitii publice
eficiente si transparente cum ar fi: Olanda, Austria
si SUA, cei prezenti agreand ca inclusiv in vederea
transpunerii noii Directive Europene in legislatia
romaneasca este necesar a se studia practici
internationale in domeniu pentru evitarea
succesivelor modificari asupra cadrului legal, asa
cum s-a intamplat in exces in ultimii ani.

Lasă un comentariu