Conducatorii auto care folosesc
acest traseu pot rasufla usurati
pentru ca au scapat de calvarul
lucrarilor de modernizare a acestui
important drum national, desfasurate in plin trafic, cu atatea opriri
si pe o retea asfaltica deteriorata.
Constructorul austriac Strabag
este pe cale sa incheie lucrarile la
calea de rulare, si, chiar daca anul
acesta nu se va termina totul,
soseaua este adusa in stadiul de
a se putea circula in bune conditii.
Pe unele tronsoane a fost turnat
ultimul strat, cel de uzura, in rest,
penultimul, dar, si intr-un caz si
intr-altul, netezimea si largimea
drumului asigura confortul pe care
de mult l-am dorit. De altfel, stadiile
finit sau semifinit in care au ajuns
lucrarile le putem cunoaste dupa
cum marcajul liniei de despartire a
benzilor de circulatie este realizat
cu vopsea alba sau galbena. Tocmai
acest lucru vrem sa-l remarcam,
trecerea la executarea marcajelor
rutiere pe intreaga lungime a
soselei, si, chiar daca ele nu vor fi
realizate in totalitate, cel de
despartire a benzilor de rulare
constituie un factor vital pentru
marirea sigurantei in circulatie, mai
ales pe timp de noapte. Speram ca,
odata ce "linierea� a fost inceputa,
ea se va termina in scurt timp din
motivele aratate mai inainte.
Daca ar fi sa dam o apreciere
constructorului Strabag, ea nu poate
fi decat pozitiva. Cu toate lipsurile
determinate de finantare, constructorul
si-a facut in cele din urma
treaba, cu profesionalism, dand
dovada ca stie sa "opereze� si sub
tirul traficului intens, ceea ce, sa
recunoastem, nu e putin. In problema
fiabilitatii caii de rulare nu ne
putem pronunta, timpul isi va spune
cuvantul, dar ne place sa credem
ca si aici a fost facuta o treaba buna.
Insa ceea ce ne-a impresionat cel
mai mult este raspunderea cu care
s-a actionat la realizarea lucrarilor
de consolidare a malurilor, la executia
podurilor, a santurilor si
rigolelor, a celorlalte operatii menite
sa asigure protectia soselei, de
factorii naturali distructivi, asigurand
prin aceasta o foarte buna scurgere
a apei pluviale in conditii de intemperii
majore. In aceste lucrari s-au
investit mult, atat ca timp, cat si ca
resurse materiale si financiare, dar,
zicem noi, merita. De la acest mod
de a judeca lucrurile, punandu-se
accent pe tot ceea ce trebuie facut
atunci cand se investeste in ceva
durabil, multi arhitecti, proiectanti si
constructori de-ai nostri au ce
invata, pentru ca, neglijata, chiar si
o buturuga mica poate da peste cap
un car mare.
Prelungirea termenului de executie
pana la mijlocul anului viitor la
tronsoanele de drum Targu-Mures �
Reghin � Saratel, traseu de circa 90
km, se refera, in principal, tocmai la
acest aspect. Aceste lucrari par a fi
mai ramase in urma, dar ele nu
afecteaza practic circulatia, mult
imbunatatita si prin largirea la sapte
metri a drumului.
Un element de noutate introdus
de ultima ora de catre proiectant si
constructor este cel al " insulitelor�
asimetrice implantate la intrarea si
iesirea din localitati, pentru a-i
obliga pe conducatorii auto sa
reduca viteza. Acestea par a fi o
solutie mai buna decat denivelarile
transversale, care produc
zgomot la traversare si care au
atras multe reclamatii din partea
cetatenilor care au locuinta
in apropiere.
In final, ca beneficiari directi ai
acestor investitii de mare anvergura,
se cuvine sa aducem multumiri
celor care au trudit pe ogorul
acesta al modernizarii soselelor
noastre, de la proiectanti la constructori,
si, nu in ultimul rand,
finantatorilor: statul roman, dar mai
ales Uniunea Europeana, care are
in preocupare aducerea soselelor
Romaniei la standardul tarilor
dezvoltate. Comunicarea rutiera
confortabila constituie o cale
foarte importanta de apropiere a
noastra de tarile civilizate, dar si
una din conditiile unui standard
de viata ridicat al romanului, prea
de mult asteptat.