"Cuvantul liber„ va apartine!

Primaria Targu-Mures isi continua nestingherita si
plina de un avant demn de o cauza mai nobila
demersurile in cazul proiectului "Pod de legatura
peste raul Mures, zona Aleea Carpati�, ajuns in prezent
in faza depunerii raportului privind impactul asupra
mediului la Agentia pentru Protectia Mediului Mures.
Semnatarii raportului continua ideea prezentata si
in cadrul studiului de fezabilitate si anume sa asigure,
citam: "... constructia unei rute alternative de
circulatie continua intre strazile Muresului si Aleea
Carpati peste raul Mures, pentru o deplasare rapida
a locuitorilor localitatii Santana de Mures.� (primul
alineat al cap.1.4.3).
Probabil grija nemarginita a Primariei Targu-Mures
pentru locuitorii din Santana de Mures a facut sa
omita in mod constant prezentarea reala a situatiei
care, in acceptiunea noastra, cuprinde cateva
aspecte majore si anume:

1. Utilitatea, sau, mai exact, lipsa acesteia in
masura in care descrierea solutiei se limiteaza la
pod, intersectiile giratorii si descrierea legaturii ce
va fi realizata intre strazile Muresului si Zagazului,
fara a mentiona ca de aici drumurile se "infunda�.
Traseul de pe strada Muresului se continua cu
variantele pe strazile Podeni, Tisei sau Voinicenilor,
care nu fac decat sa readuca traficul in zona actualului
pod, pe cand "iesirea� din strada Zagazului se face pe
strada Lacramioarei prin trecere la nivel cu calea ferata.
Variante alternative studiate nu exista din moment
ce autoritatile recunosc neputincioase intr-un
raspuns la memoriul adresat de asociatiile de
proprietari din Aleea Carpati ca: "Limita teritoriului
administrativ al municipiului Targu-Mures nu permite
pozitionarea podului in amonte de propunerea facuta adica in zona nelocuita - aceasta situandu-se chiar
la granita dintre localitatile Targu-Mures si Sangeorgiu
de Mures�. Raspuns halucinant atata vreme cat exista
in lume poduri care unesc tari si chiar continente.
Ma dezmeticesc cu greu din conditia de locuitor al
unui cartier de "granita� si arunc o privire pe harta,
unde, surpriza, gasesc o varianta si anume, traversarea
raului Mures in prelungirea strazii Luntrasilor.
In acest caz, mutarea cortului de nunti, cat si obtinerea
avizului de gospodarire a apelor vor fi sarcini mai
dificile decat construirea unui pod la o distanta mai
mica de 20 de metri de un bloc cu 330 de apartamente,
pentru ca, nu-i asa, "mediul de afaceri�, cat si
"institutiile� isi pot gestiona interesele mai puternic
decat niste simpli cetateni.
Pentru a fi corecti din punct de vedere tehnic
trebuie mentionat faptul ca lipsa variantelor a fost
rezolvata prin aparitia a doua scenarii. Acestea au in
vedere acelasi amplasament, diferentierea se face
prin abordarea referitoare la gabaritul destinat caii
ferate, ce urmeaza a fi relocata pe malul stang al
Muresului, probabil pe amplasamentul actualului dig,
de curand reamenajat si transformat intr-o adevarata
zona de agrement si relaxare.
Locuitorilor din Aleea Carpati nu le ramane decat
sa asiste neputinciosi la transformarea cartierului lor,
considerat o oaza de liniste, intr-unul situat intre doua
poduri si sub amenintarea sumbra a relocarii caii
ferate, ca si continuare fireasca a prezentului proiect.
Ca un ultim aspect menit sa lamureasca definitiv
problema utilitatii podului in forma propusa, doresc
sa sugerez efectuarea unei simulari de deplasare
dintr-o locatie draga initiatorilor proiectului, cum
ar fi Santana de Mures, catre sediul Primariei
Targu-Mures, daca se poate cu degetul pe harta.

2. Impactul dezastruos pe care il va avea demararea
unui astfel de proiect asupra mediului, locatarilor
cat si al cladirilor aflate in imediata apropiere, si
anume blocurile 51, 55 si 53 din Aleea Carpati, care
au in componenta lor 490 de apartamente.
Podul va avea o inaltime care va atinge nivelul
etajului 3 al mentionatelor cladiri, fiind prezent pe
intreaga lungime a blocului 51, si afectand in mare
masura blocurile 55 si 53.
Lipsa prezentarii unor date referitoare la poluarea
fonica, vibratii, poluare atmosferica, cat si toate
celelalte efecte negative ce pot aparea in timpul
lucrarilor de constructie, cat si in perioada de
exploatare, chiar daca aceste masuratori comparative
ar fi putut fi facute chiar in zona cladirii APM Mures, care
este pozitionata relativ similar fata de actualul pod.

3. Termen de executie estimat la 18 luni in ciuda
faptului ca raportul mentioneaza evitarea efectuarii
lucrarilor in timpul perioadelor de reproducere a
speciilor de pesti, cat si in perioada de cuibarit la
pasari, tinandu-se cont si de orele de odihna ale
locuitorilor din zona afectata.

4. Finantarea, care este sublima, lipseste cu
desavarsire, deoarece, daca facem referire la
incadrarea proiectului in cadrul Programului
Operational Regional, Axa Prioritara 1 - Sprijinirea
dezvoltarii durabile a oraselor - Poli de creste, la
data de 28.08.2013, situatia in cadrul acestui domeniu
la nivelul Regiunii Centru este urmatoarea:
In cadrul sub-domeniului Poli de Dezvoltare Urbana,
pana la data raportarii, au fost depuse cereri de
finantare din Planurile Integrate de Dezvoltare
Urbana ale municipiului Targu-Mures si ale municipiului
Sibiu. Aceste municipii au depus pana in
prezent 14 cereri individuale de finantare cu o valoare
a sumei solicitate de 52,80 milioane euro, din care 11
proiecte ce solicita 31,99 milioane euro au fost
contractate. Planul Integrat de Dezvoltare Urbana al
municipiului Sibiu include 8 proiecte individuale, iar
PIDU Targu-Mures include 4 proiecte individuale.
Astfel, din suma alocata intregii masuri de 148,61
mil. euro, situatia la data de 28.08.2013 este urmatoarea:

- proiecte deja depuse 76 - 174,36% din suma
alocata,

- proiecte deja contractate 52 - 115,61% din suma
alocata,

- proiecte in curs de evaluare (evaluare si precontractare)

- 3, 19,77% din suma alocata.

Ca urmare, nu exista posibilitatea finantarii acestui
proiect din sursele identificate in Raportul studiului
de impact supus studierii.

Mai mult decat atat, studiind PLANUL INTEGRAT
DE DEZVOLTARE URBANA AL MUNICIPIULUI TARGUMURE
S, investitia propusa nu se regaseste in niciuna
din principalele directii de dezvoltare a zonei.

Tot in planul mai sus mentionat, la capitolul Istoric
si date geografice, zona cartierului Aleea Carpati este
descrisa ca fiind considerata "cea mai linistita zona
din municipiul Targu-Mures�, fapt care prin implementarea
acestui proiect se va schimba radical.

5. Indiferenta civica poate fi inlaturata printr-o
prezenta semnificativa a tuturor persoanelor interesate
la dezbaterea publica a raportului privind
impactul asupra mediului, ce va avea loc in data de
3 octombrie 2013, incepand cu ora 16, la sediul
Primariei municipiului Targu-Mures, sala 45.

Lasă un comentariu