"POHTA CE-AM POHTIT„ - Testamentul politic al lui Mihai Viteazul (II)

Distribuie pe:

Primul program
politic, primul
model de tara

Se stie ca secolul al XVI-lea,
sub influenta ideilor renascen
renascentiste
si intarirea puterii centrale a
regilor europeni, a fost secolul
constituirii statelor centralizate
europene si instaurarii domniilor
absolute. Exemple erau multe:
Franta lui Francisc I si Henric al
IV-lea, Spania lui Filip al II-lea si a
urmasilor, Anglia Elisabetei I, Rusia
lui Ivan cel Groaznic etc. Din toate
punctele de vedere Mihai Viteazul,
prin pretentiile sale fata de imparat,
se incadreaza in curentul european
de centralizare a statelor feudale si
al exercitarii unei domnii absolute,
dar sub patronajul imparatului.
Bun cunoscator al "geopoliticii�
secolului al XVI-lea, voievodul a fost
preocupat in mod constant de a
obtine pentru el si pentru urmasii lui
intemeierea unei dinastii care sa fie
legalizata prin vointa si autoritatea
imparatului. Aceasta dorinta este
continuta in 4 din cele 12 puncte ale
documentului. La punctul 1 "sa-i
lase Ardealul sa-l stapaneasca toata
viata si dupa moarte sa-i revie fiului
sau si urmasilor lui de la fiu la fiu
pana se stinge neamul�. Punctul 2
"sa-i lase domnia asupra Tarii
Rumanesti si Moldovei pe veci, de
la fiu la fiu si fiice pana se va stinge
neamul sau de vita barbateasca si
femeiasca�. Mai solicita la punctul
3 sa i se dea domeniile fiscale ale
Transilvaniei "Gurghiul, Gilaul, Ieciul,
Fagarasul, Hustul, Chioarul cu
veniturile lor sa le stapaneasca din
fiu in fiu si daca se stinge neamul
de vita barbateasca sa ramana
ramurii de fete si nimeni sa nu-i
tulbure� nici daca va veni un alt
principe in Ardeal. La punctul 6
"daca va putea lua din mana
paganilor Timisoara, Felnacul,
Cenadul, Becicherecul, Panciova si
Berinul sa fie a Mariei Sale pana la
Dunare pe veci din fiu in fiu si fiice�.
Este un fapt rar, poate unic in
istoria medie a romanilor, in care un
voievod propune, intr-un document
scris, sa poata dobandi tronul nu
numai urmasilor pe filiera barbateasca,
ci si pe a celei feminine. O
dinastie se poate mentine si prin
reprezentantele de gen feminin.
Avea exemplu pe contemporana sa,
Elisabeta I a Angliei, si traditia
bizantina a imparateselor Irena (797802), Zoe si Teodora (1041-1050) si
Iolanda (1217-1219), imparateasa in
Imperiul Latin din Constantinopol.
Staruinta cu care Mihai insista sa
transmita tronurile Tarilor Romane si
urmasilor pe filiera feminina este
dovada vointei sale de a forma o
dinastie ereditara.
Documentul, care n-a mai ajuns
la Rudolf al II-lea in timpul vietii sale,
a fost primul model de tara si primul
program politic romanesc privind
realizarea unitatii nationale.
Mare gresala a voievodului a fost
convingerea sincera ca, schimbandusi suzeranul mahomedan
(sultanul), cu unul crestin (imparatul)
va putea realiza toate aceste
deziderate. S-a inselat. Crestinii
nu erau aceia pentru care el si-a
pus viata si tara in primejdie.
Cererile si rapoartele lui catre
imparat si catre alti printi crestini
nu l-au ajutat, dimpotriva, le-a
inspirat teama. Astfel incat, in
toamna anului 1600, Mihai
Viteazul s-a vazut inconjurat de
dusmani. Iar deviza nobilimii
maghiare (care a reusit sa-l
atraga de partea ei si pe Basta)
era "Omnis contra Mihaelis� (Toti
impotriva lui Mihai). Practic,
Mihai Viteazul a fost, asa cum
bine observa istoricul militar si
cercetatorul Mircea Dogaru,
SINGUR IMPOTRIVA EUROPEI.

Selectie si adaptare dupa
studiul intitulat
"Testamentul politic al
lui Mihai Viteazul�, de
prof. dr. GHEORGHE ANGHEL

(Sursa: www.certitudinea.ro,
4 august 2013)

Lasă un comentariu