"Guvernul intretine suspiciunea privind interesele de grup care capuseaza achizitiile publice si loveste in plin credibilitatea sistemului din Romania„

Distribuie pe:

Institutul pentru Politici Publice (IPP) critica
maniera netransparenta practicata de Guvern
menita sa alimenteze suspiciuni privind favorizarea
unor interese de grup, concomitent cu ascunderea
unor informatii de interes public rezultate din
procedurile de achizitii derulate de regiile autonome
si societatile comerciale cu capital majoritar de stat.
A noua runda de modificari asupra legislatiei privind
achizitiile publice din acest an a fost recent adoptata
de Parlament, continand prevederi care afecteaza
serios credibilitatea procedurilor de achizitii publice:
regiile autonome si companiile nationale sunt
exceptate de la obligativitatea folosirii prevederilor
Ordonantei privind achizitiile, acestea nemaifiind
asimilate Autoritatilor Contractante si urmand sa-si
elaboreze proceduri interne proprii de contractare a
serviciilor/lucarilor.
Conform IPP, peste 4 miliarde de euro anual au
achizitionat electronic in fiecare din ultimii trei ani
regiile si companiile nationale din Romania, de unde
si interesul public incontestabil de care Guvernul
trebuia sa tina cont in decizia de a excepta regiile/
companiile cu capital de stat de la regulile stricte
prevazute in Ordonanta de Urgenta nr. 34 privind
achizitiile. Prin exceptarea unora dintre regiile si
companiile de stat sa publice electronic achizitii,
respectiv prin cresterea pragului pana la care se
poate face achizitie directa, calitatea informatiilor
din SEAP si relevanta lor la nivel national vor scadea
considerabil, statul cedand treptat din parghiile de
supraveghere a corectitudinii in achizitii, respectiv
a eficientei in cheltuirea banilor publici. Studiile IPP
din 2011 si 2012 indica o piata a achizitiilor publice
cu o valoare totala anuala in crestere, ajungand in
2012 la peste 17 miliarde de euro. Accesul la toate
informatiile derivate din derularea achizitiilor publice
ramane dificil (pentru acces la Contractul semnat in
urma unei achizitii publice sunt necesare procese in
instanta initiate de societatea civila), mai ales la nivelul
regiilor si in special la nivelul celor care, colectand o
parte/in totalitate venituri din tarife aplicabile
populatiei, considera ca nu au nicio datorie de a explica
public ce fac cu banii gestionati, sustinea Violeta
Alexandru, director IPP. Domnia sa adauga ca marirea
in sine a pragului unei achizitii directe de la 15.000 la
30.000 euro nu constituie neaparat o sursa de coruptie
decat in masura in care statul nu este capabil sa isi
puna la punct un mecanism eficient de control asupra
celor tentati sa ocoleasca legea prin lotizarea unui
contract cu scopul folosirii unei proceduri simplificate
de achizitii. In 2012, achizitiile directe au atins o valoare
de aproximativ 2 miliarde de euro. Si in acest moment
Autoritatile Contractante au obligatia sa notifice in
SEAP orice contract de achizitie, indiferent de suma si
deci de procedura de achizitie aleasa, dar acest lucru
se intampla dupa incheierea contractului. Problemele
de fond ale nefunctionarii sistemului, cauzele cheltuirii
ineficiente a fondurilor pentru produse si servicii de
slaba calitate nu sunt in continuare abordate, iar
credibilitatea procedurilor de achizitii se pierde de
la un an la altul, de unde si tentatia abuzarii
acestora de catre grupuri de interese, interne si
externe, care speculeaza slabiciunea Guvernului.
Acelasi Guvern initiaza incontinuu modificari ale
legislatiei pana cand cei carora li se aplica nu vor
mai putea urmari coerent care sunt obligatiile
mentionate, acest lucru afectand indirect credibilitatea
sistemului de achizitii, sustine IPP.

Lasă un comentariu