CULTURA SI RASA IN TRANSILVANIA

Distribuie pe:

Ignoranta si incultura liderilor romanii, din
toate timpurile, ne-au adus si ne aduc grave
prejudicii. De altfel, marele si inegalabilul
istoric David Prodan (1901-1991), cel caruia
adversarii (politrucii sovini) nu au putut
sa-i mute o virgula din toata opera sa, zicea,
in particular: romanii - mare popor condusi
de niste c� Intre timp am ajuns in secolul
XXI - s-a descifrat genomul uman, iar
profesorul American Larry L. Watts a
descifrat tainele mistificarii sovietohungariste
si sovito-satelitare, din perioada
Razboiului Rece si mecanismele mentale ale
comunitatii de informatii din SUA prin care
nu percepeau realitatea din estul Europei.
E adevarat ca ultimul aspect la care m-am
referit, dezvaluirile lui Larry Watts, nu au
avut urmari - in sensul ca neocominternistii
romani sa faca un pas inapoi. Se mai
publicase, in romana, si o anatomie a
culturii urii de catre un doctor in filologie
ungureasca, Johann Weidlein � Das Bild
des Deutschen in der Ungarischen Literatur,
care da raspunsuri la tema noastra. Avem
toate cartile pe masa! Si atunci sa fie numai
ignoranta si incultura liderilor romani? Sa fie
si lasitatea, sa mai fie inertia si saracia
maselor, sa fie coruptia sau toate la un loc intr-o anumita proportie?

Rasa in Transilvania (I)

Fenomenul de maghiarizare a romanilor
dintre Tisa si Carpati are doua aspecte
esentiale: maghiarizarea grupurilor pe
teritorii intinse cuprinzand orase si sate
intregi si maghiarizarea familiilor. In
continuare ne vom referi doar la primul
aspect al maghiarizarii.
O mana de calareti au fost trimisi de
regalitatea catolica la marginea estica a
Transilvaniei cu obligatia de a ajuta pe
romani la paza trecatorilor. Acesti sichili �
ce inseamna pazitori intr-o limba turcica,
nu reprezentau o etnie anume. Pe langa
obligatiile comune de paza ale romanilor si
sichililor romanilor le mai revenea numai lor
paza in cnezatele Vlahita si Bretcu. Niciunde
nu se vorbeste de o colonizare a lor. Ca
numarul lor era nesemnificativ, rezulta din
insasi faptul ca Andrei al II-lea incredinteaza,
din 1211, apararea cavalerilor
teutoni. Sichilii erau organizati militar si au
primit privilegii economice si juridice fata
de autohtoni. Alegeau in fruntea lor un
capitan si un jude si conduceau dupa jus
Olachalis organizate in scaune (judete) �
ulterior in documente apare si jus siculicalis.
De atunci, de-a lungul secolelor, privilegiile
lor, tot mai mari, se alimentau din discriminari
din ce in ce mai insuportabile pentru autohtoni.
Convietuirea dezechilibra intre mica elita
de calareti cu marea majoritate, a romanilor
deposedati de drepturi si adusi la sapa de
lemn, s-a reglat partial prin "deznationalizare�
mai fortata, mai naturala a romanilor, pana in
secolul XVIII. Lupta contra romanilor ia forme
institutionalizate de la inceputul secolul XIX,
cand, pe langa administratie, societatile de
stat, scoala, armata si bisericile maghiare
(termen preluat de la maghiarofoni care, cand
se refera la bisericile lor, nu se refera la ele cu
un atribut crestin, ci cu atributul ce li se pare
lor esential-rasa), sunt infiintate societati de
maghiarizare, sunt editate manuale si proceduri
de maghiarizare, sunt intocmite planuri si
harti si culoare de maghiarizare.
Confesiunea ortodoxa era doar o erezie
tolerata in functie de bunavointa principelui
si stapanului � usque ad beneplacitum
principum ac regnicolarum - cum sta scris in
Constitutia feudala a Principatului autonom
al Transilvaniei. Iata un exemplu dintre sute
de exemple: catre 1892, proprietarul Boer
Traian a construit o biserica romano-catolica
pentru atragerea romanilor la aceasta
confesiune, dupa ce tatal sau Traian Boeru,
preot greco-catolic, a trecut inapoi la
ortodocsi, in 1872, ca, in 1874, sa treaca
comunitatea romaneasca la catolici (I.I.Rusu,
in Les Roumaines et les Sicules, la pg 156,
ISBN 973-577-186-3). Acest viraj era necesar,
intrucat Vaticanul nu admitea, formal, trecerea
directa a greco-catolicilor la catolicism.
Pe Valea Nirajului, maghiarizarea a fost asa
de masiva, intensa si chiar violenta uneori,
mai ales la sfarsitul secolului XIX, astfel ca
limba romana a disparut complet catre 1920.
Presiunile si teroarea exercitata pe elementul
romanesc romanofon si maghiarofon erau
duse la extrem, asa cum arata, in 1862, un
"secui� din Sandominic care spunea unui
ziarist din Arad: "Eu, sincer, nu sunt secui, dar
daca vorbesc romaneste risc sa fiu batut�
(ibidem, pg 180).
Acelasi I.I. Rusu, la pag. 76, amintea:
"Inainte de 1866, majoritatea populatiei din
Cristur era formata din romani, catre 1900 se
vorbea romaneste, insa, dupa legea lui
Apponyi, toti cei care vorbeau romaneste erau
blamati; preotul roman a fost alungat, biserica
distrusa, in locul romanilor au fost colonizati
germani, armeni si tigani maghiarofoni; vechile
familii romanesti din Cristur - unele se numesc
Sztojka, iar altele, precum Fogarasi, Balint,
Fodor, Simon, Balas, Fejer, Eleches sau
Demeter au nume maghiare sau maghiarizate�.
In 1968, in Marea Adunare Nationala, o
deputata din zona propune ca, in locul denominatiunii
de Cristur, sa se adopte denominatiunea
de Cristurul Secuiesc � si Marea
Adunare Nationala aproba, cu aplauze!
Casele, prelucrarea lemnului, sedentarismul
si muncile campului, crestaturile, costumele,
tesaturile, cantecele, obiceiurile de botez,
nunta si moarte, ceramica, denominatiunile si
numele sunt identice cu ale romanilor. Cand
au fost ori s-au deznationalizat romanii ei au
plecat cu toata mostenirea lor parasind doar
limba si uneori si confesiunea. Altfel cum au
venit niste nomazi de stepa in curbura
Carpatilor cu traditia prelucrarii lemnului,
identica in toate tarile romanesti, cis sau
transalpine din Maramures, Tara Motilor si
Tara de Sus pana in Hobita, Severin si Timoc?
De unde olaritul la niste nomazi care beau
apa din burdufuri din piele de cal si nu foloseau
instrumentar casnic fragil? De unde numele
sarbatorii nasterii Mantuitorului Karacioni,
daca trecand prin Kiev, in secolul IX, nu slavii,
dar nici macar cneazul lor, nu se crestinase
inca? De unde organizarea lor in scaune si a
germanilor, de mai la sud, in Stuhle, daca nu
de la jutele si juzii romanilor din acel colt de
daco-romanie? Cum?
La inceput intr-un cadru feroce de ostil, mai
apoi si pusi la zid de aparatul politic, administrativ,
juridic, militar, ecleziastic si, in final,
si scolar, in conditiile divizarii confesionale a
romanilor operate de Viena la inceputul
secolului al XVII-lea, romanii din centrul tarii
nu aveau decat doua posibilitati sa se
maghiarizeze sau sa se refugieze in Moldova.
Cei ramasi au imprumutat alta limba, dar
sangele nu l-au putut imprumuta! Pana si
etnograful maghiarizat Paul Hunsdorfer
(Hunfalvy 1810-1891), din perioada evervescentei
sovine, admitea ca secuii sunt un
amestec cu autohtonii. Dar savantul Nicolae
Iorga, pe buna dreptate, concluziona: "Secuii
din Carpati sunt, in majoritate, romani
deznationalizati, asa cum o arata habitatul
lor traditional, felul de constructie a caselor
si modul de prelucrare a pamantului� .
Doctorii Petru Ramneantu si P.David au
procedat, pe cale stiintifica, la stabilirea
originii etnice a populatiei din sud-estul
Transilvaniei pe baza compozitiei sanguine,
iar rezultatul cercetarii l-au publicat sub
numele "Cercetari asupra originii etnice a
populatiei din sud-estul Transilvaniei pe
baza compozitiei serologice a sangelui� in
1935, in "Buletinul eugenic si biopolitic�,
(pag. 36-66). Dupa 10.600 de analize serologice
asupra asa-zisilor secui, cercetarea
constata ca indicele sanguin ale acestora
este in proportie covarsitoare identic cu al
romanilor si difera RADICAL de indicele
sanguin al ungurilor propriu-zisi. Frecventa
distributiei grupelor sanguine AB0, bogata
in proprietatea A (traca-europeana) si
saraca in proprietatea B (asiatica) este
identica cu a romanilor! Si fara o asemenea
determinare NECHIVOCA, stiintifica - concluzia
logica nu putea fi alta! O mana de
aparatori de stepa trimisi sa ajute la paza
trecatorilor inguste si neprielnice de rudele
lor ramase in urma in stepele din estul
Europei si Asia, nu putea schimba etnia
populatiei autohtone. Si iata cum conchidea
americanul Milton G. Lehrer in exemplara
sa lucrare, ARDEALUL PAMANT ROMANESC :
"Din rezultatele obtinute s-a putut trage
concluzia ca secuizarea romanilor dateaza
din secolul al XII-lea. Iata un auxiliar al
istoriei, pe care nu-l puteau desigur
prevedea ungurii la inceputul operei lor
nefaste de transformare a unui pamant
curat romanesc intr-unul cu aspect CURAT
UNGURESC�.
Azi, in secolul XXI, analiza ADN-ul poate
confirma sau infirma studiile doctorilor
P. Ramneantu si P. David. De altfel, dr.
californian Copola Sforza, care a studiat
relativ recent baza etnica in Ungaria, a gasit
si acolo un procent ridicol de unguri! Asta
ca si cum statisticile austriece, dupa
eliberarea campiei Dunarii de sub turci, n-ar fi
suficiente pentru a ne lamuri in problema rasei!
In 1787, in Budapesta, ungurii si maghiarizatii
atingeau abia 19% din totalul populatiei! Si
atunci care este fermentul reafirmarii rasismului
si sovinismului maghiar in secolul XXI in
Romania? Si cine sunt detinatorii traditiilor
rasisto-sovine hungariste?

Lasă un comentariu