"In 2005, din cauza prostiei de la Ministerul Transporturilor, proiectul Autostrazii Transilvania a fost tergiversat„

Distribuie pe:

Premierul Victor Ponta a declarat
marti ca nu are deocamdata
informatii de la Corpul de control,
care a inceput luni verificarea
contractului cu Bechtel, dar a
afirmat ca in 2005, din cauza "prostiei�
celor care se aflau la conducerea
Ministerului Transporturilor,
a fost renegociat si tergiversat un
contract foarte bun.
"In 2005, din cauza prostiei celor
care au condus atunci Ministerul
Transporturilor, sper ca e vorba
doar de prostie, si nu de altceva,
in loc sa se aplice un contract care
era foarte bun, au inceput renegocieri,
tergiversari, regandiri,
recalculari si uite ca am ajuns dupa
aproape zece ani sa nu se mai
intample nimic�, a declarat premierul,
dupa ce a participat la
conferinta "Orasele viitorului�.
In alta ordine de idei, el a
precizat ca dupa deblocarea Programului
Operational Sectorial
Transporturi, Compania Nationala
de Autostrazi si Drumuri Nationale
din Romania (CNADNR) va
trece din nou la Ministerul
Transporturilor.
"Avem in reorganizare CNADNR
si imediat dupa ce primim decizia
de deblocare a Programului Operational
Sectorial Transporturi, CNADNR
va merge inapoi la Ministerul
Transporturilor, va numi manager
privat in baza Ordonantei 109 si
vom infiinta Autoritatea Nationala
de Autostrazi, care va ramane in
anii urmatori principalul responsabil
pe zona de constructie si
exploatare a autostrazilor�, a
precizat primul-ministru.
Premierul Victor Ponta a trimis
luni Corpul de control la Bechtel,
cerand verificarea contractului cu
aceasta companie. Contractul cu
Bechtel pentru Autostrada
Transilvania este aproape reziliat,
a afirmat recent ministrul delegat
pentru Proiecte de Infrastructura
si Investitii Straine, Dan Sova, care
a sustinut ca "mai sunt de discutat
mici amanunte, nu esentiale�.
Dan Sova a explicat ca pentru a
putea fi construita Autostrada
Transilvania ar trebui scoase la
licitatie si construite toate tronsoanele
in acelasi timp, iar formula
care se va aplica in acest caz va fi
cel mai probabil concesiunea. El a
mentionat, de asemenea, ca a
discutat cu cateva companii de
constructii interesate sa participe
la realizarea acestui proiect.
Proiectul de construire a Autostrazii
Transilvania, pe traseul
Brasov - Bors, a inceput in anul 2004,
in baza unui contract cu o valoare
de 2,2 miliarde de euro acordat
companiei americane Bechtel.
Lucrarile au fost intrerupte la
jumatatea anului 2005, cand autoritatile
au inceput reanalizarea
contractelor incheiate de guvernarea
precedenta.
Compania a finalizat pana acum
52 km de autostrada (Turda Campia Turzii) din totalul de 415 km.
Termenul final al autostrazii fusese
stabilit initial pentru anul 2011 si
prelungit cu un an din cauza
intreruperilor lucrarilor in 2005.
Intre timp, Bechtel a renuntat la
partea de autostrada intre TarguMures si Brasov.
Dupa 11 ani de la semnarea
contractului, statul roman are 52
de kilometri de autostrada in
functiune si 1,4 miliarde de euro
deja platite.

Romania, locul doi
in Europa in ceea ce
priveste ponderea economiei
subterane in PIB

Romania se situeaza pe locul doi in Europa in ceea ce priveste
ponderea economiei subterane in Produsul Intern Brut, potrivit
documentului "Strategia nationala de incurajare si promovare a platilor
cu cardul in sectorul public�, realizat de Visa Europe si prezentat,
marti, intr-o conferinta de presa.
"In Romania, economia subterana a scazut semnificativ in ultimii
zece ani, datorita pregatirilor pentru aderarea la Uniunea
Europeana, crizei financiare globale si cresterii platilor electronice.
Economia subterana din Romania este estimata la 39,6 miliarde euro
in 2013, in scadere cu peste 3,5% fata de 2008 si cu aproape 15%
comparativ cu 2003. Cu toate acestea, Romania se situeaza in
continuare pe locul doi in Europa in ceea ce priveste ponderea
economiei subterane in PIB, estimata la 28% in 2013, la egalitate cu
Croatia, Estonia si Lituania, state surclasate doar de Bulgaria, cu o
pondere de 31%�, arata Visa Europe.
Potrivit documentului citat, economia subterana este o economie a
numerarului, pentru ca numai numerarul ofera posibilitatea tranzactiilor
anonime, imposibil de urmarit. "Exista o corelare clara a nivelului
economiei subterane cu nivelul de dezvoltare a platilor electronice:
Romania se situeaza cu mult in urma mediei UE de 180 de tranzactii
electronice (transferuri bancare, operatiuni de direct debit si pe carduri)
pe cap de locuitor, cu doar 16 tranzactii electronice pe an. (...) In 2013,
se estimeaza ca economia subterana va atinge nivelul de 2.100 miliarde
euro, reprezentand 18,5% din activitatea economica din Europa�, se
mai arata in document.

AGERPRES

Lasă un comentariu