ROLUL SI COMPETENTELE PROFESORULUI DE SPRIJIN/ITINERANT

"Sa-i ajutam mai mult decat iubindu-i�, este un motto
pe care l-am preluat de la colegii mei cu "state� mai
vechi in invatamantul special si se refera la copiii
"speciali�, adica la copiii care au nevoie de atentie
individuala mai multa decat unii colegi de-ai lor,
respectiv de asistenta psihopedagogica de
specialitate, personalizata. Si, pentru ca activitatea
profesorilor de sprijin, personaje relativ noi in sistemul
educational, este mai putin cunoscuta de marea parte
a parintilor, dar si de unii colegi din invatamantul de
masa, am simtit nevoia sa scriu acest articol. As incerca
sa fac cunoscuta munca unor dascali inimosi,
responsabili, competenti, si, nu in ultimul rand, daruiti
activitatii didactice pe care o desfasoara zi de zi. Acesti
profesori vin sa "sprijine� activitatea de predareinvatareevaluare a omului de la clasa, vin sa acorde
atentie/asistenta individuala copilului cu probleme de
invatare usoare si medii. Sunt profesori/institutori/
invatatori ai Centrelor Scolare pentru Educatie
Incluziva care nu doresc sa faca concurenta nimanui,
nu doresc sa epateze in vreun fel sau altul, nu doresc
victimizarea copilului, doresc numai si numai binele
acestuia. Desfasoara o activitate de adaptare si
dezvoltare psihopedagogica a copilului cu deficit usor
si mediu si acorda asistenta psihopedagogica sau de
specialitate elevilor cu diverse probleme, integrati individual
in scoala de masa, in vederea depasirii
dificultatilor de invatare si de integrare sociala, actiuni
derulate la recomandarea dascalului de la clasa si
numai la solicitarea scrisa a parintilor.
In cadrul activitatii curente, trebuie sa tina
seama de importanta si necesitatea ariilor
curriculare in urmatoarea ordine: terapii specifice,
limba si comunicare, matematica si stiinte, om si
societate, tehnologii.
Activitatea didactica din cadrul celor 16, respectiv
18 ore se desfasoara cu un numar de 8-12 copii, dupa
cum urmeaza: in cabinete speciale; in sala de clasa, in
timpul orelor de predare-invatare, in parteneriat cu
profesorul/invatatorul de la clasa, numai la disciplina
la care se constata ca exista probleme de intelegere/
invatare; in familie.
Pentru eficientizarea procesului de recuperare si
integrareare, profesorul de sprijin are o serie de
atributii/competente: elaboreaza si propune echipei
de lucru programe personalizate de servicii educationale:
plan de servicii personalizat (PSP), program
de interventie personalizat (PIP), fisa corectiva etc.;
asigura programe curriculare adaptate posibilitatilor
de dezvoltare si invatare ale copiilor din grupa de
sprijin; evalueaza rezultatele aplicarii programelor
curriculare adaptate; colaboreaza cu invatatorii si
profesorii claselor in care sunt elevii cu probleme de
intelegere/invatare cu precizarea modalitatilor de
lucru pentru fiecare unitate de invatare, lectie, tema;
participa in clasa, la lectii, in calitate de: observator,
consultant, coparticipant; organizeaza activitati de
interventie personalizata in clase sau in afara clasei;
desfasoara activitati terapeutic-ocupationale
individuale si de grup; acorda asistenta psihopedagogica:
cognitiva, de limbaj, psihomotorie, afectivemotionala;
evalueaza potentialul de invatare si
elaboreaza programe specifice sau adaptate pe curriculum
scolar. Procesul de evaluare este continuu si se
face in diverse momente ale procesului de invatare.
Sper, ca dupa lecturarea acestui material, sa fim
mai putin reticenti, deopotriva dascali si parinti, la ce
inseamna invatamant special, integrare, incluziune.
Sa acordam sanse egale tuturor copiilor pentru ca:
,,Daca un copil traieste in toleranta/Va invata sa fie
rabdator,/Daca un copil este incurajat/Va invata ce
este increderea,/Daca un copil traieste in prietenie/
Va invata sa gaseasca dragoste in lume.�

Profesor de sprijin/itinerant,
AURELIA TINTESAN,
C.S.E.I., Nr. 2, Targu-Mures

Lasă un comentariu