TEST PENTRU AFLAREA VÂRSTEI REALE A CREIERULUI

Oamenii americani de știință de la Universitatea Califrornia, citați de descopera.ro, au creat un test simplu, prin care fiecare dintre noi își poate afla vârsta reală a creierului. Testul este util în situația în care - susțin specialiștii - după vârsta de 60 de ani, cu toții pierdem mai repede neuronii, ceea ce duce la micșorarea dimensiunilor creierului și, implicit, la pierderea capacităților cognitive.

Iată la ce afirmații trebuie să răspundem cu „adevărat" sau „fals", pentru a afla vârsta reală a creierului: 1) Dorm în fiecare noapte 7 - 8 ore (sau mai mult); 2) Mănânc zilnic cel puțin 5 porții de fructe și legume bogate în antioxidanți; 3) Mănânc zilnic cel puțin o porție de afine, mure sau zmeură; 4) Mănânc de cel puțin 3 ori pe săptămână pește bogat în acizi omega 3, pregătit la grătar sau la cuptor; 5) Iau de cel puțin 5 ori pe săptămână suplimente de ulei de pește sau ulei de in, bogate în acizi omega 3; 6) Iau zilnic un supliment de acid folic și o pastilă de multivitamine; 7) Iau zilnic o doză mică de aspirină; 8) Beau vin roșu sau suc de struguri roșii cel puțin de 5 ori pe săptămână; 9) Fac exerciții fizice aproape zilnic, cel puțin câte 30 de minute odată (în total, cel puțin 3 ore de exerciții fizice viguroase, pe săptămână); 10) Citesc cărți dificile, rezolv cuvinte încrucișate sau Sudoku, sau mă implic, de cel puțin 5 ori pe săptămână, în activități care necesită învățare activă, memorizare, calcule, analiza și rezolvarea unor probleme; 11) Am „gene ale longevității". În familia mea există (au existat) mai multe persoane care au trăit peste 80 de ani, fără a avea probleme de memorie; 12) Nivelul colesterolului total este sub 200 mg/dl.; 13) Nivelul de colesterol „rău" este sub 129 mg/dl; 14) Nu sunt obez (chiar în cazul unui exces ponderal, acesta nu trebuie să depășească o anumită limită, respectiv maximum 9 kg peste greutatea normală pentru o femeie, 13 kg pentru un bărbat); 15) Am o alimentație de tip mediteranean, bogată în fructe, legume, cereale integrale, leguminoase, semințe și fructe oleaginoase (alune, nuci) și săracă în carne roșie, principala sursă de grăsimi fiind uleiul de măsline; 16) Folosesc ulei de măsline în loc de unt sau margarină, nu consum alte grăsimi; 17). N-am fumat niciodată; 18) Am tensiunea arterială normală; 19) Nu am diabet; 20) Nu sufăr de sindrom metabolic (nivel ridicat de trigliceride în sânge, obezitate centrală - grăsime depusă în jurul taliei - și hipertensiune), numit și sindrom de rezistență la insulină; 21) Nu sufăr de tulburări de somn, precum sforăit, apnee obstructivă în somn sau insomnie netratată; 22) Existența zilnică a stresului necontrolat nu este o problemă pentru mine; 23) Beneficiez de sprijin emoțional puternic din partea unui grup de persoane și iau parte la multe activități plăcute cu prietenii, colegii și membrii familiei; 24) Nu am probleme cu memoria de scurtă durată sau de lungă durată; 25) Sunt gata să întreprind ceva pentru a preveni apariția bolii Alzheimer și sunt dispus să fac orice e necesar pentru asta.

Pentru fiecare răspuns „adevărat", se înregistrează un punct, iar rezultatul obținut se interpretează astfel:

0 - 11 - Risc mare de apariție a bolii Alzheimer. Vârsta reală a creierului este cu 10 ani mai mare decât vârsta cronologică. Prezentarea la medic, cât mai repede, pentru discutarea sinceră a problemelor de sănătate;

12 - 14 - Risc moderat de Alzheimer. Vârsta reală a creierului este cu 5 ani mai mare decât cea cronologică. Deși diferența nu este mare, e necesar să înțelegem riscurile cu care ne confruntăm, acestea mărind apariția bolii;

15 - 19 - Vârsta reală a creierului este aceeași cu cea cronologică. Avem un risc redus de apariție a bolii Alzheimer, dar, chiar și așa, trebuie să ne gândim la ce schimbări pozitive putem face în ceea ce privește alimentația, exercițiul fizic, stimularea mentală sau odihna și relaxarea;

20 - 22 - Vârsta reală a creierului este cu 10 ani mai mică decât cea cronologică, adică ne preocupăm mult de sănătatea mentală și fizică;

23 -25 - Vârsta reală a creierului este cu 15 ani mai mică decât cea cronologică. Suntem sănătoși, cu o minte tânără și productivă. Dacă lucrurile rămân neschimbate în ceea ce privește stilul de viață, riscul de a suferi de Alzheimer este extrem de scăzut.

În funcție de rezultate, oamenii de știință ne sfătuiesc să deprindem principiile unui stil de viață care să prevină îmbătrânirea prematură a creierului: antrenarea corpului și a minții; adoptarea unei diete sănătoase; odihnă; renunțarea la obiceiurile nocive; încercarea de a avea o viață socială plină și plăcută; relaxarea prin metode precum yoga, meditație, exerciții fizice, rezistență la efectele dure ale stresului.

Lasă un comentariu