IN MEMORIAM ION POPESCU GOPO

În urmă cu 25 de ani, pe data de 29 noiembrie, Ion Popescu Gopo îl lăsa singur pe lume pe omulețul chelios și haios care i-a adus o pleiadă de distincții naționale și internaționale. Artist plastic, creator a nenumărate filme de desene animate, dar și actor, regizor, scenarist și editor de film, Ion Popescu Gopo s-a impus prin creațiile sale artistice ca o personalitate marcantă a cinematografiei românești, câștigând în anul 1957 premiul „Palme d'or" la Festivalul Internațional de Film de la Cannes, iar în anul 1962, titlul de Artist Emerit.

Debutul său artistic s-a realizat odată cu scurt-metrajul de animație „Punguța cu doi bani". Din toate creațiile sale rezultă un ascuțit spirit nonconformist și inovator. La un moment dat, declara că niciodată nu a năzuit spre perfecțiunea filmelor de animație Disney, întrucât acestea erau imposibil de egalat cu tehnica deținută în țară. A pornit chiar și o campanie anti-filme Disney, promovând desene care erau mai mult zoomorfe. De fapt și Omulețul său este un personaj nud, care surprinde prin simplitatea și expresivitatea liniilor sale. Probabil tocmai această lipsă de rigurozitate a filmelor de animație americane i-a adus și laurii în plan internațional. În pelicule scurte, poate de nici zece minute, Omulețul lui Gopo acumula un buchet imens de idei poetice, haioase și pline de ritm, care lăsa orice spectator cu zâmbetul pe buze, fie el copil sau adult. Astfel, Gopo a fost, în anii 60, creatorul filmului-pilulă, care a prins imediat la public. Dintre peliculele sale animate cele mai cunoscute, amintim „Scurtă istorie", „7 Arte,"„Ecce homo".

Nu trebuie uitate nici realizările sale deosebite în sectorul basmelor ecranizate, debordând de spirit inovator. Dintre ele, de menționat ecranizarea „Maria Mirabela" cu un succes de răsunet nu numai în țară și nu numai în rândul copiilor. Cu toate că unele dintre lucrările sale nu au fost apreciate favorabil din punct de vedere critic și considerate ca irelevante estetic, trebuie menționat că Ion Popescu Gopo este unicul cineast român menționat în enciclopediile cinematografice și că, odată cu dispariția sa, a dispărut și animația românească clasică. Cine până la el s-a gândit la noi tehnici de animație, experimentând mișcarea acelor de gămălie sau a firelor de tutun? Statele Unite solicitau la un moment dat filmele sale pe nevăzute și asta ar trebui să spună multe, dacă e să privim în curtea animațiilor americane.

În memoria ilustrului cineast, an de an, are loc un eveniment de prestigiu, prin care se recompensează cele mai importante realizări ale cinematografiei românești din anul precedent, și anume Gala Premiilor Gopo, în care trofeul îl reprezintă faimosul Omuleț creat de reputatul nostru Ion Popescu Gopo. Astfel au ales românii să păstreze vie amintirea unui spirit liber, creator și devotat frumosului, care a dăruit cu generozitate crâmpeie de vise pentru copii mici și mari.

Lasă un comentariu