15 MARTIE - ZIUA MONDIALĂ A DREPTURILOR CONSUMATORILOR

Cu o piaţă abundând în produse contrafăcute, de orice tip, dominată de interesul în profit care îl sufocă pur şi simplu pe cel destinat satisfacerii necesităţilor consumatorului, nu poate trece neobservată ziua de 15 martie, o zi care a devenit, încă din anul 1983, Ziua Internaţională a Drepturilor Consumatorilor. Consumatori suntem cu toţii, indiferent de statut social, apartenenţă politică, sau religie. Trebuie specificat că suntem o grupare economică masivă, afectată în mod direct de deciziile economice publice, dar şi private ale oamenilor de afaceri, aşa încât, trebuie să ştim foarte bine care ne sunt drepturile pe care le avem în calitate de consumator. Încă din 15 martie 1962, odată cu discursul expus de preşedintele american John F.Kennedy, prin care se defineau pentru prima dată drepturile consumatorilor, acestea au fost clasificate în patru categorii fundamentale:

• dreptul la securitate - pentru că sănătatea şi siguranţa consumatorului trebuie să fie primele aspecte pe care trebuie să le asigure orice producător;

• dreptul la informare - şi, prin perspectiva acestui drept, este mai mult decât important ca toţi factorii angrenaţi în promovarea de produse să cunoască

exact pericolele la care îi expun pe consumatori prin dezinformare;

• dreptul de a fi ascultat - pentru că sesizările consumatorilor sunt cele care identifică „patinajele" de la regula principală, potrivit căreia interesul consumatorului primează;

• dreptul de a alege liber produse şi servicii - un drept încălcat din ce în ce mai des, datorită unei politici de marketing mascate, care îmbracă cel mai frecvent forma produselor oferite la promoţie.

Pentru respectarea acestor drepturi, este necesară o supraveghere atentă a pieţei, o educare corectă, completă şi precisă a consumatorilor, dar şi responsabilizarea tuturor factorilor implicaţi. Am auzit zilele trecute de o doamnă, care a comandat un IPod prin internet, şi a primit în schimb, în pachetul produsului, un cartof. În acest context, se impune a fi stimulaţi consumatorii să acţioneze în acord cu drepturile care le revin şi să ceară despăgubiri, astfel încât să fie crescute standardele oricărei pieţe de pe care se pot achiziţiona produse.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor este cea care monitorizează în ţara noastră principiile care stau la baza relaţiei consumator-agent economic (sau operator economic, mai nou). ANPC este o instituţie care coordonează şi realizează strategia şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionează pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor. În vederea unei colaborări strânse cu consumatorii, ANPC a lansat placheta „Telefonul Consumatorului", un model care poate fi descărcat gratuit de pe site-ul oficial al Autorităţii www.anpc.gov.ro. Aşadar, nu uitaţi, orice probleme întâmpinaţi cu produsele pe care le achiziţionaţi zi de zi, aveţi drepturi şi depinde numai de dumneavoastră să îmbunătăţim calitatea oricărui produs şi, implicit, a vieţii noastre.

Lasă un comentariu