Începând din data de 1 mai, cardul naţional de sănătate va fi unicul instrument de validare şi decontare a serviciilor medicale şi farmaceutice, prin intermediul căruia se va face dovada calităţii de asigurat, certificând, totodată, prezenţa pacientului la furnizorul de servicii medicale, au precizat reprezentanţi din cadrul conducerii C.A.S. Mureş, în cadrul unei conferinţe de presă, la începutul acestei săptămâni.
Documentul informativ dat publicităţii cu această ocazie cuprinde date importante pentru asiguraţi, privind drepturile lor în acordarea de servicii medicale.
• Pot intra în posesia unui card naţional persoanele care au calitatea de asigurat şi au împlinit 18 ani.
• Cardul naţional nu trebuie să rămână la furnizorii de servicii medicale, astfel că, după validarea serviciului de care a beneficiat, asiguratul va păstra cardul deoarece va avea nevoie de el pe tot traseul parcurs până la finalizarea actului medical.
• Pentru prima emitere a cardului naţional, acesta nu are costuri pentru asiguraţi, fiind gratuite şi cardurile inscripţionate greşit sau nefuncţionale, asigurartul depunând o cerere la C.A.S. Mureş pentru a obţine cardul corect.
• Cardul comportă costuri pentru asiguraţii care au pierdut sau deteriorat cardul primit ori şi-au schimbat datele de identificare.
• Codul PIN 000 este cod PIN de transport care, în momentul activării, este înlocuit cu codul ales de asigurat şi va fi introdus de fiecare dată când asiguratul a beneficiat de servicii medicale sau farmaceutice. Schimbarea codului PIN de transport reprezintă şi activarea cardului. La introducerea de cinci ori consecutiv a unui cod PIN greşit, cardul se blochează, asiguratul fiind nevoit să sune la centrul de asistenţă al C.N.A. S. pentru deblocare. Noul cod PIN va fi atribuit doar dacă asiguratul este posesorul cardului, fiind în măsură a furniza centrului de asistenţă datele corecte de identificare ale posesorului.
• Activarea cardului este posibilă la prezentarea asiguratului la un furnizor de servicii medicale (medic de familie sau specialist, nu şi la un furnizor de servicii farmaceutice sau de dispozitive medicale).
• Cardul naţional va constitui codul de acces la Dosarul Electronic de Sănătate şi nu este echivalentul acestuia.
• Cardul conţine doar datele de identificare ale asiguratului în sistem: nume şi prenume, data naşterii, codul unic de identificare al cardului (CID), termenul de valabilitate al cardului, care este de 5 ani.
• Datele medicale pot fi inscripţionate de medic la cererea asiguratului.
• Persoanele care nu au intrat în posesia cardului propriu sau au refuzat cardul vor obţine o adeverinţă de înlocuire a cardului, a cărei valabilitate este de trei luni.
„Deşi 1 mai 2015 este data la care începe utilizarea cardului naţional de sănătate pentru validarea serviciilor medicale şi farmaceutice, nu toţi asiguraţii vor fi intrat în posesia cardului propriu până la acea dată. Pentru această categorie de persoane, validarea serviciilor se va face pe baza unei adeverinţe de asigurat, care va fi eliberată de Casa de Asigurări de Sănătate, astfel încât accesul asiguraţilor la servicii medicale nu va fi blocat. Este recomandabil ca asiguraţii să-şi aleagă un cod uşor de reţinut şi cunoscut doar de posesorul cardului sau de împuternicit (pentru persoanele nedeplasabile)", a precizat Alina Aldea, purtătorul de cuvânt al C.A. S. Mureş.
Prin cardul naţional vor fi validate doar serviciile prestate, evitându-se astfel „acordarea" de servicii medicale fără ca pacientul să fi beneficiat în realitate de acestea. Este un proiect de utilitate publică prin care se va aduce mai multă lumină în sistem, apreciază conducerea C.A.S. Mureş.