Zeci de ani de studii de fezabilitate. Autostrăzi mai puţine...

Distribuie pe:

Toate guvernele de după revoluţie au promis construirea unei infrastructuri rutiere demne de un stat european. Adică AUTOSTRĂZI, drumuri naţionale sau expres, căi ferate moderne etc. Din nefericire pentru economia românească, politicienii care au administrat banul public, muncit din greu de românii plătitori de taxe şi impozite, nu prea s-au ocupat de construcţii. În schimb ne-au umplut de studii de prefezabilitate, fezabilitate, tehnice etc. Care, în lipsa construcţiei efective, au trebuit să fie revizuite periodic. Pe zeci de milioane. Bani publici!

Ultima „investiţie" de acest fel, benefică unor oameni de afaceri, oneşti bineînţeles, şi celor din guvern, este legată de judeţul Mureş. Nu mai puţin de 28,16 milioane de lei cu TVA inclus (aprox. 6,3 milioane de euro) au fost daţi asocierii dintre societăţile Aecom Ingineria SRL (lider de asociere), Consitrans SRL şi Search Corporation SRL, care a câştigat licitaţia organizată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA pentru atribuirea serviciilor de revizuire a Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu-Mureş - Ditrău.

Dacă se foloseşte cuvântul „revizuire", înseamnă că a existat un alt studiu care a fost făcut prost sau incomplet. Pe bani mulţi care s-au cheltuit în vânt, de nişte funcţionari publici interesaţi numai de comisioane, de şpăgi şi corupţie.

Un alt lucru interesant este faptul că, tronsonul de autostradă Târgu-Mureş - Ditrău, se va realiza conform ultimei varinte de MasterPlan de transporturi a Guvernului Ponta, după 2020. Având în vedere că studiul revizuit va fi terminat la sfârşitul lui 2016, ne întrebăm dacă după 2020 nu va mai trebui revizuit din nou, având în vedere modul în care merg treburile la noi.

 

Autostrada de la Târgu-Mureş la Iaşi a fost inclusă în ultima variantă de Master Plan cu două faze de implementare. Prima fază, prioritară în perioada 2014-2020, prevede construcţia autostrăzii de la Iaşi la Târgu-Neamţ, urmând ca în următoarea fază, după 2020, să fie implementat şi proiectul de la Târgu-Neamţ la Târgu-Mureş, inclusiv tronsonul Târgu-Mureş - Ditrău.

Obiectul contractului de servicii îl reprezintă revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu-Mureş - Ditrău, „în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu cerinţele caietului de sarcini şi în conformitate cu legislaţia în vigoare". De asemenea, alte două servicii furnizate de asocierea câştigătoare vor consta în „pregătirea documentaţiei necesare în vederea transmiterii aplicaţiei de finanţare din Fonduri Structurale pentru Proiectul Autostrada Târgu-Mureş - Ditrău" şi „pregătirea documentaţiei de atribuire pentru contractele de lucrări aferente proiectului Autostrada Târgu-Mureş - Ditrău, precum şi asigurarea asistenţei beneficiarului pe durata procedurii de achiziţie publică - clarificările solicitate de potenţialii ofertanţi, participarea în comisii de evaluare în calitate de experţi cooptaţi în conformitate cu prevederile articolului 73 din Hotărârea Guvernului nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare".

La licitaţie au participat patru oferte, iar valoarea contractului câştigător este de 22,71 milioane lei, fără TVA.

 

Lasă un comentariu