Conform „Atlasului tutunului" - un studiu publicat de societatea Americană Oncologică - bărbații din România se află pe locul 48 în lume după răspândirea fumatului, iar româncele pe poziția 37 în clasamentul feminin.
Altă constatare: contrar zicalei „fumează ca turcul", nici bărbații și nici femeile din Turcia nu se află în clasament pe primele zece locuri. În majoritatea țărilor europene, 20-25% din populație consumă tutun, iar în țări ca Grecia, Rusia și Ucraina, procentul ajunge la 30-35%.
În România - declara Tolga Sahin, manager de afaceri fiscale la producătorul de tutun Philip Morris - deși accizele aplicate la mia de țigarete vândute au crescut rapid, fumatul nu s-a diminuat, deoarece piața neagră a continuat să crească, față de cea legală (care a scăzut). Drept care, în anul trecut, Philip Morris România a înregistrat un profit net de 115,59 milioane de lei și o cifră de afaceri de 4,2 miliarde lei.
Modurile de consum a tutunului? Multiple. De la praful uscat de tutun din Europa, praful umed - răspândit în toată lumea - obiceiul mestecării tutunului, până la narghilea și pipa dau trabucul răspândit în numeroase țări.