Ca și în transportul rutier, la CFR ne aliniem, doar pe hârtie, legislației europene!

Distribuie pe:

Schimbăm numele vagoanelor (trenurilor), nu vagoanele, literele, nu șinele, pentru circulația de mare viteză, concediem oameni!

Se modernizează CFR-ul, considerat, cândva, cea de-a doua armată a țării. Aparent, da, dacă luăm în considerare că, nu demult, a intrat în vigoare ordinul care schimbă denumirea trenurilor. De ce? Din necesitatea alinierii transportului feroviar de călători la normele legislației europene în domeniu. Așa încât, de la mocănița sibiană la TGV, trenul românesc are denumiri europene. Chit că, dacă mocănița - mă gândesc la cea care străbătea, cu mulți ani în urmă, distanța Turda-Abrud, în 8 ore! - a rămas o legendă, TGV, trenul de mare viteză rămâne, încă, un vis îndepărtat.

Întrebarea este. Ne aliniem, într-adevăr, legislației europene în domeniu? Formal, da, dar în practică, nu! Iată câteva argumente. Pe de-o parte, potrivit înțelegerii cu FMI, concedierile au continuat la companiile feroviare. Apoi, numărul total al liniilor de căi ferate, aflate în administrarea CFR SA s-a tot redus în ultimii ani, la circa 15.500 kilometri, ceea ce a dus la concedierea a cel puțin 2.000 de salariați. Au fost reduse, de asemenea, posturi la Electrificarea CFR și la Intervenții Feroviare.

Cât despre înlocuirea denumirilor noastre tradiționale a trenurilor - Rapid, Accelerat, Personal - ce ar mai fi de spus? Vor ști oamenii, în simplitatea lor, cei care fac încă naveta (și nu numai), să ceară bilet la Intercity, InterRegio, Intercity Eurocity IC sau Intercity Night etc., etc.? Și chiar dacă vor ști, în mod paradoxal, modernizarea acesta (mai mult a denumirilor) nu aduce practic, nicio schimbare concretă. În realitate, schimbăm numele vagoanelor (a trenurilor), nu vagoanele! Schimbăm literele, nu șinele (pentru circulația de mare viteză)! Și, ca urmare, trenurile noastre (aliniate doar „pe hârtie" la legislația europeană) vor ajunge la fel de greu sau de ușor la destinație, vor avea întârziere cât e nevoie să aibă, din cauza semnalului, chiar dacă se numesc InterRegio sau Accelerat.

Și atunci ne întrebăm: în ce constă „alinierea", modernizarea? Despre TGV, trenul de mare viteză, s-a vorbit încă în perioada când PNL-istul Ludovic Orban era ministru al Transporturilor. S-a ajuns însă rapid la concluzia că infrastructura feroviară existentă nu poate suporta un TGV. Deci trenurile rămân aceleași. Nu vom circula cu o viteză mai mare, dar vom avea trenuri europene, cel puțin cu numele. Mulți călători vor rămâne însă, în continuare, la Rapid, Accelerat și Personal. Chiar dacă pe bilet o să scrie Intercity Night, InterRegio sau altceva. Asta-i clar…

 

Lasă un comentariu