SĂRĂCIA AFECTEAZĂ NEGATIV DEZVOLTAREA CREIERULUI LA COPII

Distribuie pe:

Un studiu al oamenilor de ştiinţă americani de la Universitatea Wisconsin-Madison, citaţi de descopera.ro, a scos la iveală faptul că sărăcia are influenţe negative în dezvoltarea creierului copiilor, producând schimbări structurale care pot explica dificultăţile acestora la învăţătură.

„În studiul nostru, am analizat 823 de clişee realizate prin imagistica de rezonanţă magnetică (IRM) pe 389 de copii şi adolescenţi, cu vârste cuprinse între patru şi 22 de ani. Strângerea datelor a început în noiembrie 2001 şi s-a încheiat în august 2007, participanţii fiind selecţionaţi în funcţie de factori susceptibili să afecteze negativ dezvoltarea creierului.

Copiii proveniţi din familiile aflate sub pragul de sărăcie prezentau o dezvoltare atipică a câtorva zone ale creierului, printre care materia cenuşie, lobul frontal, lobul temporal şi hipocampul.

Rezultatele au pus în evidenţă faptul că volumele regionale de materie cenuşie ale acestor copii erau cu 8 - 10% sub norma de dezvoltare, cu consecinţe asupra reuşitei şcolare. Ei au obţinut, în medie, cu 4 - 7 puncte mai puţin la teste decât copiii familiilor mai înstărite. Explicaţia ar putea fi că hipocampul aparţine sistemului limbic (complex de integrare a informaţiilor somatice vegetative şi olfactive, intervenind în adaptarea comportamentului primar - nutriţie, reproducere, activitate emoţională) şi joacă un rol central în memorie.

Studiul nostru sugerează că structurile cerebrale specifice învăţării sunt vulnerabile la condiţiile de mediu legate de sărăcie, cum ar fi stresul, lipsa de stimulare şi problemele de nutriţie. Potenţialul de reuşită şcolară al copiilor este redus din cea mai fragedă copilărie de aceste circumstanţe. Dezvoltarea regiunilor cerebrale examinate în acest studiu este astfel influenţată de mediul copilului.

Aceste observaţii ar trebui să ducă la elaborarea unor iniţiative de politică publică, destinate să amelioreze şi să reducă disparităţile între familii, pentru a modifica legătura dintre sărăcie, dificultăţile întâmpinate în procesul cognitiv al copilului şi reuşita şcolară", explică autorii studiului.

 

Lasă un comentariu