O veche şi mereu actuală problemă: şoselele modernizate!Du-mă acasă, măi tramvai, dacă în oraş îl ai!

Distribuie pe:

Cu sau fără tramvai - de care doar câteva oraşe mari beneficiază! - un adevăr nu poate fi eludat: şoselele noastre sunt supraaglomerate cu maşini puţine. Priviţi cum arată centrul Târgu-Mureşului şi străzile adiacente (care aratăşi acum, unele, în lăţime, ca acum 50-100 de ani!) între orele 7.30 - 8.30 dimineaţa. Un dezastru… şi nu doar la Târgu-Mureş! România se află, conform statisticilor, pe locul cinci în Europa la capitolul cel mai aglomerat trafic rutier, dar, în acelaşi timp, avem şi cel mai scăzut număr de automobile raportat la populaţie.

La „înscăunarea" la Putere a fostului USL, premierul Victor Ponta, pe atunci, preşedinte al PSD şi co-preşedinte al defunctului USL, ne promitea nouă, celor care i-am (l-am) votat sau nu, sute dekilometri de şosele modernizate şi autostrăzi. Pe principiul, ruşinos şi păgubos, că… a promite nu costă bani. Nu costă, într-adevăr, bani, dar, (şi) din cauza şoselelor supraaglomerate, costă altceva: viaţa a sute de români, morţi din cauza accidentelor de circulaţie!

Asta, pe de-o parte. Căci, pe de altă parte, din cauza unei infrastructuri nedezvoltate, s-au pierdut şi investiţii importante şi, pe cale de consecinţă, locuri de muncă. Plus, diminuarea veniturilor bugetare. Un exemplu, la care ne-am mai referit, de altfel, este grăitor în acest sens. Preconizata, la un moment dat, investiţie Mercedes-Benz-România, spunea atunci preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe, nu ar fi pierdut investiţia, dacă nu ar fi existat problema infrastructurii slab dezvoltate. Datorită acestui fapt, constructorul german - deşi prefera România - a decis să construiască o uzină de vehicule în Ungaria, în detrimentul României. Urmarea: investiţia pierdută se ridica, la acea dată, la 800 de milioane de euro, iar numărul locurilor de muncă, care ar fi putut fi generate pe plan local se ridică la 2.500 de posturi exclusiv în fabrică. La acestea s-ar mai fi adăugat alte câteva mii de angajaţi în industria orizontală, ţinând cont de faptul că un loc de muncă din industria constructoare de vehicule generează alte patru posturi în cea a componentelor.

Acum, deşi, aparent, judeţul Argeş, unde există marea uzină Dacia-Renault - are o infrastructură bună- pe acolo trecând şi Trasfăgărăşanul -, exportatorii de la Dacia Piteşti cer imperativ finalizarea autostrăzii care să-i lege de graniţa de Vest a României. Cu greu s-a ajuns în Master Planul care a fost convenit cu UE să figureze ca prioritate autostrada Piteşti-Sibiu, ceea ce a calmat şi ameninţările oficialilor de la Dacia-Renault, care au sugerat căşi-ar putea reloca producţia la noua fabrică din Maroc. Fără comentarii…

Mai e, însă, şi o altă problemă: turismul. Potenţialul turismului este puţin dezvoltat, din cauza infrastructurii slab dezvoltate.

Apoi, întrucât nu a fost conceput un sistem de drumuri care să treacă prin centre mari, care să se ramifice către cele mici, ci s-au construit şosele care să înfrăţească satele şi comunele patriei, rezultatul este că atunci când ninge ambulanţa nu mai ajunge la cei suferinzi. Iar în aceste condiţii cine riscă să-i asigure pe cei care mor cu zile? Statul, care generează risc sistemic, fireşte că nu-şi asumă nicio vină. Chiar dacă astfel nu sunt afectate doar asigurările auto, de locuinţă sau de sănătate, ci şi cele de viaţă.

Din păcate, nici fostul preşedinte Băsescu (zece ani la Cotroceni!), nici cei de dinaintea lui (de actualul, Iohannis, n-am auzit nimic, în materie de autostrăzi!) n-au prea făcut nimic în domeniu, iar, ca urmare, la construcţia reţelei de autostrăzi suntem pe ultimele locuri din Europa. Poţi să fii orice, în orice funcţie, dacă nu faci nimic şi doar promiţi! Adică, minţi alegătorii în campania electorală. Fapt este că, din cauza managerului-stat, infrastructura fie e proastă, fie-i construită în condiţii de nesiguranţă, iar asigurările pe care le încheie oamenii îi feresc mai mult de proasta administrare, decât de fenomene neaşteptate, ceea ce implică însă un cost suplimentar, generat de riscul „poliţie".

Ponta a rămas, încă, premier - după moţiunea de cenzură a PNL - iar dinspre noul preşedinte, Klaus Iohannis, nu se întrevăd schimbări în bine! Dar, cine ştie… Poate, mai „răreşte" vizitele în străinătate şi „mai vede" şi cum arată drumurile de la oraşe şi sate!

Lasă un comentariu