120 DE ANI DE LA INAUGURAREA COMPLEXULUI DE PODURI DE LA CERNAVODĂ

La data de 19 octombrie 2015, s-au aniversat 120 de ani de la inaugurarea unui impresionant obiectiv turistic, ce constituie un etalon în construcţiile civile mondiale şi care, în anul 1895, a reprezentat cel mai lung complex de poduri din Europa şi al treilea, ca lungime, din întreaga lume. Construit de unul dintre cei mai importanţi ingineri constructori români, Anghel Saligny, Podul de la Cernavodă a prezentat o premieră mondială a acelor vremuri, respectiv utilizarea grinzilor cu console pentru suprastructura podului şi oţelul moale la tabliere. Lucrările la ridicarea podului au durat doar cinci ani, iar testarea lui s-a făcut cu un convoi de 15 locomotive grele. Numele oficial al construcţiei a fost Podul Carol l, iar Saligny, convins de calitatea şi rezistenţa operei sale, nu s-a ferit să garanteze acest lucru cu preţul vieţii sale, postând, în momentul testării, sub pod, o şalupă, în care s-a urcat împreună cu câţiva dintre muncitorii săi.

Construcţia a fost ridicată la peste 30 de metri deasupra nivelului maxim al apelor Dunării, astfel încât să permită trecerea pe sub pod a ambarcaţiilor dotate cu cele mai înalte catarge. Podul de peste Dunăre are o deschidere centrală de 190 metri - cea mai mare din Europa continentală a acelor timpuri, şi alte 4 deschideri, de 140 metri, alături de un viaduct cu 15 deschideri de 60 metri.

Podul peste Borcea cuprinde 3 deschideri de câte 140 metri şi un viaduct cu 11 deschideri a 50 metri. În Insula Borcea, care, în acea vreme, era o baltă, pe care o traversa un tronson de 14 km al căii ferate,

s-a mai realizat un viaduct de 34 deschideri a 42 metri. În total, împreună cu rampele de acces, complexul de poduri de la Cernavodă însumează 4.087,95 metri, destinaţia sa fiind aceea de a asigura legă-tura feroviară dintre Bucureşti şi Cernavodă. Costul total de linie ferată Feteşti-Cernavodă, împreună cu liniile şi staţiile aferente, s-a ridicat la suma de 35 milioane lei aur. Este de menţionat faptul că, pentru construcţia acestui complex de poduri, au fost organizate două concursuri internaţionale.

Suprastructura Podului peste Dunăre a fost proiectată de Gustave Eiffel, dar neînţelegerea cu Guvernul român de la acea vreme a făcut ca lucrarea să rămână exclusiv „în curtea noastră", cum s-ar spune. Podul a fost folosit aproape un secol, până în 1987, an în care a fost construit un nou pod lângă cel al lui Saligny, dezafectat. La capătul dinspre Cernavodă al complexului de poduri, în memoria eroilor din Războiul de Independenţă a fost ridicat un impresionant monument din bronz, înfăţişând doi dorobanţi, lucrare aparţinând sculptorului francez Léon Pilet.

Această aniversare este un motiv în plus de a admira trăinicia construcţiilor civile ridicate în urmă cu peste un secol în ţara noastră, şi de a ne dori să nu ne depărtăm prea mult de urmele înaintaşilor noştri care au uimit lumea prin realizările lor.

Lasă un comentariu