Azi - mâine trece anu', și am rămas tot (numai) cu… Master Planu'!

Pe când Ioan Rus era (oho!, am și uitat!) Ministrul Transporturilor, el ne anunța ce planuri mărețe are Guvernul USD (din care făcea parte) în materie de autostrăzi. Ne spunea, printre altele, că Master Planul de Transport va include, în forma finală, nu mai puțin de 1.300 de kilometri de autostradă, față de numai 656 kilometri de autostradă în prima variantă a respectivului Master Plan. Asta, e drept, până 2030!

Pe de altă parte, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) anunța, la rândul ei, că, în acest an, ar trebui dați în recepție circa 50 de kilometri de autostrăzi, dar că, din aceștia, doar 12 kilometri este clar că ar fi terminați în 2015. Vom vedea la finele anului! Asta, dacă n-o fi ca, în bancul de la Radio Erevan: „nu s-au construit, ci doar s-au… planificat!"

Dar, în 2016? Ne lămurește un specialist în infrastructură, Alexandru Crăciun - citat de Evz: „Din cei 200 de kilometri despre care se spune că vor fi dați în folosință în 2016, mai mult de 110 nu-i vom vedea gata într-un scenariu optimist", consideră acesta. Sigur, Executivul i-a promis cei 200 de kilometri, în 2016 - căci doar e an electoral! -, dar există îndoieli asupra finalizării lor, deoarece există întârzieri mari pe unele tronsoane, cum este, de exemplu, pe autostrada Sebeș-Turda (70 km), și nu numai.

Ceea ce „uită" însă politicienii, le „reamintesc", însă, șoferii, la „înscăunarea" la Putere, a USL (din care ulterior s-a ales praful), premierul Ponta le promitea celor ce l-au (i-au) votat sute de kilometri de autostradă. Acum, la mai bine de trei ani de la acel moment (când și USL a devenit, acum, USD!), premierul Ponta tace… Vorbește de toate, se mai ceartă, însă, cu Iohannis, nu însă și de autostrăzi!

Ce „uită", însă Ponta (și nu numai el)? Că fără infrastructură dezvoltată se pierd și investiții importante și, mai ales, locuri de muncă. Plus, diminuarea veniturilor bugetare. Bunăoară, preconizata investiție Mercedes-Benz a fost pierdută din această cauză. Constructorul german, deși prefera România, a decis să construiască o uzină de vehicule în Ungaria, în detrimentul României. Cauza? Infrastructura… nedezvoltată. Urmarea: investiția pierdută de România se ridica, la acea dată, la 800 de milioane de euro, iar numărul locurilor de muncă care ar fi putut fi generate pe plan local se ridică la 2.500 de posturi exclusiv în fabrică. La aceasta s-ar mai fi adăugat alte câteva mii de angajați în industria orizontală, ținând cont de faptul că un loc de muncă din industria constructoare de vehicule generează alte patru posturi în cea a componentelor.

… Poate și de aceea, acum și în viitor, tronsonul Sibiu-Pitești este esențial pentru economie, este crucial pentru a lega Portul Constanța și Bucureștiul cu Uniunea Europeană, nu doar pentru Uzinele Dacia. Dacia este doar exemplul cel mai vizibil de beneficiar al autostrăzii Sibiu-Pitești, dar mai sunt și multe altele. Deoarece există numeroase alte industrii, nu neapărat la fel de mari (Dacia fiind exportatorul numărul unu al țării), care se antrenează natural în lungul coridoarelor de transport pe exact același model ca și Dacia.

Pe de altă parte, pentru că nu a fost conceput un sistem de drumuri care să treacă prin centrele mari și apoi să se ramifice către cele mici, ci s-au construit șosele care să înfrățească satele și comunele patriei, rezultatul e că atunci când ninge ambulanța nu mai ajunge la cei suferinzi. Iar, în aceste condiții, cine riscă să-i asigure pe cei care mor cu zile? Statul, care generează risc sistemic, firește că nu-și asumă nicio vină. Chiar dacă astfel nu sunt afectate doar asigurările auto, de locuință sau sănătate și cele de viață.

Cât despre șoferii patriei?! Când polițistul scrie în raport că accidentul s-a produs din cauza neadaptării vitezei la starea carosabilului, oare, cine-i de fapt, de vină: viteza ori carosabilul? Dar când ninge abundent și se blochează carosabilul, de ce își ridică autoritățile mâinile către cer? Dumnezeu o fi responsabil? Nu există, oare, și „calamitate de stat"?

Realitatea este că șoselele noastre sunt supraaglomerate cu mașini puține. România se află, conform statisticilor, pe locul cinci în Europa la capitolul cel mai aglomerat trafic rutier, dar, în același timp, avem și cel mai scăzut număr de automobile raportat la populație.

Cauza? Una singură: absența autostrăzilor! Asta, printre altele…

Lasă un comentariu